Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53418 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #200 skrivet: 03 jul-17 kl 19:10 »
Har mycket bra kläder, så jag blir inte dränkt.
Cyklar perfekt på väggrenen med min moped, och lastbilstänk bryr jag mig inte om.
Cyklar lätt på vägar där bilar inte kan ta sig fram, inga hinder finns, stigar som är 10 cm breda.

Är det inte lättare att cykla med en cykel, än att cykla med en moped?

köttkyckling

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 03 jul-17 kl 19:13 »
Tror inte ett smack på att skogen producerar co2 på natten.
Det gör bara den som ligger och fiser.
Har nämligen haft sluta akvarium som producerat eget syre till fiskarna, givetvis kan man inte ha mer än en handfull småfisk i ett akvarium på 200 liter med massor av växter i motsvarande skog som genererar syre till fiskarna.

Lika så att jordens syreproduktion produceras av alger och inte skog, är också båg, då haven tar syre från luften.
Vad är det för mening att sprida dessa lögner?
Skogen producerar massor med syre både till oss och havsdjuren.

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 03 jul-17 kl 19:14 »
Är det inte lättare att cykla med en cykel, än att cykla med en moped?

Nej (motoriserad cykel kallas den)
« Senast ändrad: 03 jul-17 kl 19:19 av köttkyckling »

malarmaster

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 03 jul-17 kl 19:52 »
Tror inte ett smack på att skogen producerar co2 på natten.
Det gör bara den som ligger och fiser.
Har nämligen haft sluta akvarium som producerat eget syre till fiskarna, givetvis kan man inte ha mer än en handfull småfisk i ett akvarium på 200 liter med massor av växter i motsvarande skog som genererar syre till fiskarna.

Lika så att jordens syreproduktion produceras av alger och inte skog, är också båg, då haven tar syre från luften.
Vad är det för mening att sprida dessa lögner?
Skogen producerar massor med syre både till oss och havsdjuren.
inte mycket rätt där. Du bör nog studera lite naturvetenskap....

köttkyckling

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 03 jul-17 kl 19:56 »
Om man tänker så här.

Varför ser bilen ut som den gör, jo, för att hästen inte ska behöva bära lasten på ryggen.
En kärra utan häst är med andra ord något som inte behövs, om man inte ska transportera ett stort lass.
En ryttare utan mycket last behöver ingen kärra.
Förr spände man fast kärran när man behövde köra last.
Om man bara ska transportera sitt arsel, behöver man ingen kärra.
Bara att koppla lös motorn och sätta sig på den, och åka då.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 03 jul-17 kl 19:59 »

Du har bara haft akvarium med aerosol, eller vill jävlas.
Allt jag skrivit är sant.

ensamhet

• Lappland
« Svar #206 skrivet: 03 jul-17 kl 20:11 »
Om man tänker så här.

Varför ser bilen ut som den gör, jo, för att hästen inte ska behöva bära lasten på ryggen.
En kärra utan häst är med andra ord något som inte behövs, om man inte ska transportera ett stort lass.
En ryttare utan mycket last behöver ingen kärra.
Förr spände man fast kärran när man behövde köra last.
Om man bara ska transportera sitt arsel, behöver man ingen kärra.
Bara att koppla lös motorn och sätta sig på den, och åka då.

Hur ser det ut när du åker på den löskopplade motorn?

köttkyckling

• Gäst
« Svar #207 skrivet: 03 jul-17 kl 20:14 »
I bästa fall ser det ut som en cykel med motor på.

ensamhet

• Lappland
« Svar #208 skrivet: 03 jul-17 kl 20:16 »
I bästa fall ser det ut som en cykel med motor på.

Nästan så här då?

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #209 skrivet: 03 jul-17 kl 20:17 »

Inte för att jag har mycket till övers för köttkycklingens inlägg förutom att dom ger goda skratt och roliga kvällar men jag saknar rätt mycket källor från dina inlägg, kan du inte försöka få in lite sådant i dina inlägg?

köttkyckling

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 03 jul-17 kl 20:26 »
Nästan så här då?

Ja nästan, faktiskt.

skogaliten

• -
« Svar #211 skrivet: 03 jul-17 kl 20:40 »
självkörande bilar finns redan i drift. tesla har i två års tid sålt sådana(version 1) och de allra flesta fabrikat är nu inne i slutspurten på sina versioner.Teslas version 2 är på gång och där finns inte ens förarplatsen kvar.
och visst har de bromsar o annat,min gamle bil har vindrutetorkare som startar o stänger av automatiskt vid regn,det har de allra flesta av dagens bilar.stötdämpare har ju inget med framförandet att göra.
En självkörande bil ser ut o funkar precis som en vanlig,skillnaden är att det är en dator som kör.
och ja,de allra flesta människor kommer att bo i tätort eller nära tätort.faktum är att det skulle kunna gynna de som vill bo lite längre ut än idag då man inte behöver tänka på att köra själv eller om det finns kollektivtrafik. det finns naturligtvis inget som hindrar att du har en egen och tycker det är tryggare.kollektivtrafiken betalas ju redan med skattepengar i glesbygd,nu byts bussen utan passagerare mot beställningstrafik.mkt bättre för miljön.kostnaden beräknas bli låg. I Stockholm körs redan taxi med tuctucs,eldrivna småbilar.taxan är 3 öre metern.dessa har en chaufför.utan chaufför (som är den största kostnaden ) pressas priset ytterligare.
Mat produceras som nu,fast transporterna underlättas då allt automatiseras.

Vad ska automatiseras menar du? Ska det vara "just in time" leveranser av nymalet mjöl direkt från åkern till skafferiet?

Jag vet inte hur ofta du besöker svensk glesbygd, men här i Östergötland har kollektivtrafiken (bussarna) i glesbygd nyligen lagts ner eller glesats ut till absurt liten nivå.. Någon beställningstrafik har inte synts till som ersättare för busstrafiken.
Befolkningen i regionen rasar...

Eftersom taxi, med chaufför och GPS (används bl.a. till de snålt tilltagna sjukresorna inom regionen), inte hittar till stugorna här på landet, och inte kartmaterialet i GPS-erna heller har förmågan att skilja på vägar som är körbara eller ej körbara, så blir jag lite fundersam över framtidsvisionerna.

Lite för mycket läsning av Illustrerad Vetenskap kanske?

Det finns många, väldigt många, olika frågor att lösa runt självkörande bilar innan dessa kan fungera i en blandad trafikmiljö. Både legala (ansvarsfrågor) och etiska som rör AI-systemen (AI = artificiell intelligens) som ska köra bilarna. Det är många aspekter som vägas in, innan man bedöma systemen som tillräckligt säkra.
Det är frågor som: vilka val ska bilen göra när t.ex. ett barn, eller ett djur springer ut på vägen? Vems liv ska räddas? Vem ska anses vara ekonomiskt och juridiskt ansvarig när en olycka händer, för olika sorts olyckor händer, det finns inga totalsäkra system.

Att ha ett fåtal självkörande bilar i drift som proof of concept i en väldefinierad och begränsad miljö, är en sak. Att ha en självkörande bilar i en blandad trafikmiljö är en helt annan sak.

Och visst kommer det att behövas "bilmekaniker" i framtiden, oavsett hur framdrivningsmetoden ser ut, eller om bilen är självkörande eller ej. Till vindrutetorkarna, byta stötdämpare, fixa bromsarna med mera.

Den som har läst en del science fiction, kanske känner till det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotikens_lagar, samt har stött på den litteratur som hur filosofiskt, och etiskt perspektiv behandlar AI (artificiell intelligens).

Det finns också en hel del välrenomerade forskare (Exempelvis Stephen Hawking och Nick Bostrom), som ställer frågor, eller är skeptiska till att låta AI utvecklas helt av marknadskrafterna.

Här är några exempel på lämplig läsning, för att sedan fundera vidare på hur "vi" ska hantera utveckling av AI-system:
För att sammanfatta snabbt så ingår bland frågeställningarna:
Vad händer med samhällets styrsystem, hur kan en "automatiserad" ekonomi fungera, fördelningen av samhällets resurser, hur ska framtidens löner se ut, vilka jobb blir automatiserade, risker med utveckling av självlärande supervapen, vem/vilka ska bestämma vad som är viktigt att ta hänsyn till inom AI, Klarar vi människor ens av att behålla kontrollen över AI-systemen....

https://www.weforum.org/agenda/2016/10/top-10-ethical-issues-in-artificial-intelligence/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethics_of_artificial_intelligence

http://www.nickbostrom.com/ethics/ai.html

http://fortune.com/2017/02/06/artificial-intelligence-ethics-disasters/

Eller för att förenkla; man snyter inte fungerande självkörande bilar ur näsan....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #212 skrivet: 03 jul-17 kl 21:49 »
Det var länge sedan bilar drog en liter bensin per mil som ett genomsnitt i hur mycket en vanlig bil som kör runt på vägarna drar. ....

Du e då inte lätta att tillfredställa.

Länge sen.... min volvo 850 drar runt 1 liten milen.
Min elbil drar 1,3-1,8kwh milen

Men du får gärna leta upp bättre fakta än min uppskattning.
Jag räknade iallafall med att elbilen skulle dra 2kwh milen så jag är faktiskt inte blind av elbilar.
hoppas att du ändå förstår var jag vill komma

Rätta mig om jag har fel.. en elbil drar mer energi när det är kallt ute(i mitt fall 1,8kwh/mil) för att den tar värme i form av el från batteriet
Fossilbilen drar egentligen alltid lika mycket energi men värmen blir en restprodukt...

så skulle jag vara helt rättvis så skulle jag räknat på ett snitt på 1,55kwh/mil och 0,5liter fossilt per mil.. men resultatet hade nästan varit desamma lite mindre totalenergi men fortfarande samma förhållande

Hittade ett test av vad jag förmodar är 2014 års bilar, där verkar golf/mellan klassen ( som en nissan leaf) ligga på 0,6-07liter per mil.

så att dra snittet på alla sveriges bilar på 0,5liter per mil är.. väldigt snällt gjort mot fossilerna kan man säga
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-180315/
« Senast ändrad: 03 jul-17 kl 21:59 av Alexn72 »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #213 skrivet: 03 jul-17 kl 22:03 »
Inget nytt under solen,

Det verkar fortfarande vara svårt att motivera elbilsköp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pettson2

• Skåne
« Svar #214 skrivet: 03 jul-17 kl 22:17 »
Jag tycker det är svårt att motivera nyinköp överhuvudtaget. Köp, vårda och underhåll dina gamla saker istället. KÖP betydligt mycket mindre av allt så gör du miljön (och den egna plånboken/planeten) den största förtjänsten.

Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #215 skrivet: 03 jul-17 kl 22:21 »

Jag vet inte hur ofta du besöker svensk glesbygd, men här i Östergötland har kollektivtrafiken (bussarna) i glesbygd nyligen lagts ner eller glesats ut till absurt liten nivå.. Någon beställningstrafik har inte synts till som ersättare för busstrafiken.

Nyligen lagts ner ? har inte gått en enda buss hit under dom 8 åren jag bott här.
det går en skolbuss och hämtar på morgon och lämnar på eftermiddagen det är allt.

visst 3km bort finns en busshållsplats men inga busstider som jag kan använda mig av.
kollektivtrafiken är inte till nån nytta för nån av oss här.

skogaliten

• -
« Svar #216 skrivet: 03 jul-17 kl 23:23 »
Nyligen lagts ner ? har inte gått en enda buss hit under dom 8 åren jag bott här.
det går en skolbuss och hämtar på morgon och lämnar på eftermiddagen det är allt.

visst 3km bort finns en busshållsplats men inga busstider som jag kan använda mig av.
kollektivtrafiken är inte till nån nytta för nån av oss här.

Nä, ingen buss har någonsin gått förbi här heller, men den busslinjen som hade hållplats 7-8 km bort, drogs in förra våren, tillsammans med en hel hög andra busslinjer på landsbygden runt om i länet.

Numera finns närmaste busshållplats 15 km bort ungefär.

malarmaster

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 04 jul-17 kl 06:00 »
Vad ska automatiseras menar du? Ska det vara "just in time" leveranser av nymalet mjöl direkt från åkern till skafferiet?

Eftersom taxi, med chaufför och GPS (används bl.a. till de snålt tilltagna sjukresorna inom regionen), inte hittar till stugorna här på landet, och inte kartmaterialet i GPS-erna heller har förmågan att skilja på vägar som är körbara eller ej körbara, så blir jag lite fundersam över framtidsvisionerna.

Lite för mycket läsning av Illustrerad Vetenskap kanske?

Det finns många, väldigt många, olika frågor att lösa runt självkörande bilar innan dessa kan fungera i en blandad trafikmiljö. Både legala (ansvarsfrågor) och etiska som rör AI-systemen (AI = artificiell intelligens) som ska köra bilarna. Det är många aspekter som vägas in, innan man bedöma systemen som tillräckligt säkra.
Det är frågor som: vilka val ska bilen göra när t.ex. ett barn, eller ett djur springer ut på vägen? Vems liv ska räddas? Vem ska anses vara ekonomiskt och juridiskt ansvarig när en olycka händer, för olika sorts olyckor händer, det finns inga totalsäkra system.

Att ha ett fåtal självkörande bilar i drift som proof of concept i en väldefinierad och begränsad miljö, är en sak. Att ha en självkörande bilar i en blandad trafikmiljö är en helt annan sak.

Och visst kommer det att behövas "bilmekaniker" i framtiden, oavsett hur framdrivningsmetoden ser ut, eller om bilen är självkörande eller ej. Till vindrutetorkarna, byta stötdämpare, fixa bromsarna med mera.

Den som har läst en del science fiction, kanske känner till det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotikens_lagar, samt har stött på den litteratur som hur filosofiskt, och etiskt perspektiv behandlar AI (artificiell intelligens).

Det finns också en hel del välrenomerade forskare (Exempelvis Stephen Hawking och Nick Bostrom), som ställer frågor, eller är skeptiska till att låta AI utvecklas helt av marknadskrafterna.

Här är några exempel på lämplig läsning, för att sedan fundera vidare på hur "vi" ska hantera utveckling av AI-system:
För att sammanfatta snabbt så ingår bland frågeställningarna:
Vad händer med samhällets styrsystem, hur kan en "automatiserad" ekonomi fungera, fördelningen av samhällets resurser, hur ska framtidens löner se ut, vilka jobb blir automatiserade, risker med utveckling av självlärande supervapen, vem/vilka ska bestämma vad som är viktigt att ta hänsyn till inom AI, Klarar vi människor ens av att behålla kontrollen över AI-systemen....

https://www.weforum.org/agenda/2016/10/top-10-ethical-issues-in-artificial-intelligence/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethics_of_artificial_intelligence

http://www.nickbostrom.com/ethics/ai.html

http://fortune.com/2017/02/06/artificial-intelligence-ethics-disasters/

Eller för att förenkla; man snyter inte fungerande självkörande bilar ur näsan....
...och ändå finns de redan i trafik.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #218 skrivet: 04 jul-17 kl 07:54 »
...och ändå finns de redan i trafik.

Och dessutom är de redan idag säkrare( tesla) än en vanlig människa i antal körda kilometer innan en olycka sker

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #219 skrivet: 04 jul-17 kl 07:56 »
Inget nytt under solen,

Det verkar fortfarande vara svårt att motivera elbilsköp.

Jag kanske förstår dig fel..
Är du motiverad till att köpa en ny bil överhuvudtaget,när du ska byta bil?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser