Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kadmium i aska  (läst 3370 gånger)

Be

• Finland
Kadmium i aska
« skrivet: 05 jun-17 kl 11:01 »
Har använt rikligt med vedaska på diverse odlingar, men nu rekommenderas att man inte gör det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet?

Men aska är ju fantastiskt bra, blir problemen så stora? Tankar?
Ingen människa är illegal

kurt

SV: Kadmium i aska
« Svar #1 skrivet: 05 jun-17 kl 11:06 »
"-De flesta askorna, 75 procent av de analyserade askorna, innehåller mer kadmium än genomsnittet för konstgödsel, "

Det är alltså inga extrema halter kadmium det är fråga om, om det bara är lite högre än vad konstgödsel innehåller

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 18:26 »
Jag ger aska till träd och buskar. Om askan innehåller för mycket kadmium, skulle jag vilja veta var detta kadmium kommer ifrån. Jag får hålla koll på ask-forskningsläget.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-17 kl 00:14 »
Kadmiumet kommer från jorden träden växer i. Finns fler tungmetaller i askan. Metallerna finns framför allt i barken, så vill man ha renare aska så eldar man barkat. Men då får man ju å andra sidan inte så mycket aska. Hög temperatur gör att bly, kadmium och kvicksilver lättare går ut i rökgaserna, och då blir askan renare.

Vissa växter tar upp tungmetaller bättre än andra, olika trädslag likaså. Men jag minns inte vilka som var värst.

Be

• Finland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 07:53 »
Träd växer väl under så lång tid så de hinner samla på sig rätt mycket tungmetaller då.

Tyvärr odlar jag i lerjord som också samlar på sig allt så kanske inte så bra att använda aska där då.
Ingen människa är illegal

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 11:21 »
Kadmiumhalten i marken varierar jättemycket mellan olika platser.  Det finns en karta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Håkan B

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 11:30 »
Kadmiumhalten i marken varierar jättemycket mellan olika platser.  Det finns en karta.
Menar du en sådan ? http://www.kostdemokrati.se/gunnarlindgren/files/2013/12/Kadmiumkartor.pdf

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 11:47 »
Det var inte just  den jag såg,  men en liknande. Minns inte var.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-17 kl 20:47 »
Askan höjer ju även ph-värdet vilket minskar växternas upptag av kadmium så i praktiken brukar dessa effekter ta ut varandra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-17 kl 23:45 »
Jo, men kadmiumet finns kvar för upptag när pH-värdet sjunker några år senare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser