Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53009 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #280 skrivet: 12 jul-17 kl 13:54 »
Och var fick du hjullastaren ifrån?

dig
...Kollar jag däremot några år bakåt, så har jag förbrukat 5 till 15 kubik diesel/år och då ingår snöröjning mm. med hjullastare.....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #281 skrivet: 12 jul-17 kl 13:55 »
En Nissan går bort, inte orkar jag stanna och ladda varje timme.

En Tesla för 3/4 till 1 miljon, känns inte som prisvärd, mer som en rikemans leksak.

roligare att betala den summan i bränsle under 4-5år...

efter 5 år har du kvar bilen medans bränslet har eldats upp..

ensamhet

• Lappland
« Svar #282 skrivet: 12 jul-17 kl 14:02 »
dig

Ja, men det var snöröjning i den totala förbrukningen jag har.
Vet inte varför du blandar in den, när jag efterlyser elbil med bra räckvidd?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #283 skrivet: 12 jul-17 kl 14:21 »
Det dröjer nog ett tag innan vi har bra arbetsbilar som går på el, och de måste inte bara vara bra utan även ha ett rimligt pris. Det räcker inte med att man på den nya bilens livslängd får en rimlig milkostnad, det skall gå att köpa den också.

ensamhet

• Lappland
« Svar #284 skrivet: 12 jul-17 kl 14:24 »
roligare att betala den summan i bränsle under 4-5år...

efter 5 år har du kvar bilen medans bränslet har eldats upp..

Du får nog lära dig räkna, jag sa ju att en del av förbrukningen genererar inkomst och då måste elbilen klara av det också, om du nu ska räkna på min maxförbrukning.

Här har du några parametrar att räkna på.
Kompisen står 75 mil bort med trasig bil, så jag tar bilvagnen och kör ner och han kör hem eftersom han sovit medan jag var på väg ner. 150 mil i ett svep.
Jag tar stora släpet och lätta lastbilen in till stan för att hämta 3,5 tom material 25 mil till stan och några mil i stan, sedan hem. Totalt 53 mil.
Levererar lite saker jag sålt, med stor släpvagn, blev nog 60 mil.
Helg och jag och några vänner drar på bilträff i Finland totalt 120 mil.
Skjutsar en granne till Norge 75 mil.
Ska till tandläkaren 20 mil tur och retur och det finns ingen laddare där, har kollat.

Nu tycker jag det här börjar bli tramsigt och har lite med att motivera till elbilsköp.
Räcker det inte med att jag vill ha en stor och rymlig bil, med lång räckvidd, för att det ens ska vara möjligt att bli motiverad?

johe71

« Svar #285 skrivet: 12 jul-17 kl 14:55 »
Det är ingen som säger att alla kan eller behöver eller ska köpa en elbil idag, men att det håller på att ske ett teknikskifte är det ingen som helst tvekan om. Bortsett från inköpskostnaden så passar elbilen faktiskt för majoriteten redan idag - och inköpspris kommer att minska och begagnatmarknad kommer att finnas inom 10 år...

Att det kommer att bli dyrare (sannolikt mycket dyrare sett på 10 år) att använda fordon som drivs av fossila bränslen är ingen vild gissning... ska de uppställda miljömålen uppnås så spekuleras det i rapporter om att det behövs skatter och avgifter som ger ett literpris på kanske upp mot 40 kr... (inte i år, inte nästa år, men innan 2030)

och precis som i andra teknikskiften så kommer de som inte anpassar sig att få problem. Jämför tex med den industriella revolutionen med vävmaskinen och hur det gick för de företagare som vägrade, eller när bilen introducerades - hur gick det för de som vägrade använda bil/lastbil och envisades med att fortsätta använda häst? eller när datorn kom, hur gick det för de företag som inte tog till sig den tekniken utan försökte hänga kvar i gamla hjulspår?

om diesel tex kostar 30 kr per liter om 10 år och du fortfarande sitter med dina fossildrivna fordon och försöker ha samma vanor som nu... hur kommer det att fungera? 

Det kommer alltså att vara så att vissa kommer att få ändra sina vanor, kanske flytta närmare större stad eller närmare sina kunder eller till en plats där det finns bättre utbyggd kollektivtrafik, eller hitta sig en annan sysselsättning som inte kräver stora tunga transporter... För precis som i alla andra teknikskiften så kommer framtiden att tillhöra de som anpassar sig och inte de som sätter sig tvären och försöker hålla fast vid en utdöende teknik

Halte

• Östergötland
« Svar #286 skrivet: 12 jul-17 kl 15:08 »
Elbilar är inte framtiden överhuvudtaget. Batterier är alldeles för miljöovänliga att ta fram, elbilar idag är större miljöbovar än sina fossila gelikar. Sker det inget avsevärt revolutionerande inom batteritillverkningen så kommer både råvarubrist och miljöpåverkan sätta stopp för elbilar är. De kommer bli en parentes precis som etanol och gas.

Det enda som jag ser som ett fungerande alternativ om inget under sker på teknikfronten är att världen återgår till ett samhälle ala pre-industriellt när det kommer till transport. Alltså ett extremt lokalsamhälle. Som det ser ut just nu teknikmässigt är allt annat bara luftslott och önskedrömmar.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #287 skrivet: 12 jul-17 kl 15:13 »
Elbilar är inte framtiden överhuvudtaget. Batterier är alldeles för miljöovänliga att ta fram, elbilar idag är större miljöbovar än sina fossila gelikar. Sker det inget avsevärt revolutionerande inom batteritillverkningen så kommer både råvarubrist och miljöpåverkan sätta stopp för elbilar är. De kommer bli en parentes precis som etanol och gas.

Det enda som jag ser som ett fungerande alternativ om inget under sker på teknikfronten är att världen återgår till ett samhälle ala pre-industriellt när det kommer till transport. Alltså ett extremt lokalsamhälle. Som det ser ut just nu teknikmässigt är allt annat bara luftslott och önskedrömmar.

Trodde redan vi avhandlat detta i tråden men återkommer gärna om jag missat något

ensamhet

• Lappland
« Svar #288 skrivet: 12 jul-17 kl 15:14 »
Det är ingen som säger att alla kan eller behöver eller ska köpa en elbil idag, men att det håller på att ske ett teknikskifte är det ingen som helst tvekan om. Bortsett från inköpskostnaden så passar elbilen faktiskt för majoriteten redan idag - och inköpspris kommer att minska och begagnatmarknad kommer att finnas inom 10 år...

Att det kommer att bli dyrare (sannolikt mycket dyrare sett på 10 år) att använda fordon som drivs av fossila bränslen är ingen vild gissning... ska de uppställda miljömålen uppnås så spekuleras det i rapporter om att det behövs skatter och avgifter som ger ett literpris på kanske upp mot 40 kr... (inte i år, inte nästa år, men innan 2030)

och precis som i andra teknikskiften så kommer de som inte anpassar sig att få problem. Jämför tex med den industriella revolutionen med vävmaskinen och hur det gick för de företagare som vägrade, eller när bilen introducerades - hur gick det för de som vägrade använda bil/lastbil och envisades med att fortsätta använda häst? eller när datorn kom, hur gick det för de företag som inte tog till sig den tekniken utan försökte hänga kvar i gamla hjulspår?

om diesel tex kostar 30 kr per liter om 10 år och du fortfarande sitter med dina fossildrivna fordon och försöker ha samma vanor som nu... hur kommer det att fungera? 

Det kommer alltså att vara så att vissa kommer att få ändra sina vanor, kanske flytta närmare större stad eller närmare sina kunder eller till en plats där det finns bättre utbyggd kollektivtrafik, eller hitta sig en annan sysselsättning som inte kräver stora tunga transporter... För precis som i alla andra teknikskiften så kommer framtiden att tillhöra de som anpassar sig och inte de som sätter sig tvären och försöker hålla fast vid en utdöende teknik

Bra skrivit, jag tycker det skulle vara intressant med elbil och vi får hoppas att det kommer bilar som passar för dom som inte bor i stan eller södra Sverige, där det är cykelavstånd mellan samhällena.

Har lite svårt att tro att det kommer att innebära att glesbygden måste avfolkas, men man vet aldrig hur det är tänkt.
Det handlar ju inte bara om att privatpersoner ska ha elbil.

Hur blir det med  all service? Mat och allt annat som ska fraktas.
För att inte tala om polis, ambulans och brandkår, ska de också stanna och ladda under utryckning? 

Halte

• Östergötland
« Svar #289 skrivet: 12 jul-17 kl 15:24 »

Trodde redan vi avhandlat detta i tråden men återkommer gärna om jag missat något
Tror man något annat har man missat något helt klart. Batterier är inte framtiden om inget enormt teknikframsteg nås. Elbilar av idag är att kasta pengarna i sjön och enligt min mening är det extremt sjukt att elbilarna premieras av staten
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

malarmaster

• Gäst
« Svar #290 skrivet: 12 jul-17 kl 15:33 »
Bra skrivit, jag tycker det skulle vara intressant med elbil och vi får hoppas att det kommer bilar som passar för dom som inte bor i stan eller södra Sverige, där det är cykelavstånd mellan samhällena.

Har lite svårt att tro att det kommer att innebära att glesbygden måste avfolkas, men man vet aldrig hur det är tänkt.
Det handlar ju inte bara om att privatpersoner ska ha elbil.

Hur blir det med  all service? Mat och allt annat som ska fraktas.
För att inte tala om polis, ambulans och brandkår, ska de också stanna och ladda under utryckning? 
det är givetvis så att batteribilar inte passar överallt men där kommer just bränslecellsbilen in. den körs som en vanlig förbränningsbil och fördelen med den tekniken är att den kan monteras in i alla sorters fordon.sedan skall man ha klart för sig att batteritekniken går framåt med stormsteg. även batteribilar kommer att ha 50 mil o mer i räckvidd i framtida generationer.sett siffror på runt 100 mil i den senaste teknologin.
men annars kan jag hålla med om att de som inte vill hänga med blir besvikna om ett tiotal år när de står med sin fossilbil och det inte finns bränsle.....
under året kommer ytterligare 8 vätgasstationer att projekteras i den vätgaskorridor som är beslutad av EU.ytterligare 2 stationer utöver dessa är planerade,malmö och Västberga Stockholm.
Man kan tycka att det går långsamt men problemet med vätgas är att bilarna saknas och då blir det svårt att bygga mackar vilket leder till att bilarna saknas. Någon måste ta första steget och det är givetvis att bygga infrastrukturen först.sedan kommer bilarna...
iden med ett första steg med korridor är att du skall kunna köra en vätgasbil mellan Köpenhamn,Oslo och Stockholm. från Köpenhamn är det redan stationer byggda ner i Europa som ligger väsentligt före oss.i takt med att bilarna sedan säljs in kommer nya mackar att byggas där det finns marknad.
kopplar du sedan på den tunga sidan går det troligen snabbt och bilarna finns ju faktiskt redan. Ulf

malarmaster

• Gäst
« Svar #291 skrivet: 12 jul-17 kl 15:47 »
Tror man något annat har man missat något helt klart. Batterier är inte framtiden om inget enormt teknikframsteg nås. Elbilar av idag är att kasta pengarna i sjön och enligt min mening är det extremt sjukt att elbilarna premieras av staten
premierna kommer sannolikt att tas bort då inköpspriset för en elbil närmar sig en "vanlig" bil.Finns ju ingen anledning att premiera ett köp i det läget utan det lär ju bli driftskostnaderna som avgör.
Vet inte vad du menar med teknikframsteg? De batterier som kommer om ett fåtal år är både effektivare och lagrar mer än dagens,kostnaderna kommer troligtvis också att radikalt sjunka.Daimler utlovar t.ex 100 mils räckvidd. Det räcker med råge för medelbilisten och ser man sedan vad de kostar i drift konkurrerar de med lätthet ut motsvarande förbränningsbil.Tror t.o.m att bränslecellen får svårt att konkurrera med kunderna i just medelbilistregistret.Som privatbil och man kan garantera minst 50 mils körning utan laddning även vintertid hade jag varit kund.Vi är inte där än men om några år. Tills dess får man köra fossilbil tills skatter o soppapris sätter stopp .
Kostnaden för att köra bränslecellsbil i europa ligger idag på runt 2/3 av vad motsvarande bensinbil. batteribilen ligger ännu lägre utan där är det i dagsläget inköpskostnaden som avskräcker lite grand.Men ju fler som produceras och ju mer konkurrens desto fortare sjunker priserna.Så elbilen tillhör framtiden vad man än tror och fossila bränslen är troligen i stort borta redan innan 2030 vilket är målet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #292 skrivet: 12 jul-17 kl 15:54 »
Undrar om det blir som vanligt?
Elbilar med låg driftkostnad och sedan alla möjliga skatter för att finansiera något annat än vägar mm.?

Halte

• Östergötland
« Svar #293 skrivet: 12 jul-17 kl 16:56 »
premierna kommer sannolikt att tas bort då inköpspriset för en elbil närmar sig en "vanlig" bil.Finns ju ingen anledning att premiera ett köp i det läget utan det lär ju bli driftskostnaderna som avgör.
Vet inte vad du menar med teknikframsteg? De batterier som kommer om ett fåtal år är både effektivare och lagrar mer än dagens,kostnaderna kommer troligtvis också att radikalt sjunka.Daimler utlovar t.ex 100 mils räckvidd. Det räcker med råge för medelbilisten och ser man sedan vad de kostar i drift konkurrerar de med lätthet ut motsvarande förbränningsbil.Tror t.o.m att bränslecellen får svårt att konkurrera med kunderna i just medelbilistregistret.Som privatbil och man kan garantera minst 50 mils körning utan laddning även vintertid hade jag varit kund.Vi är inte där än men om några år. Tills dess får man köra fossilbil tills skatter o soppapris sätter stopp .
Kostnaden för att köra bränslecellsbil i europa ligger idag på runt 2/3 av vad motsvarande bensinbil. batteribilen ligger ännu lägre utan där är det i dagsläget inköpskostnaden som avskräcker lite grand.Men ju fler som produceras och ju mer konkurrens desto fortare sjunker priserna.Så elbilen tillhör framtiden vad man än tror och fossila bränslen är troligen i stort borta redan innan 2030 vilket är målet.
Priset är skitsamma, eller rättare sagt det är bra att det är dyrt. Tillverkningen av batterier är rena miljösvineriet och råvaran är ändlig den med till denna tillverkning
- Olof Palme

malarmaster

• Gäst
« Svar #294 skrivet: 12 jul-17 kl 17:19 »
Undrar om det blir som vanligt?
Elbilar med låg driftkostnad och sedan alla möjliga skatter för att finansiera något annat än vägar mm.?
en fordonsskatt som bekostar vägarna gäller ju även framtidens fordon. övriga energiskatter lär öka då fossilbränslena försvinner,det pga det stora skattebortfallet.
dock lär det bli en framtida skattedebatt då frågan om dessa skatter dyker upp. Om man själv producerar el till egna hushållet,däribland laddning av elbilen,med hjälp av framtidens solceller,är det rimligt att beskatta den elen? däremot kan jag se en skatteväxling,dvs inkomstskatter minskar men konsumtionsskatter ökar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #295 skrivet: 12 jul-17 kl 17:29 »
Priset är skitsamma, eller rättare sagt det är bra att det är dyrt. Tillverkningen av batterier är rena miljösvineriet och råvaran är ändlig den med till denna tillverkning
denna fråga har vi diskuterat tidigare i tråden. framtidens batteritillverkning (i de fabriker som byggs i detta nu) skall vara CO2 fria och baseras på ett miljötänkande.
Råvarorna blir också de bättre iom att man gör tekniska framsteg och många bristmetaller ersätts med vanliga metaller.
det finns helt enkelt ingen grund att resonera som du. Man bör istället titta på vad som händer inom området.dessutom skall gamla batterier återvinnas och råvarorna sättas in i ett kretslopp så även ändliga metaller kan användas länge.just  kretsloppstänkande kommer alltmer och istället för att som idag man eldar upp råvaror i fjärrvärmeverk m.m bör de sorteras och återanvändas.
Frankrike har ett lagförslag på att förbjuda sopförbränning,allt skall sorteras. detta kommer troligen de flesta länder att anamma då nuvarande system är miljömässigt vansinne.precis lika vansinnigt som att köra på fossilbränslen och inte se de enorma klimatförändringar som sker.

Halte

• Östergötland
« Svar #296 skrivet: 12 jul-17 kl 19:50 »
denna fråga har vi diskuterat tidigare i tråden. framtidens batteritillverkning (i de fabriker som byggs i detta nu) skall vara CO2 fria och baseras på ett miljötänkande.
Råvarorna blir också de bättre iom att man gör tekniska framsteg och många bristmetaller ersätts med vanliga metaller.
det finns helt enkelt ingen grund att resonera som du. Man bör istället titta på vad som händer inom området.dessutom skall gamla batterier återvinnas och råvarorna sättas in i ett kretslopp så även ändliga metaller kan användas länge.just  kretsloppstänkande kommer alltmer och istället för att som idag man eldar upp råvaror i fjärrvärmeverk m.m bör de sorteras och återanvändas.
Frankrike har ett lagförslag på att förbjuda sopförbränning,allt skall sorteras. detta kommer troligen de flesta länder att anamma då nuvarande system är miljömässigt vansinne.precis lika vansinnigt som att köra på fossilbränslen och inte se de enorma klimatförändringar som sker.
Att man får tillverkningen av batterier CO2-neutralt det tror jag inte för ett ögonblick på. Men jag är den förste att lyfta på hatten om de lyckas. Med tanke på att tillverkningen av elbilar idag är så pass miljöovänlig att man kan köra med en fossilbil till skrotning innan elbilen börjar gå med miljöplus så får de nog allt göra något extremt radikalt med tillverkningen.
- Olof Palme

malarmaster

• Gäst
« Svar #297 skrivet: 12 jul-17 kl 20:58 »
Att man får tillverkningen av batterier CO2-neutralt det tror jag inte för ett ögonblick på. Men jag är den förste att lyfta på hatten om de lyckas. Med tanke på att tillverkningen av elbilar idag är så pass miljöovänlig att man kan köra med en fossilbil till skrotning innan elbilen börjar gå med miljöplus så får de nog allt göra något extremt radikalt med tillverkningen.
Inte många rätt där halte.
Enligt flera undersökningar har elbilens batteri en CO2 skuld när den rullar ut från fabriken men den är intjänad efter 2 år då bensinbilen kommer ifatt.
De kommande batterierna som är CO2 neutrala gör alltså att denna skuld redan från början är betald.
Tillverkningskostnaderna på själva bilen är tämligen likartade då de faktiskt produceras med samma metoder,material och oftast på samma fabrik.Alltså är utsläppen tämligen lika.
tittar vi på fordonens livslängd beror det på var bilarna körs. I USA med deras elmix ger elbilen 51% mindre utsläpp under livslängden,i Sverige med vår elmix hamnar vi nog kring 80-85% då Sverige inte har fossilbränslen för eltillverkning.Siffrorna i USA förbättras också allteftersom då investeringarna i förnybart nu passerat fossilindustrins del.

Vill du läsa om detta finns rapporter hos IVL,svenska miljöinstitutet som på uppdrag av energimyndigheten och transportstyrelsen tittat på detta.
Det finns också en amerikansk undersökning som speglar de amerikanska förhållandena men även där ges elbilen ett överlägset bättre miljöindex.

Det media skrev om för någon månad sedan byggde på gamla siffror samt en "färgad" undersökning som inte baserades på fakta.Undersökningen var dessutom gjord för över ett år sedan.Det har kommit flera nya som ger en helt annan bild.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #298 skrivet: 12 jul-17 kl 21:15 »

Faktum kvarstår dock.
Utvinningen av de mineraler som krävs till alla dessa batterier är rejält smutsig och miljövänlig i dag.
Men visst, tekniken kan mycket väl förbättras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #299 skrivet: 13 jul-17 kl 10:55 »
Ja, men det var snöröjning i den totala förbrukningen jag har.
Vet inte varför du blandar in den, när jag efterlyser elbil med bra räckvidd?

De va enbart svar på att du inte kunde säga att du gör av med 5-15 kubik om du dessutom tankar lastaren. Den kan du dricka allt från 1 liter till 15 kubik av bränslet.
Jag hade gärna räknat till dig men då måste jag ha något att räkna på.
Att blanda in  lastbilar var ju inte heller vad som pratades om.
Och tyvärr tror jag inte att du har något behov av att hämta din kompis 75 mil bort eller köra nån till flygplatsen 100mil bort.
De är saker som hänt nån enstaka gång och då vill du kunna göra de och använda det de som  argument.
 De är nästan uteslutande alltid de dagliga resorna son gör att de blir mil på mätaren.  Inte att man en gång hämtar sig kompis mitt i natten.
Men om du inte kan ge mig fakta så kan jag inte räkna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser