Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett nödvändigt redskap.  (läst 5387 gånger)

Suresh

• -
Ett nödvändigt redskap.
« skrivet: 06 maj-07 kl 22:37 »
Nu har jag köpt en Volvo 245 och är därmed officiellt en biodlare.

Om ett par veckor skaffar jag dessutom mina första samhällen...
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 09:49 av Suresh »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ett nödvändigt redskap.
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 22:58 »
Ska bina bo i bilen?  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 08:28 »
Menar du att det ingår i biodlandet att vara VOLVOÄGARE :P?

Hoppas inte det för isåfall e de kört ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 08:50 »
Det viktigaste är kanske är att bilen är av motsvarande årsmodell??

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 09:51 »
Menar du att det ingår i biodlandet att vara VOLVOÄGARE :P?

Hoppas inte det för isåfall e de kört ;D ;D

Kanske inte en Volvo, men i vart fall en kombi. Jag har ännu inte sett en biodlare utan en...

Skånehill Gård

• Skånehill Gård
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 10:20 »
Här har du en biodlare utan kombi.
Men det är klart, med 40 m mellan mina 12 kupor och slungrummet
hade det varit lite bökigt. ;D
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 12:08 »
Kanske inte en Volvo, men i vart fall en kombi. Jag har ännu inte sett en biodlare utan en...

Å så skönt, där försvann ångesten, för kom-bi  ;D har vi.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 20 jun-07 kl 12:54 »
Nu står det en kupa med buckfast under äppelträden...

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 25 jun-07 kl 19:56 »
Mera inköp:                                                  Styckpris           Tot

Rensgafflar, 2 st á                                          40 kr               40 kr
Ramtång                                                        40 kr                80 kr
Skyddsdräkt, överdel inkl huva                    100 kr             100 kr  
Avläggare 5 ramar                                       400 kr             400 kr      
Honungsslunga 4 ramars                          4000 kr            4000 kr
skälderhuslåda inkl ramar LN 7 st á            200 kr            1400 kr
enkel skattlåda inkl ramar LN 7 st á             50 kr              350 kr
extra ramar, 1 säck,                                   150 kr              150 kr
20 kg honungshink, 10 st á                         10 kr              100 kr  

Dessutom gåvor: 2 st skälderhuskupor, vandringsmodell LN,                            med 5 st utbyggda vaxkakor, rökpust, handskar och ett 40-tal ramar

Så var jag uppe i 6 620 kr + 4000 kr inköp av Volvo 245.

10 000 snygga pix som bina skall få jobba ihop...

Suresh

• -
« Svar #9 skrivet: 28 aug-07 kl 01:49 »
Min första burk tappad!

*stolt*

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 28 aug-07 kl 09:10 »
Detaljer, "S",detaljer!!! Färg /smak/ doft /känslan av att höra honungen smattra mot slungans insida..............................Berätta :D

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 28 aug-07 kl 09:21 »
Detaljer, "S",detaljer!!! Färg /smak/ doft /känslan av att höra honungen smattra mot slungans insida..............................Berätta :D

Det måste vara bortåt 45 år sen jag vevade en honungsslunga, men ibland dyker doft- och synminnena upp,
som om det var just nu.
Kanske man skulle...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 28 aug-07 kl 10:33 »

Jag har lovat min yngsta dotter en burk honung, så fast jag egentligen inte har något att ta av tog jag in en halvram LS och lyckades klämma ut ett kilo från den.

En ram är inget att köra igång slungan på, så jag värmde ramen i vedugn för att försöka få ut honungen utan kakras, vilket jag givetvis inte lyckades med.

Men honungen kom ut och silades och nu står den lättflytande som akaciahonung,  klar, gyllenbrun och genomskinlig i en burk på matsalsbordet, resten i en slattburk som jag själv skall förtära. Honung från Ljung, burk nr 1 skall det stå på etiketten. Dottern är informerad och uppger sig vara hedrad.

Lukten svag men något frän. Om smaken vet jag inte mycket att säga. Det smakar sött och gott, som det ska helt enkelt. Och kladdigt är det överallt. Bäst att fortsätta göra rent mig själv och köket.
 ;D
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 10:35 av Silence »

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 28 aug-07 kl 12:05 »
Ett nödvändigt redskap för oss visade sig avfuktaren vara. De otäckta, eller ofullständigt täckta ramarna, ca 50 st, har en vattenhalt på mellan 21-24%.

Nu ska vi bara se upp så att vi inte får honungen FÖR torr ::).

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 aug-07 kl 12:16 »
Det måste vara bortåt 45 år sen jag vevade en honungsslunga, men ibland dyker doft- och synminnena upp,
som om det var just nu.
Kanske man skulle...

det tycker jag absolut att du ska, Zeke!
Sverige & världen behöver fler biodlare ...egentligen fler bin, men bigubbar o gummor är ett mysigt släkte, synd om de skulle extingeras...  ;D

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 28 aug-07 kl 16:13 »
Citera
extingeras

hmm, fyndigt ord  ;)  bi-sting-exting
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 16:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 aug-07 kl 16:15 »
*hick* ett ögonblick trodde jag du var nån annan!  :o

did you get the point? jag ska genast ringa SAOL o klaga..  ;)

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 28 aug-07 kl 17:50 »
Utrota heter det på svenska, när man vill använda ett beskrivande ord för att någon aktivt ser till att en population 1) raderas ut. Ifall försvinnandet har mer fredliga, eller självförvållade orsaker  brukar man använda mildare uttryck som "dö ut", "tyna bort" eller just "försvinna".

En sätt att på god svenska uttrycka meningen med det påhittade ordet "extingera" vore alltså att skriva:

Citera
bigubbar o gummor är ett mysigt släkte, synd om de skulle dö ut...  

Detta eftersom det faktiskt inte är någon som skjuter efter biodlare med pil och båge. Tvärtom har jordbruksverket just anslagit 3 000 000 kr för att försöka få dem att bli fler.

Fotnot:

1) Ett mer svenskklingande alternativ till "population" är befolkning. Det ordet har dock nackdelen att inte vara lika allmänt som population, vilket kan användas för att beskriva fler sorters varelser

« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 18:02 av Silence »

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 28 aug-07 kl 18:02 »
Asså, jag var faktiskt inte ironisk där, extingera är ett träffsäkert ord i "stingsliga" sammanhang (tycker jag).

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 28 aug-07 kl 18:03 »
Asså, jag var faktiskt inte ironisk där, extingera är ett träffsäkert ord i "stingsliga" sammanhang (tycker jag).

Ni gaddar ihop er mot mig som en hel svärm...  ::)

( Extingeras var verkligen en språklig innovation. Ordet gav 0 (0!) träffar på Google. Tom Eeeeuuuuuwwwww gav 212 träffar fler!  ::))

Om en vecka är dock kartan inte lika tom längre. Då kommer det finnas en hänvisning till www.alternativ.nu ; )
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 18:11 av Silence »

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser