Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53038 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #260 skrivet: 06 jul-17 kl 12:53 »
Ja, man får hoppas att beslutsfattarna inte får hybris och tvingar igenom en massa förändringar för fort, det lär drabba "specialfallen".

Privat klarar vi oss med ett fordon som tar oss 12 mil på en laddning, men i arbetet behöver jag kunna ta mig och utrustning som kräver lite större bil 70 mil mellan laddningarna. Men jag har inget emot att ställa en generator på flaket, och klä bilen med solceller, bara jag kan få tag i en stor, fyrhjulsdriven bil till rimligt pris ;D Alternativt skippa generatorn och ha ett extra batteri monterat så att jag når fram och tillbaks.

Utvecklingen på elsidan gör mig hoppfull, men jag är inte lika övertygad att de som styr kan hantera övergången.

ensamhet

• Lappland
« Svar #261 skrivet: 06 jul-17 kl 13:13 »
Eftersom jag nu verkar tillhöra "specialfallen", så kom jag på en speciell ide.

Köpa en etanolbuss och starta spritfabrik i den, för att göra bränsle till den och etanolbilen.
Kommer snuten med sina elbilar, så är det bara att dra iväg med "fabriken" och har inte snuten slut på ström när de är framme hos mig, så får de det snart och blir stående uti skogen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #262 skrivet: 06 jul-17 kl 14:04 »
Den statistik du hänvisar till, vet jag inte vad det är.

Men det är ju känt att man kan visa vad man vill med statistik.

Visa vilken elbil man kan köpa idag till rimlig kostnad, som man kan ta sig 50 mil på en laddning med.
Och när man ändå åker så långt, så vill man ju givetvis ta med sn. ig lite saker. Så den bör kunna lasta 500 kg och vara en riktig kombi.

Vad är rimligt?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #263 skrivet: 06 jul-17 kl 14:57 »
Vad är rimligt?

Vet att det inte finns någon som passar min plånbok, men det är intressant att se vad den som visar en lämplig bil tycker är en rimlig investering.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #264 skrivet: 06 jul-17 kl 17:33 »
Rimligt för mig är en total milkostnad under 15 kr på privatbilen och 30 kr på firmabilen.

En Golf eller Nissan Leaf skulle med sina ca 400 000 i inköp ge en milkostnad på knappt 20 kr, och jag skulle väl kunna tänja min gräns för vad privatmilen får kosta, men det blir en allt för hög månadskostnad de första åren eftersom jag måste låna till ett sådant inköp och vad jag vet så skall billån vara återbetalda inom max 6 år.

Firmabilen finns inget alternativ till ännu på marknaden, men fanns det en stor fyrhjulsdriven bil med räckvidd 70 mil så skulle det bli en gräns på 600 000 kr med samma reservation för lånebilden. Men där går det att göra lite mer fördelningar bokföringsmässigt, så visst...

malarmaster

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 06 jul-17 kl 18:50 »
ingen vet vad inköpspriset kommer att hamna på när elbilen kommer på bred front. troligen kommer det att reduceras mot dagens som bygger på låg produktion. framförallt är det ju batterierna som kostar idag.det är bara att vänta o se....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #266 skrivet: 07 jul-17 kl 21:35 »
Rimligt för mig är en total milkostnad under 15 kr på privatbilen och 30 kr på firmabilen.

En Golf eller Nissan Leaf skulle med sina ca 400 000 i inköp ge en milkostnad på knappt 20 kr, och jag skulle väl kunna tänja min gräns för vad privatmilen får kosta, men det blir en allt för hög månadskostnad de första åren eftersom jag måste låna till ett sådant inköp och vad jag vet så skall billån vara återbetalda inom max 6 år.

Firmabilen finns inget alternativ till ännu på marknaden, men fanns det en stor fyrhjulsdriven bil med räckvidd 70 mil så skulle det bli en gräns på 600 000 kr med samma reservation för lånebilden. Men där går det att göra lite mer fördelningar bokföringsmässigt, så visst...

Nissan leaf 24 kw kostar från 317kkr
Nissan leaf 30kw kostar från 336kkr
Elen kostar vid laddning hemma 1kr per kwh och det går åt 1.5-2kwh per mil högt räknat.
Hur många mil kör du samt hur många av dem är till jobbet

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #267 skrivet: 07 jul-17 kl 21:40 »
Den statistik du hänvisar till, vet jag inte vad det är.

Men det är ju känt att man kan visa vad man vill med statistik.

Visa vilken elbil man kan köpa idag till rimlig kostnad, som man kan ta sig 50 mil på en laddning med.
Och när man ändå åker så långt, så vill man ju givetvis ta med sig lite saker. Så den bör kunna lasta 500 kg och vara en riktig kombi.

Varför kör du inte lastbil. Då slipper du fjutta runt med bara 500kg i bagaget. Du kan till och med tanka 500kg.

Mesigt att bara ta 500kg. alla tar väl dessutom med sig en Volvo 740 i lastbilen så man har något att köra med när man  kommer fram.

ensamhet

• Lappland
« Svar #268 skrivet: 08 jul-17 kl 07:25 »
Varför kör du inte lastbil. Då slipper du fjutta runt med bara 500kg i bagaget. Du kan till och med tanka 500kg.

Mesigt att bara ta 500kg. alla tar väl dessutom med sig en Volvo 740 i lastbilen så man har något att köra med när man  kommer fram.

Nu handlade frågan om nån som kan anvisa en lämplig elbil, men det kunde tydligen ingen.
Är lätt att påstå saker, men när det är upp till bevis så händer inget.
Om man bortser från miljön så tycker jag det skulle vara roligt att ha en elbil, om den uppfyller mina behov.

Åter till din fundering, klart jag hellre kör lastbil än personbil.

Man åker bekvämare än med personbil.
Säkrare om man krockar.
Finns ingen anledning att släpa på en 740, när jag kan köra lastbilen dit jag vill.
Enda nackdelen är högre driftkostnad, men i längden blir det billigare om man ska räkna in kostnaden av en ny elbil.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #269 skrivet: 08 jul-17 kl 12:26 »
Nissan leaf 24 kw kostar från 317kkr
Nissan leaf 30kw kostar från 336kkr
Elen kostar vid laddning hemma 1kr per kwh och det går åt 1.5-2kwh per mil högt räknat.
Hur många mil kör du samt hur många av dem är till jobbet

Ja, det var bättre pris än vad jag såg förut. 336 000 kr minus den där supermiljöpremien på 40 000 kr så kan man snart motivera ett elbilsköp på privatsidan :) Det finns ju andra fördelar än den rent ekonomiska, trots att ekonomin givetvis sätter gränserna.

Men rent ekonomiskt är det inte motiverat jämfört med vad vi har idag, en dieselbil som hamnar kring 9 kr milen räknat på samma sätt som jag räknar på en eventuell elbil.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #270 skrivet: 10 jul-17 kl 11:01 »
Ja, det var bättre pris än vad jag såg förut. 336 000 kr minus den där supermiljöpremien på 40 000 kr så kan man snart motivera ett elbilsköp på privatsidan :) Det finns ju andra fördelar än den rent ekonomiska, trots att ekonomin givetvis sätter gränserna.

Men rent ekonomiskt är det inte motiverat jämfört med vad vi har idag, en dieselbil som hamnar kring 9 kr milen räknat på samma sätt som jag räknar på en eventuell elbil.
Ger du mig till jobbet milen och dina privata mil så räknar jag på de åt dig

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #271 skrivet: 10 jul-17 kl 11:09 »
Nu handlade frågan om nån som kan anvisa en lämplig elbil, men det kunde tydligen ingen.
Är lätt att påstå saker, men när det är upp till bevis så händer inget.
Om man bortser från miljön så tycker jag det skulle vara roligt att ha en elbil, om den uppfyller mina behov.

Åter till din fundering, klart jag hellre kör lastbil än personbil.

Man åker bekvämare än med personbil.
Säkrare om man krockar.
Finns ingen anledning att släpa på en 740, när jag kan köra lastbilen dit jag vill.
Enda nackdelen är högre driftkostnad, men i längden blir det billigare om man ska räkna in kostnaden av en ny elbil.

Det finns ingen elbil som lever upp till ditt krav på *rimlig kostnad*
Men med tanke på att du verkar köra 10min i sträck några gånger i veckan så skulle jag verkligen rekommendera dig att gå över till el.
 Stirra dig inte blind på inköpspriset.
 Men måste du kunna köra 50 mil så får du kolla på modell s och modeller x

Men i ärlighetens namn... hur många mil kör du per år?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #272 skrivet: 10 jul-17 kl 11:21 »
Jag har inga till jobbet mil eftersom jag har kontor och verkstad hemma. Privatbilen är därför helt privat och kostar bara utan någon intäkt på den, men den går väldigt mycket då vi har tre aktiva ungar och bor en bit ut i skogen. Jag skulle ytterst sällan kunna använda en bil som går under 60 mil på en laddning i jobbet, men privat är det å andra sidan mest 5 mil i stöten och ytterst sällan mer än 12 mil som behövs.

Vi bränner ca 1500-2000 mil privat och 2000-3000 mil i jobbet per år.

ensamhet

• Lappland
« Svar #273 skrivet: 10 jul-17 kl 12:32 »
Det finns ingen elbil som lever upp till ditt krav på *rimlig kostnad*
Men med tanke på att du verkar köra 10min i sträck några gånger i veckan så skulle jag verkligen rekommendera dig att gå över till el.
 Stirra dig inte blind på inköpspriset.
 Men måste du kunna köra 50 mil så får du kolla på modell s och modeller x

Men i ärlighetens namn... hur många mil kör du per år?

Och var har du fått 10 min i sträck från? Då kommer jag inte ens till närmaste by, som är obebodd.

Skulle jag få för mig att lönejobba heltid i närmaste större ort, så blir bara det ca 3 500 mil/år och det måste man nog om man ska investera i en elbil.

Hur långt jag kör annars är svårt att svara på, då jag inte har samma bil och kan läsa av mätarställningen.
Kollar jag däremot några år bakåt, så har jag förbrukat 5 till 15 kubik diesel/år och då ingår snöröjning mm. med hjullastare.

I nuläget kör jag inte bil så ofta, men dom gånger det blir är det 9 till 50 mil på en dag och ibland upp till 150 mil på en tur.

Var köper man bil s och x och hur ser de ut?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #274 skrivet: 12 jul-17 kl 13:17 »
Och var har du fått 10 min i sträck från? Då kommer jag inte ens till närmaste by, som är obebodd.

Skulle jag få för mig att lönejobba heltid i närmaste större ort, så blir bara det ca 3 500 mil/år och det måste man nog om man ska investera i en elbil.

Hur långt jag kör annars är svårt att svara på, då jag inte har samma bil och kan läsa av mätarställningen.
Kollar jag däremot några år bakåt, så har jag förbrukat 5 till 15 kubik diesel/år och då ingår snöröjning mm. med hjullastare.

I nuläget kör jag inte bil så ofta, men dom gånger det blir är det 9 till 50 mil på en dag och ibland upp till 150 mil på en tur.

Var köper man bil s och x och hur ser de ut?

Min mobil gillar inte siffror, jag skrev 150mil  men den tyckte de va lämpligare att skriva 10min.
Tyvärr är jag dålig på att kolla de jag läst :-[

5-15kubik säger inget tyvärr, har du hjullastare  så är vi ju helt ute o blandar äpple o päron.

Om du köper bränsle för 5kbm x 14kr = 70k till 15kubik x 14kr =210k per år...  är du medveten om att du hade kunnat köpa elbil, ta en kaffepaus längs vägen och få bilen betald på mindre än 10 år.

Något i din ekvation stämmer inte.
du kan inte betala 210k om året i bränsle och ge sken av att du inte jobbar eller har jag missat något?

här kan du kolla på www.tesla.com

ensamhet

• Lappland
« Svar #275 skrivet: 12 jul-17 kl 13:22 »
Min mobil gillar inte siffror, jag skrev 150mil  men den tyckte de va lämpligare att skriva 10min.
Tyvärr är jag dålig på att kolla de jag läst :-[

5-15kubik säger inget tyvärr, har du hjullastare  så är vi ju helt ute o blandar äpple o päron.

Om du köper bränsle för 5kbm x 14kr = 70k till 15kubik x 14kr =210k per år...  är du medveten om att du hade kunnat köpa elbil, ta en kaffepaus längs vägen och få bilen betald på mindre än 10 år.

Något i din ekvation stämmer inte.
du kan inte betala 210k om året i bränsle och ge sken av att du inte jobbar eller har jag missat något?

här kan du kolla på www.tesla.com

En del diesel genererar inkomst, så det är inget konstigt med det.

Visst dieseln är dyr och räknar man totala utläggen under några år, så hade pengarna räckt till inköp av en elbil, men problemet kvarstår.
Ingen har visat någon elbil, som klarar långa sträckor.
« Senast ändrad: 12 jul-17 kl 13:29 av ensamhet »

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #276 skrivet: 12 jul-17 kl 13:30 »
Vad säger folk efter vägen, när man stannar hos dom och laddar?
Hur många stopp och hur lång tid tar det att åka 150 mil?

Har aldrig behövt knacka på hos någon för att fråga om bensin eller el någonsin.
Men däremot har jag planerade resor där jag laddar hos bekanta på vägen, har aldrig behövt betala för den elen på annat sätt än att bjuda igen.

Utgår vi från att man har fullladdad tesla  från start så behöver du göra 2,5 stopp längs vägen på vardera 1 h vid en supercharger för att klara distansen 150mil nonstopp.

Men det är inte rimligt att köra 150mil i ett sträck, kör du 100km/h så tar det 15h att köra 150mil utan några stopp alls.
så i praktiken tar det egentligen inte längre tid alls eftersom man oftast har ett mål man ska till och stannar där( har man kört 75mil så brukar det inte vara för att ta en kopp kaffe i 10min o sen åka hem.
eller för den delen stannar för att äta under tiden bilen laddas.

Med en nissan leaf kan man räkna med 30min för varje 10mil i laddning så om den är full från start så blir det ca 7h extra restid

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #277 skrivet: 12 jul-17 kl 13:35 »
En del diesel genererar inkomst, så det är inget konstigt med det.

Visst dieseln är dyr och räknar man totala utläggen under några år, så hade pengarna räckt till inköp av en elbil, men problemet kvarstår.
Ingen har visat någon elbil, som klarar långa sträckor.

Fast din hjullastare skulle jag uppskatta om du höll utanför när vi pratar elbil mot fossilbil.
Vad min värmepump drar hemma har inget med min elbil att göra..

ensamhet

• Lappland
« Svar #278 skrivet: 12 jul-17 kl 13:38 »
Fast din hjullastare skulle jag uppskatta om du höll utanför när vi pratar elbil mot fossilbil.
Vad min värmepump drar hemma har inget med min elbil att göra..

Och var fick du hjullastaren ifrån?

ensamhet

• Lappland
« Svar #279 skrivet: 12 jul-17 kl 13:42 »

Har aldrig behövt knacka på hos någon för att fråga om bensin eller el någonsin.
Men däremot har jag planerade resor där jag laddar hos bekanta på vägen, har aldrig behövt betala för den elen på annat sätt än att bjuda igen.

Utgår vi från att man har fullladdad tesla  från start så behöver du göra 2,5 stopp längs vägen på vardera 1 h vid en supercharger för att klara distansen 150mil nonstopp.

Men det är inte rimligt att köra 150mil i ett sträck, kör du 100km/h så tar det 15h att köra 150mil utan några stopp alls.
så i praktiken tar det egentligen inte längre tid alls eftersom man oftast har ett mål man ska till och stannar där( har man kört 75mil så brukar det inte vara för att ta en kopp kaffe i 10min o sen åka hem.
eller för den delen stannar för att äta under tiden bilen laddas.

Med en nissan leaf kan man räkna med 30min för varje 10mil i laddning så om den är full från start så blir det ca 7h extra restid

En Nissan går bort, inte orkar jag stanna och ladda varje timme.

En Tesla för 3/4 till 1 miljon, känns inte som prisvärd, mer som en rikemans leksak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare
ärt, haakonkarlsson, Xavierbok

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser