Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53370 gånger)

Pettson2

• Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #220 skrivet: 04 jul-17 kl 08:27 »
...och ändå finns de redan i trafik.

...och som många, många av oss aldrig kommer i närheten av ekonomiskt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #221 skrivet: 04 jul-17 kl 09:50 »

Inte många som köpte den första mobiltelefonen heller men till och med du gissar jag har en mobil i fickan idag

malarmaster

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 04 jul-17 kl 10:05 »
sant,men vad kostade den första pc:n,tv.n eller som alexn skriver mobilen?
priserna kommer i takt med att konkurrensen och tillverkningen ökar att pressas tills vi kommer ner till samma pris som motsvarar de "vanliga" bilarna. Och bor du i tätort och med de studier som finns där självkörande elbilar ersätter kollektivtrafiken och där kostnaden också hamnar i de nivåerna finns ju faktiskt ingen anledning att ha egen bil.
nöjet med bilkörning är ju därmed också borta.då handlar det ju bara om att transporteras mellan punkt a och b.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #223 skrivet: 04 jul-17 kl 10:31 »
Ja, risken att den procentuellt lilla delen landsbygdsbefolkning blir överkörd är stor. När det stora flertalet människor får sitt transportproblem löst utan att behöva äga en bil så kommer de som äger en bil att ses som miljöbovar eller buskmänniskor som man måste lära den rätta vägen eftersom de inget begriper.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 04 jul-17 kl 10:56 »
Inte många som köpte den första mobiltelefonen heller men till och med du gissar jag har en mobil i fickan idag

Med tanke på batteritiden i en telefon, vill jag nog inte ha en tessla, laddkabeln är i hela tiden.
Den är lite som en häst, äter mat fast man inte brukar den.
Första batteriet höll ett år, dessutom.
I min näsa lukar det som vissa bara är ute efter en stabil inkomst.
Liksom försäkringsmaffian, nu kostar det dessutom att ställa på och av fordon, och det är inte ens billigt längre som det var ett år eller två.

Låt pengar strömma in på mitt konto medans jag ligger och fiser, ser det ut som i mina ögon.

malarmaster

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 04 jul-17 kl 11:35 »
Ja, risken att den procentuellt lilla delen landsbygdsbefolkning blir överkörd är stor. När det stora flertalet människor får sitt transportproblem löst utan att behöva äga en bil så kommer de som äger en bil att ses som miljöbovar eller buskmänniskor som man måste lära den rätta vägen eftersom de inget begriper.
du målar i svart.... givetvis kommer de som har behov av egen bil att ha en sådan. Hantverkare,transportörer,lantbrukaren m. fl. men en stadsmänniska som bara behöver transportera sig mellan jobb,handel eller fritidsintressen har kanske inget behov av egen bil om kostnaderna för att "hyra" transport blir billigare än att äga.
Så funkar det ju redan i storstäder med tunnelbana,bilpooler m.m
svensken har ju ett särskilt förhållande till just bilen,äger man ingen i familjen ses man som någon konstig individ.allt handlar om behov och kostnader,inget annat.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #226 skrivet: 04 jul-17 kl 12:03 »
Med tanke på batteritiden i en telefon, vill jag nog inte ha en tessla, laddkabeln är i hela tiden.
Den är lite som en häst, äter mat fast man inte brukar den.
Första batteriet höll ett år, dessutom.
I min näsa lukar det som vissa bara är ute efter en stabil inkomst.
Liksom försäkringsmaffian, nu kostar det dessutom att ställa på och av fordon, och det är inte ens billigt längre som det var ett år eller två.

Låt pengar strömma in på mitt konto medans jag ligger och fiser, ser det ut som i mina ögon.

... Du jämnför en mobiltelefon för max 5000kr som folk bytter ut för att de finns en ny model men en bil för 1miljon kronor..

Knappt så jag orkar svara men... batterierna överlever bilarna.
min nissan leaf har nu gått 9000mil, batteriet har förra veckan tappat sin första stapel ( 1 av tolv) som visar hur mycket kapacitet som finns kvar...
och den är 5 år gammal.

hur lång batteri tid hade den första mobilen...  man glömmer snabbt.. eller rättare sagt... man vill ha färg skärm , gps, wifi , större skärm, lättare mobiler.
De presterar i klass med en hemdator men ska inte dra en en hundra del av strömmen. ;D

köttkyckling

• Gäst
« Svar #227 skrivet: 04 jul-17 kl 14:13 »
Gamla mobiler kunde man ladda varannan vecka.
Dagens krävs minst varje dag.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 04 jul-17 kl 14:20 »
du målar i svart.... givetvis kommer de som har behov av egen bil att ha en sådan..allt handlar om behov och kostnader,inget annat.

Det kan mycket väl visa sig, att om man skaffar sig behov av en bil, skaffar man sig även behov av annat.

malarmaster

• Gäst
« Svar #229 skrivet: 04 jul-17 kl 14:22 »

beror nog på att de används i timmar varje dag,till surf.
min mobil är en enkel och jag har haft den i 5 år med samma batteri,behöver laddas var tredje dag. men den används i stort bara till inkommande.
övrig kommunikation utförs på dator,skype,mail eller som här,

malarmaster

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 04 jul-17 kl 14:29 »

... Du jämnför en mobiltelefon för max 5000kr som folk bytter ut för att de finns en ny model men en bil för 1miljon kronor..

Knappt så jag orkar svara men... batterierna överlever bilarna.
min nissan leaf har nu gått 9000mil, batteriet har förra veckan tappat sin första stapel ( 1 av tolv) som visar hur mycket kapacitet som finns kvar...
och den är 5 år gammal.

hur ser du på andrahandsvärdet på en elbil? prognoserna säger att priserna på nya kommer att droppa rätt fort redan om ett fåtal år. Med tanke på att dagens elbilar ligger rejält i överkant mot vanliga soppabilar.
batterierna i prius håller väl 14-16 år det senaste jag hörde.vet inte heller vad ett nytt batteripaket kostar idag,framtidens lär bli avsevärt billigare i vilket fall.Men i just hybriderna lär det bli svårt att avgöra när batterierna börjar ta slut iom man kör på soppa mestadels ändå.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #231 skrivet: 04 jul-17 kl 16:06 »

Håller inte alls med om det.
Några drifttidexempel från min egen mobilerfarenhet:
Sonab C-600 Roadcom (NMT 450) drifttid ca 12 timmar, laddtid 10 timmar.
Motorola Micro-TAC (NMT 900) drifttid 4-8 timmar beroende på batteristorlek, laddtid dubbelt så lång som drifttiden på samma batteri. Skulle man ha en sån ständigt i bruk var man tvungen att ständigt ha två batterier på laddning.
Technophone PC107 (NMT900) drifttid uppåt 20 timmar, laddtid 4-5 timmar under normala förhållanden, upp till ett dygn i kyla (laddströmmen begränsades under +10 grader).
Ett antal olika Nokia (2110i , 6150, 3310, 5140i m fl)  (GSM) drifttid 1-2 dygn, laddtid 4-12 timmar beroende på laddare.
Nokia 5800 Xpress Music (3G, Symbian-smartphone) 2-3 dygn vid normal användning, upp till en vecka om den bara låg påslagen och inte användes. Laddtid 3-4 timmar.
Samsung Galaxy nånting (4G, Android-smartphone)  1-3 dygn drifttid, brukar ändra sig för varje androiduppdatering. Just nu går den ganska länge.  Laddtiden var runt 3 timmar förut men förlängdes vid senaste uppdateringen, misstänker att den drar ner laddströmmen när batteriet är laddat till mer än ca 80 %, för att skona batteriet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #232 skrivet: 04 jul-17 kl 18:27 »

Vad är det för svammel, tog reda på en Huawei, som var på Arabiska.
Fick igång den på Svenska och använder den nu.
Har inte kollat exakt, men 10 till 14 dygn mellan laddningarna.

ensamhet

• Lappland
« Svar #233 skrivet: 04 jul-17 kl 18:30 »

Ännu mera svammel.
Kostar inget extra på transportstyrelsen och inget på flertalet försäkringsbolag, att ställa av och på fordon.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #234 skrivet: 05 jul-17 kl 12:42 »
hur ser du på andrahandsvärdet på en elbil? prognoserna säger att priserna på nya kommer att droppa rätt fort redan om ett fåtal år. Med tanke på att dagens elbilar ligger rejält i överkant mot vanliga soppabilar.
batterierna i prius håller väl 14-16 år det senaste jag hörde.vet inte heller vad ett nytt batteripaket kostar idag,framtidens lär bli avsevärt billigare i vilket fall.Men i just hybriderna lär det bli svårt att avgöra när batterierna börjar ta slut iom man kör på soppa mestadels ändå.

Idag kostar teslorna nästan mer begagnade eftersom det finns så stort drag efter dem. Men  när fler kommer in på marknaden så kommer det sjunka.
Jag skulle påstå att elbilar är det driftsäkraste du kan köra.
Men jag är ju färgad ;)
 För min del är ekvationen den att bara köra fram och rollista till jobbet ca 7 mil varje dag i 7.5 år har betalat hela min bils kostnad inkl el. Hade jag kört en Volvo 850 1995 så hade jag under samma tid bara betalt bensinen.
Då är det en elbil från 2012 mot en bil från 1995... 17år nyare bil som ändå går att räkna hem.
Reperationer är inte medräknat på något av fordonen.
 Så kör jag 8 år så har jag sparat pengar.
Eller om bilen går sönder efter 7 år så behöver jag få ut 16k kr för att gå Plus minus noll.

Märk väl de är enbart för att gå Plus minus noll...
Hur många kan räkna hem något alls på sin idag nya fossilbil.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #235 skrivet: 05 jul-17 kl 13:00 »
Idag kostar teslorna nästan mer begagnade eftersom det finns så stort drag efter dem. Men  när fler kommer in på marknaden så kommer det sjunka.

Precis som med t ex Volvo PV 444 omkring 1949-1950, VW några år in på 50-talet, Skoda Felicia omkring 1995, vilken etanolbil som helst omkring 2007. Såna där toppar i begagnatefterfrågan på populära bilmodeller brukar inte bli särskilt långvariga, ser man mer långsiktigt på frågan så spelar de ingen roll alls.

malarmaster

• Gäst
« Svar #236 skrivet: 05 jul-17 kl 15:38 »
Inte för att jag har mycket till övers för köttkycklingens inlägg förutom att dom ger goda skratt och roliga kvällar men jag saknar rätt mycket källor från dina inlägg, kan du inte försöka få in lite sådant i dina inlägg?
så du menar att du vill ha källor på ren allmänbildning? då blir det långa trådar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 05 jul-17 kl 15:42 »
nu har alltså volvo cars  officiellt gått ut med att det blir bara elbilar hos Volvo med start 2019.Nuvarande modeller kommer att säljas så länge det finns efterfrågan men nya blir alltså eldrivna i olika former.och likadant ser det ut hos de flesta biltillverkare idag. finns det fortfarande någon som tror på förbränningsmotorns framtid?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #238 skrivet: 05 jul-17 kl 16:29 »
Kanske inte just för drift av personbilar och andra lättare vägfordon, men jag tror det dröjer länge innan förbränningsmotorn försvinner från andra tillämpningar (entreprenadmaskiner, jordbruksmaskiner, reservelverk, järnvägsfordon, fartyg osv).
Sen ju det faktum att de fossila bränslena försvinner från marknaden inte alls samma sak som att förbränningsmotorn försvinner.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #239 skrivet: 05 jul-17 kl 16:46 »
nu har alltså volvo cars  officiellt gått ut med att det blir bara elbilar hos Volvo med start 2019.Nuvarande modeller kommer att säljas så länge det finns efterfrågan men nya blir alltså eldrivna i olika former.och likadant ser det ut hos de flesta biltillverkare idag. finns det fortfarande någon som tror på förbränningsmotorns framtid?

Dom har gått ut med att det skall finnas elmotor i alla bilar inte att det bara är elbilar.
tycker det ska bli spännande och se vad dom menar med det. tror snarare dom satsar på hybrider
till en början.
Tror fortfarande på förbränningsmotorns framtid om än i minskad nivå ,
volvo utvecklar fortfarande sina förbränningsmotorer men mer till den tunga trafiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser