Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppköpare?  (läst 2074 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
uppköpare?
« skrivet: 07 maj-07 kl 09:55 »
Måste fråga igen - kanske -! Eftersom jag så gärna följer era diskussioner här med stort intresse.
Jag är ju mycket intressad av att skaffa köttkaniner, och vi jag inne på "hemmisen" och tittade, men VEM är det som köper upp "allt" kaninkött, gång på gång hör jag att det är brist på kött? Varifrån importeras köttet idag?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:uppköpare?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 11:18 »
Måste fråga igen - kanske -! Eftersom jag så gärna följer era diskussioner här med stort intresse.
Jag är ju mycket intressad av att skaffa köttkaniner, och vi jag inne på "hemmisen" och tittade, men VEM är det som köper upp "allt" kaninkött, gång på gång hör jag att det är brist på kött? Varifrån importeras köttet idag?

Är inte så insatt i det hela men mig veterligen importeras det inte nämvärt eller inget kaninkött alls i Sverige. Och visst är det brist på kött, då vi är så få producenter. mao det behövs fler producenter men även fler slakterier. Alla Sveriges myndighetsavdelningar behöver få upp ögonen för att det är stor efterfrågan och att kaninköttet behövs på den svenska marknaden.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 13:57 »
Gällande import så finns det siffror för 2006. Då importerade sverige ca 30 ton kaninkött. Sedan finns det import där djurslag ej finns angivet. Troligen lika mycket.
Priset för kunden är i stort sett samma som för svenskt kaninkött.
Gösta

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-07 kl 12:36 »
Det som importeras, används det till djurfoder (hund o katt)?
Kaninuppfödare och pelargontant.

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #4 skrivet: 08 maj-07 kl 14:22 »

Största delen av det importerade kaninköttet kommer från Bulgarien    
Köttet importeras av grossister  som i sin tur säljer till detaljister som sedan saluför  till  oss konsumenter

Det är detta tillvägagångssätt som är det vanligaste när det gäller all distrubusion av livsmedel.

Mvh   icko

"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #5 skrivet: 08 maj-07 kl 14:31 »
Det som importeras, används det till djurfoder (hund o katt)?

Nej  det importeras inte som hund/ kattfoder
men naturligtvis så står det ju slutanvändaren fritt att välja vad detta kött skall användas till.
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 09 maj-07 kl 18:39 »
Köttet förädlas i vissa fall men det mesta går till restauranger och saluhallar. Det säljs som kanin.
Frankrike samt England och Argentina är exportörer av kaninkött. Tidigare var Kina den största exportören men efter det tillfälliga exportstoppet på allt kött från Kina har andra länder tagit över.
Gösta

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 11:28 »
Det är så himla sällan jag ser kanin på menyn (okej, kanske jag inte är den som är ute mest i restaurangvärlden  ::) ).
Hur som helst mina funderingar fortsätter, och jag fortsätter läsa här, kanske jag också tids nog lurar ut var uppköpare finns!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser