Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 52979 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #300 skrivet: 13 jul-17 kl 11:00 »
....

Hur blir det med  all service? Mat och allt annat som ska fraktas.
För att inte tala om polis, ambulans och brandkår, ska de också stanna och ladda under utryckning?

Alla bilar som står i beredskap kan stå på laddning och vara 100% laddade när de behövs.
Vissa bilar kan kanske inte de o då finns de andra alternativ. 
Men dessa bilar som måste kunna tas när som helst och tankas på 2mil är inte många.

Hur ska en gående polis kunna springa ikapp en  bankrånare i en bil.... samma logik.

ensamhet

• Lappland
« Svar #301 skrivet: 13 jul-17 kl 11:08 »

Alla bilar som står i beredskap kan stå på laddning och vara 100% laddade när de behövs.
Vissa bilar kan kanske inte de o då finns de andra alternativ. 
Men dessa bilar som måste kunna tas när som helst och tankas på 2mil är inte många.

Hur ska en gående polis kunna springa ikapp en  bankrånare i en bil.... samma logik.

Meningslöst att dividera med dig, som inte verkar förstå att det är långa avstånd som är problemet i norra Sverige.
Visste du att ibland är det en polispatrull som patrullerar ett område lika stort som Skåne och Blekinge tillsammans
Där har du något att räkna på

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #302 skrivet: 13 jul-17 kl 12:20 »
Meningslöst att dividera med dig, som inte verkar förstå att det är långa avstånd som är problemet i norra Sverige.
Visste du att ibland är det en polispatrull som patrullerar ett område lika stort som Skåne och Blekinge tillsammans

Du behöver inte köpa elbil.....
Använd dina dieselbilar!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #303 skrivet: 13 jul-17 kl 13:41 »
Vi har alla olika förutsättningar och behov, och det finns idag inte elbilar som passar alla. Elbilstillverkarna har inriktat sig på de grupper de tror ger bäst resultat. Det hade ju varit vansinne att tillverka bilar som vi som har udda behov och dålig köpkraft önskade.

Men går 90 % av befolkningen över till elbil så finns det bättre möjlighet att de övriga kan klara sina mil på biobränslen. Om inte det blir politiska beslut som straffar sådana varianter. Och risken finns när politikerna och majoriteten av de röstberättigade åker elbil, eller kollektivt.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #304 skrivet: 13 jul-17 kl 18:31 »

Du är kul att prata med.
 Säger att jag inte kan räkna när du inte ger mig fakta att räkna på.
 Vi kan gå tillbaka  i tråden så ser du att jag skrivit att 90-95% av Sveriges  dagliga körning med bil  hade en nissan leaf klarat utmärkt.

Varför ger du hela tiden extremfallen och vill att De ska gälla alla.
Polisen kör inte en typ av bil. De har bussar. Husbilar. Skåpbilar. Mm så varför skulle de inte kunna använda elbilar runt städerna?
De har ju till och med cyklar....... ganska olämpligt att jaga någon på motorvägen med men väldigt effektivt när det är festivaler. Karnevaler mm

Men de är lugnt vill du inte att jag ska räkna på de så behöver du inte

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #305 skrivet: 13 jul-17 kl 18:53 »
snarare alla resor i tjänsten som plockar mil för min del.

tapasr_56e1lldk76

• Södermanland
« Svar #306 skrivet: 13 jul-17 kl 23:18 »
Jag gjorde ett litet räkneexempel på hur mycket mer el Sverige behöver producera om alla mil som körts 2015 kördes med elbilar.

Antal mil 2015: 6600 miljoner mil =  66000000000 km
http://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-under-2015-4531/

Elförbrukning elbil: 1.7 kwh/km
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170320/sa-mycket-drar-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/

1.7 kwh * 66000000000 km = 112200000000 kwh = 112.2 TWh

Elproduktion i Sverige 2015: 158.5 TWh

Jag gissar att den största delen förbrukas dagtid, så det borde ju inte vara omöjligt att bygga ut för att hantera den extra lasten, speciellt om man laddar bilarna nattetid.

ensamhet

• Lappland
« Svar #307 skrivet: 13 jul-17 kl 23:36 »
Du är kul att prata med.
 Säger att jag inte kan räkna när du inte ger mig fakta att räkna på.
 Vi kan gå tillbaka  i tråden så ser du att jag skrivit att 90-95% av Sveriges  dagliga körning med bil  hade en nissan leaf klarat utmärkt.

Varför ger du hela tiden extremfallen och vill att De ska gälla alla.
Polisen kör inte en typ av bil. De har bussar. Husbilar. Skåpbilar. Mm så varför skulle de inte kunna använda elbilar runt städerna?
De har ju till och med cyklar....... ganska olämpligt att jaga någon på motorvägen med men väldigt effektivt när det är festivaler. Karnevaler mm

Men de är lugnt vill du inte att jag ska räkna på de så behöver du inte
Jag ger extremfallen eftersom en del inte fattar att det är avstånden som gör det svårt på landet i Norrland.
Om man köper en elbil, så ska det väll vara möjligt att åka längre turer.

Ska försöka ge dig något att räkna på om du vill.
Ska jag åka till stan så blir det en tur på ca 55 mil.
Ska jag åka till stan så gör jag flera ärenden på en gång och då behövs utrymme och lastkapacitet minst som en Volvo 245.
En tur till stan tar hela dagen och då är det inte tid att leta flera laddställen, så jag vill klara hela resan på en laddning helst.
Det ska inte vara nån liten småbil typ Opel Astra, det har jag provat och aldrig mer. Obekväm i kombination med kassa vägar, gör att man knappt kan gå efter en sån resa.

Är det något du funderar på, så ställ en rak fråga.

ensamhet

• Lappland
« Svar #308 skrivet: 13 jul-17 kl 23:56 »

Du behöver inte köpa elbil.....
Använd dina dieselbilar!

I nuläget finns det inga alternativ av elbilar jag känner till och tillsvidare, får det bli dieselbilar.

Jag tycker det skulle vara roligt att testa en elbil.
Har frågat bilhandlarna, men de säger att det inte är möjligt att låna hem någon, då de inte har någon de kan garantera att jag tar mig hem med.

Skogsvilde

• -
« Svar #309 skrivet: 14 jul-17 kl 01:10 »
Det kan vara svårt att motivera till elbilsköp!

;D
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #310 skrivet: 14 jul-17 kl 01:22 »
Jag gjorde ett litet räkneexempel på hur mycket mer el Sverige behöver producera om alla mil som körts 2015 kördes med elbilar.

Antal mil 2015: 6600 miljoner mil =  66000000000 km
http://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-under-2015-4531/

Elförbrukning elbil: 1.7 kwh/km
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170320/sa-mycket-drar-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/

1.7 kwh * 66000000000 km = 112200000000 kwh = 112.2 TWh

Elproduktion i Sverige 2015: 158.5 TWh

Jag gissar att den största delen förbrukas dagtid, så det borde ju inte vara omöjligt att bygga ut för att hantera den extra lasten, speciellt om man laddar bilarna nattetid.

Nu är det visserligen sent och ögonen börjar bli sandiga, men jag tror du gjort en liten miss i din beräkning. En elbil drar ca 1,7 kWh per mil, inte per kilometer. Annars skulle det knappast vara ekonomi att gå över till el ;)

tapasr_56e1lldk76

• Södermanland
« Svar #311 skrivet: 15 jul-17 kl 23:31 »
Doh!
Ja, du har så klart rätt. Det är alltså 11.22 TWh.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #312 skrivet: 16 jul-17 kl 10:25 »
Doh!
Du hade dock rätt i en sak... 112Twh är ungefär hur mycket energi som förbrukas av fossilbil idsg för den sträckan

johe71

« Svar #313 skrivet: 16 jul-17 kl 11:08 »
Doh!

tittar man på statistik så användes vi 2001 i Sverige 150 TWh och sedan dess har det sjunkit och 2015 förbrukade vi 136 TWh ... vi har alltså minskat elanvändningen med ungefär 14 TWh på 15 år... men Sverige producerar fortfarande ungefär samma mängd el som 2001 (ca 158 TWh), överskottet exporteras

så om alla bytte från fossilbil till elbil idag så finns elen redan här :) (och den största delen av laddningen skulle sannolikt ske nattetid)

karsan

• Södermanland
« Svar #314 skrivet: 16 jul-17 kl 18:44 »
Så Sverige har el som räcker till de svenska bilarna.  Men dagens överskott har väl exporterats till Polen och Danmark där det ersatt kolel.  Så där blir det mer fulel - ofta brunkol som är det värsta.

Skogsvilde

• -
« Svar #315 skrivet: 16 jul-17 kl 18:58 »
Så Sverige har el som räcker till de svenska bilarna.  Men dagens överskott har väl exporterats till Polen och Danmark där det ersatt kolel.  Så där blir det mer fulel - ofta brunkol som är det värsta.

Det är juh i Polen.....
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #316 skrivet: 16 jul-17 kl 21:57 »

Danmark kör också mindre och mindre kolkraft - elpriserna i Danmark och Tyskland har sjunkit så kraftigt pga vind- och solkraftutbyggnad att kolkraftverken helt enkelt inte är lönsamma längre.
Samma sak gäller också i Polen - det är billigare att importera el från Tyskland och Skandinavien än att köra egen kolkraft, men den nuvarande polska regeringen försöker ändå hålla den inhemska kolkraften om ryggen för att värva röster i de kolberoende distrikten.

karsan

• Södermanland
« Svar #317 skrivet: 17 jul-17 kl 05:56 »

Samma sak gäller också i Polen - det är billigare att importera el från Tyskland och Skandinavien än att köra egen kolkraft, men den nuvarande polska regeringen försöker ändå hålla den inhemska kolkraften om ryggen för att värva röster i de kolberoende distrikten.

ja, så om Sverige använder all sin fina el till bilar blir det mer brunkolsel i Polen.

Att Sverige har minskat sina utsläpp CO2 beror väl förresten mest på att vi har bytt från olja till bergvärme i en massa villor och minskad el p.g.a. bergvärme i. st. f. direktel.  Den omställningen är väl snart klar. Hur mycket mer elanvändning kan vi minska när vi använder mer och mer datorer och mobiler?   

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #318 skrivet: 17 jul-17 kl 08:43 »
Vi kommer nog inte minska elanvändningen mer, men vind och solel kommer att öka. Varför skulle det vara sämre att byta ut fossilbränslet i fordonsflottan mot el, jämfört med att sälja elen utomlands?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #319 skrivet: 17 jul-17 kl 08:46 »
Jag skulle nog vilja säga att de koleldade kraftverken i Polen körs av politiska, inte affärsmässiga skäl, så länge nuvarande regering är vid makten där. Så länge det finns pengar att ösa in i den förlustbringande verksamheten kommer kolindustrin att hålla igång oavsett om det produceras någon el där eller man bara eldar för kråkorna.

När det gäller minskade CO2-utsläpp i Sverige så står spelar också ändrade processer inom industrin en mycket stor roll. Och inte minst att det i stort sett inte finns kvar några kol- eller oljeeldade fjärrvärmeverk, i stort sett all fjärrvärme produceras ju från sopförbränning eller biomassa idag.
Den stora avvecklingen av oljeeldning i svenska villor skedde redan i början av 80-talet i samband med den "lilla oljekrisen" då brännoljepriset stack i höjden samtidigt som elen var billig. På många håll har man dock - i mån av plats - behållit oljepanna och oljetank för att kunna köra den som komplettering vid enstaka tillfällen, även om större delen av husets värmebehov täcks av elpatroner eller värmepump.
Det är sällan man har konverterat från direktverkande el till bergvärme, det blir ju mycket dyrt och omständligt att dra in vattenburna radiatorer i ett hus som inte tidigare har haft sådana.
Hus som tidigare har haft direktverkande el brukar istället effektiviseras genom luftvärmepumpar, ofta kombinerat med någon modern och effektiv vedeldad anordning.
De hus som konverteras till bergvärme är sådana som redan har ett vattenburet värmesystem, oavsett om vattnet har värmts med el eller olja sedan tidigare.
I många tätorter har man också byggt ut fjärrvärmenät till villaområden och ibland med mer eller mindre fula metoder försökt tvångsansluta villaägarna dit för att skyla över missbedömningar och mindre lyckade investeringar hos det oftast kommunala fjärrvärmebolaget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare
torbjorn, Arenas, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser