Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loppisfynd  (läst 16040 gånger)

manna

• -
Re:Loppisfynd
« Svar #20 skrivet: 04 feb-07 kl 17:12 »
Igår köpte jag en sypuff för 10 spänn. Den är ful som fan och luktar illa och är otroligt sliten, men kommer att bli en liten juvel i hemmet när jag har healat den. Tänker mig mycket sammet, många guldtofsar och ett antal meter snodd.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 05 feb-07 kl 14:46 »
Citera
Igår köpte jag en sypuff för 10 spänn. Den är ful som fan och luktar illa och är otroligt sliten, men kommer att bli en liten juvel i hemmet när jag har healat den. Tänker mig mycket sammet, många guldtofsar och ett antal meter snodd.  

Ja men precis en sån projekt har jag under bearbetning.. !!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 05 feb-07 kl 23:57 »
det gör ont i en när man tänker på vad folk kastar på soptippen idag,

Ja, det är helt otroligt vad folk kastar. Jag var på tippen och skulle slänga lite sunkiga masonitskivor som åkte ut när vi gjorde vid tvättstugan. I alla fall hade någon stolle slängt 6 st. Carl Malmsten Lilla Åland stolar.  ??? Hade gladeligen "snott" med mig dem hem om inte någon stolle massakrerat dem med en gammal köksinredning som slängts över. I samma hög låg också en matsalsmöbel i mahogany i gustaviansk stil. *suck*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 16 feb-07 kl 15:00 »
Är det ingen som gjort ngt. loppisfynd på sistone?

Inte vi. Men det kanske blir något i helgen. Det är ju gigantloppis i Brösarp då.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #24 skrivet: 16 feb-07 kl 15:06 »
Jo, jag har gjort i onsdags.
2 jättefina vita örngott med handbroderad monogram 50 kr, en fin gammal snirklig fotoram, i guldfärg, 25 kr (satte fotot på mina flickor i den), 6 st gamla böcker 2-5 kr/ st + en söt godisburk för 20 kr.  :)

Morran

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 feb-07 kl 15:15 »
Jag har inte heller varit på loppis på sista tiden men jag lär väl åtminstone ta mej till Myrorna snart så att jag får lite reselektyr. Annars har jag satt ett köpstopp på mej själv eftersom jag just nu har alldeles för mycket saker ändå...och dessutom kommer att få tillgång till marknader där jag kan köpa allt ifrån sandaler till stridsvagnar snart :P

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 feb-07 kl 16:20 »
I min gratis-loppis hittade jag igår en mixer, en sån med kanna: 0 kr  :)
 helt funktionell.
Den tänkte jag ha till att mixa ihop papperssmet, till att göra vackra papper med blomblad i.

Alternativt till mina tvålexperiment, som aldrig kommer igång..puh.. ::)
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 02:06 av Eulalia »

Morran

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 feb-07 kl 12:24 »
Jag har ingen sådan karaktär, jag kan inte låta bli att handla om jag ser något jag tycker om...dessutom kan man ju inte låta bli när det är loppis, sakerna finns ju bara där just då   :-[ :P

Nej, det enda sättet för mej är att inte gå på loppis överhuvudtaget om jag ska vara säker på att inte handla något  :)

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 20 feb-07 kl 20:46 »
Var på erikshjälpen i gislaved idag. Där min kille köpte tre böcker för 15 kr tillsammans.
Jag köpte en fin gardin för 10:- (en enkel sak som jag egentligen kunde ha gjort själv, men att inköpa tyget i en tygaffär hade nog gått på mer än 10:- så det var nog ett klipp ändå :P)
Köpte en liten kastrull till att smälta smör och sånt i 5:-
En väldigt fin gamaldags plåtburk med lock 30:- och en fin 60tals inspirerad plåtbricka som min hippiekompis ska få! ;D
Och sen var jag nöjd!!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Eulalia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 feb-07 kl 14:31 »
Bokfyndat på Myrorna idag:

Lakansbroderier : Gertrud Ingers & Kerstin Mauritzson
finfina mönster att brodera på lakansbårder..

NaturSkön, Kosmetika som du gör själv med naturens råvaror : JEanne Rose
...verkar spännande, tandkrämsrecept, persiljekur mot besvär i hårbotten, läkande rengöringskräm..m.fl

Den gamla svenska bondepraktikan: bygger på 1600-talets upplaga, bibehållen text men moderniserad stavning.

MotherPeace. A Way to the Godess though Myth, Art and Tarot  : Vicki Noble

Naturlig graviditet med alternativa naturmetoder: Janet Balaskas.
Säljes! 50 kr + porto. isbn 91-34-51183-0
eller utlånas, föredrar nästan det...man vet aldrig!

...och så ett tomt fodral med Avril Lavigne på omslaget...  :-[ fast jag får välja en annan skiva istället sa de.
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 14:37 av Eulalia »

Sirpa

• -
« Svar #30 skrivet: 28 feb-07 kl 00:05 »
Vi hittade förra helgen i en låda lite i skymundan en fårsax driven med vakum... har vi kommit på.

Wow... har bara sett vakumdrivna kosaxar  :)

Hur ser den här ut då ?
Höns och Liljor i min trädgård.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 28 feb-07 kl 09:23 »
Fårsaxens överskär ser ut så här

medans Kosaxens överskär/underskär ser ut så här:

kan också vara en ledtråd till vilken sax du har  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 28 feb-07 kl 11:07 »
:-[ Då är jag alltså ägare till en vakumdriven KO-sax. :-[ Med ko-skär. :-[

Tack för infon Grimla!

Kanske ytterligare skäl att bidra till tråden tabbar. :-[

Är det inte möjligt att byta skär?... Märke Alfa-laval.

...men billig var den i varje fall... ;)

Vet inte om det bara går att byta skär, har sett en del "vanliga" kombisaxar men, på dem byter man hela klipphuvudet. På så vis kan man få det att passa både häst och får till exempel.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 feb-07 kl 20:44 »
Jag har köpt ett sminkbord till dottern för 30 spänn, hon målade om det och vi fixade speglar med ramar och det blev urfräckt!

Sedan vill jag bara ge er en liten annan vinkling på allt som finns på loppis. Det är inte alltid folk som "slänger" bort grejerna. Jag skänkte alldeles nyligen bort en helt knökfull stor släpvagn till goda vänner som har loppmarknad. Jag kunde inte ta hand om alla saker som fanns kvar i min döda pappas hem. Ibland kan man känna att man inte orkar "bry" sig om allt, eftersom det kan vara slitsamt att mentalt "hantera" alla saker. Min tanke med gåvan till loppisen är att de som driver loppisen kan få några kronor för det som jag själv inte har möjlighet att ta hand om och då ger det dem glädje! Sedan hoppas jag ju att de som köper prylarna uppskattar det de köper sedan är det ju kul att gå på loppis med.

Jag värderade känslomässigt när jag "valde", kanske det fanns något lite mer värdefullt som nu är på loppisen, men det gör mig inget. Jag har gjort mina val och är glad åt de minnen och saker jag har kvar.

Många blir glada - bättre kan det ju inte bli!?

/Anna
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 20:47 av AnnaPanna »

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 03 mar-07 kl 14:41 »
jag var på loppis igår och köpte en tekanna jag har tittat på den lnge men den kostade250:- vilket är alldeles för mycket för mig men igår var priset nedsatt till 75:- då slog jag till och det blev en rulle med 10 meter vävda trasmattor bara att klippa i passande längder och knyta frans för hör och häpna 200:- mev praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Loppisfynd II
« Svar #35 skrivet: 06 maj-07 kl 18:30 »
Jag kunde inte svara på den gamla loppistråden (vet ej varför) så jag börjar på en ny. Moderator kanske kan slå ihop dem om den gamla går att svara på igen.

Ville ju berätta om mina senaste loppisfynd som består av en rostfri skål för 20 kronor och ett par handkardor för 10 (!) kronor. Sen köpte jag en brödkorg i rätt form för att jäsa bröd i för två kronor också.  :D
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 18:31 av javill »

A.Viking

Re:Loppisfynd II
« Svar #36 skrivet: 10 maj-07 kl 18:09 »
Mitt bästa loppisfyd  är svårt att välja ut , nästan hela vårt hem är ett hopjox av loppis-

och auktionsfynd samt div. bytesaffärer , men mysigt  just därför...

Men mitt absolut vackraste loppisfynd är ett lie-orv från 1700-talet , utskuret med

rokoko mönster med tillhörande trä-räfsa , också den med utskuret mönster, bägge för en hundring!

De hänger på hedersplats i salen, till åminnelse av tider som varit.

Det är helt otroligt hur vackra bruksting de tillverkade förr . Jag kan se honom framför

mig , den unga förälskade bonden som satt där för nästan 300 år sen o snidade i

brasans sken under bistra vinterkvällar, till sig och sin unga hustru...

Nostalgiska och bitterljuva hälsningar , A.Viking

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 maj-07 kl 07:43 »
Jag har nu i lamningstider glatt mig enormt över min amningspump som jag fick för tio kronor på loppis!

Är helt ny på får, är värdelös på att mjölka. Så när första flasklammet kom var pumpen underbar!

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #38 skrivet: 12 maj-07 kl 12:41 »
Jag kunde inte svara på den gamla loppistråden (vet ej varför) så jag börjar på en ny. Moderator kanske kan slå ihop dem om den gamla går att svara på igen.

Mission completed.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Johone

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 maj-07 kl 20:31 »
Mitt bästa loppisfyd  är svårt att välja ut , nästan hela vårt hem är ett hopjox av loppis-

och auktionsfynd samt div. bytesaffärer , men mysigt  just därför...

Men mitt absolut vackraste loppisfynd är ett lie-orv från 1700-talet , utskuret med

rokoko mönster med tillhörande trä-räfsa , också den med utskuret mönster, bägge för en hundring!

De hänger på hedersplats i salen, till åminnelse av tider som varit.

Det är helt otroligt hur vackra bruksting de tillverkade förr . Jag kan se honom framför

mig , den unga förälskade bonden som satt där för nästan 300 år sen o snidade i

brasans sken under bistra vinterkvällar, till sig och sin unga hustru...

Nostalgiska och bitterljuva hälsningar , A.Viking

Och tänk om det låg mer värde i att använda alla dessa föremål som tillverkats för de ändamål de är tänkta.

..tänker på en liad slåtteräng med alla kulturväxter som fanns under liens tid. :-\

Skojsig tråd det här. 8) Bra att den fått nytt liv. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser