Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renkött  (läst 10800 gånger)

Blomme

• Gäst
Renkött
« skrivet: 07 maj-07 kl 20:42 »
Jag har funderat lite på vart allt renkött tar vägen?
Det finns ju massor av renar i Norrland och ingen vill väll ha en gammal ren och tugga på. Hur mycket slaktas tro och blir det mesta hundmat?

Det är ju ingen som köper det i Skåne vad jag vet, är det Halläningar och uppåt som äter allt?

Balbina

• -
Re:Renkött
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 20:52 »
Sambon brukar köpa renkorvar när det är marknad i staden så en del hamnar iaf. i denna stuga  :D

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 20:56 »
Det äts upp såklart, av människor främst.

http://www.renomera.se kan du köpa kanske.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 21:04 »
jag köper ren direkt av en same....mycket fint kött...som älg men lite mer smak.
Inga problem få det fraktat...ex. bussgods fungerar utmärkt.
Och jag köper ett djur som jag vet hur det haft det   ;)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 21:05 »
Tror det slaktas runt 50 000 ren om året i Sverige.. enligt jordbruksverket :) Beror ju självklart på hur stor renstammen är.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 21:08 »
Det finns ju massor av renar i Norrland och ingen vill väll ha en gammal ren och tugga på. Hur mycket slaktas tro och blir det mesta hundmat?

Det är ju ingen som köper det i Skåne vad jag vet, är det Halläningar och uppåt som äter allt?
Det äts till största del upp av människor, även som stockholmare kan man beställa hel/halv eller kvarts ren. Och renskav finns ju att köpa i de flesta butiker (eller fanns i allafall....är några år sen jag besökte Sverige).
Saknar verkligen renkött....gravad renfile och torkad bog är nog så nära himmelriket man kan komma i matväg.
Men vitsvanshjort smäller nästan lika högt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 21:26 »
Jag köper renskav på Coop Konsum (älgskav också). Jättegott.  :)  Försöker undvika all annant kött i kött- och frysdisken.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Blomme

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-07 kl 21:35 »
Tror det slaktas runt 50 000 ren om året i Sverige.. enligt jordbruksverket :) Beror ju självklart på hur stor renstammen är.

Det är ett respektabelt antal, mycket renkött att göra sig av med.

Mycket går kanske till skogstomtarna i Finland?

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-07 kl 21:37 »
Skogstomter i Finland? Finland har sina egna renar och likaså Norge.

Det mesta skickas till grossister/restauranger.. 70% cirka.. 30% skickas ut till butiker (mest renskav)..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 maj-07 kl 21:51 »
Vet någon ur det är med cesiumhalten i renköttet
viken nivå ligger den på nu ??
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-07 kl 22:00 »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 maj-07 kl 22:13 »
Tack för länken  :)

Nu vet jag att det är ok att äta ren som slaktats innan den ätit lav.

Och att jag inte ska äta hjortron !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 22:16 »
Beror ju på vart du plockar dem, och hur mycket du äter också. Jag försökte hitta någon mer aktuell information men mitt googlade var inte det bästa idag. Dock är ju allting som säljs på butiken bra.

Är ju farligare att ta sig till butiken dock, allt möjligt som kan hända på vägen dit.
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 22:19 av Sirpusbollen »

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 18 jun-07 kl 16:08 »
ja håller med fredd om torkad bog...himelskt gott...var maten på dotterns studentmiddag här hemma  ;D
det är bättre än godis ju!
jag brukar torka 2 bogar åt gången ocg sen så karvar vi av det till det är slut...en tallrik med torkat är slut på ett nafs en tvkväll! fortare än samma mängd chips! och inge onyttigt  :P

ledup

« Svar #14 skrivet: 29 jun-07 kl 23:12 »
Jag tror tyskarna glufsar i sig en hel del ren....mitt fackombud säljer renkött (grossist) och han talar mycket varmt om tyskarnas aptit .....

Kerstin Linnea

« Svar #15 skrivet: 02 jul-07 kl 10:24 »
Just nu är man lite fattig men jag skulle gärna köpa en hel ren i framtiden, men jag känner tyvär ingen same... :-\....
Jag vill ju inte köpa en mikroskopisk bit renfile a´500kr kilot.....
Helst skulle jag vilja köpa den bara avblodad och urtagen så jag kan behålla skinnet och ev hornen....
Men om jag ska bila upp till norrland och tillbaka så blir det en dyr ren.... ;)

Elektra

« Svar #16 skrivet: 25 jul-07 kl 20:10 »
Blir nog dyrt om du ska få köpa loss en kropp med skinn och horn. Djuren avblodas, flås och tas ur direkt på plats + allt kött som säljs ska vara veterinärbesiktigat. Skinnen och hornen bereds och japanerna är som galna efter horn av ngn anledning...  ::)

Själv tar jag inte i ren med tång ens då lukten av renkött får det att vända sig i magen på mig. :-X
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #17 skrivet: 26 jul-07 kl 01:23 »

Jag kan inte annat tro än att detta inlägg var ämnat som ett skämt !

Svensk rennäring expoterar en ansenlig mängd renkött, bl.a. Norge är en stor importör  och jag kan lova att det är inte hundmat.
Jag har bott i Skurup och Malmö i 10 år, och det var aldrig några broblem att införskaffa renkött de gånger vi ville ha det.
och visst var det skåningar som köpte också, och en sak är säker, det är klart vanligare med renkött i Skåne än vad det är med svartsoppa i Norrland  
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 30 jul-07 kl 21:03 »
Jag har aldrig sett renkött i någon affär, varken i Västsverige eller i Tyskland fastän jag alltid kikar efter "vilt". Förutom renskav då. Men det är ju en sorts avfallsprodukt, div. köttslamsor och sånt. Det kanske går att beställa, men säkert inte bara ett par kilo eller så.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #19 skrivet: 30 jul-07 kl 21:30 »
Har sett renkött både i Borås och Göteborg, så det finns  att få tag på här i Västsverige också !!
/Gugge

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser