Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Arga bin  (läst 10301 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #60 skrivet: 02 aug-17 kl 10:09 »
De har ju utsatts för röveri. Sedan var jag rädd att de skulle svälta ihjäl sig så jag öppnade kupan i förgår och fick titta i yngelrummet eftersom jag precis hade skattat dem, men där fanns det gott om honung på varje ram (ovanför ynglet). Dessutom en del nyindragen honung i skattlådan. Men det ingreppet var liksom droppen. Innan röveriet hade jag behandlat dem med myrsyra, men det var ingen bra idé. Det blev varmare än förväntat och för hög avdunstning. I fjol hade jag hela tiden motsatt problem... Men det var iaf början av stressen: skattning-myrsyra-röveri. Dessutom kan man ju undra om drottningen överlevt myrsyrebehandlingen.

Jag jobbade igår hela dagen men min man hade försökt plocka lite bär i trädgården fast det gick inte. Det är mest han som är stressad pga att han inte kan vistas i trädgården och pga grannarna. Själv vill jag gärna avvakta några dar. Tänkte att de är nog stressade pga det förminskade flustret med, så det har jag precis öppnat. Inte ett enda bi som blev aggressivt. Ljungen har börjat blomma nu så hoppas de lugnar ner sig nu att de blir sysselsatta med det.

Vågar inte ens byta drottningen nu. Då blir det ju bara värre. Tänkte låta dem vara ifred, skatta ljunghonungen med bitömmarbotten, ge sockerlösning och byta drottning till våren. Låter det klokt?

Ska nog klippa gräset åt grannarna med bidräkt på...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #61 skrivet: 02 aug-17 kl 10:53 »
Vid den här tiden är bisamhällen mer inställda på att försvara sina förråd än tidigare, och det finns relativt sett fler vaktbin och äldre sysslolösa bin. Om ni inte kan vara i trädgården så skulle jag minskat flusteröppningen så det blir trängsel, lättare att försvara, och gett foder. Att det finns täckt honung påverkar inte så mycket, det är flödet som är för litet, hungriga bin blir arga bin.
Vad gäller myrsyra och drottningförlust så tror jag inte det är någon risk, det har visserligen blivit lite varmare de senaste dagarna men ingen i landet har väl haft över 25 grader, vilket är maxgränsen för när man ska behandla.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #62 skrivet: 02 aug-17 kl 11:06 »
Så sent som nu?

Att byta till ny Drottning nu är inte alls för sent om Hon är äggläggande, och man sköter sin drivfodring ordentligt. En tredjedel av alla Drottningar som vi säljer är beställda till månadsskiftet juli/augusti...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #63 skrivet: 02 aug-17 kl 11:21 »
Tack för svar! Brukar ni alltid stödfodra nu? Hade ju satt tillbaka skattlådan och samma dag hade dem börjat fylla på fler ramar. Det brukar vara bra drag här fram till oktober (vid fint väder). Har sett dem på ljung vid skogen nu.
Ska kolla om det går att få tag i parad drottning. Är bara tveksam om det inte  skulle förvärra allt nu. Blir ju mkt stress igen. Då tänker jag att det är bäst att göra det på våren. Eller?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #64 skrivet: 02 aug-17 kl 15:36 »
Mina tankar är att om du bara har ett samhälle så är det en risk att byta drottning nu, särskilt om samhället är stort. Men å andra sidan så är det svårt att hitta drottning på våren, kring början på juni blir det nog.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #65 skrivet: 02 aug-17 kl 17:42 »
Tack för svar! Brukar ni alltid stödfodra nu? Hade ju satt tillbaka skattlådan och samma dag hade dem börjat fylla på fler ramar. Det brukar vara bra drag här fram till oktober (vid fint väder). Har sett dem på ljung vid skogen nu.
Ska kolla om det går att få tag i parad drottning. Är bara tveksam om det inte  skulle förvärra allt nu. Blir ju mkt stress igen. Då tänker jag att det är bäst att göra det på våren. Eller?

Har man ljungdrag behöver man inte stödfodra om det är bra väderlek. Själv flyttar jag inte till ljungen, och stödfodrar alltid de sex kritiska veckorna då vinterbina bildas, ca 20/7 - 31/8.

Skicka ett PM om du vill köpa en äggläggande Drottning. Jag kan ge råd om hur ni lyckas med tillsättningen...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #66 skrivet: 02 aug-17 kl 17:43 »
Mina tankar är att om du bara har ett samhälle så är det en risk att byta drottning nu, särskilt om samhället är stort. Men å andra sidan så är det svårt att hitta drottning på våren, kring början på juni blir det nog.

För nybörjare brukar det vara exakt raka motsatsen. Nu då det är starka samhällen är det svårare att finna igen Drottningen, men på våren brukar det vara som allra lättast för nybörjaren att hitta Henne.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #67 skrivet: 02 aug-17 kl 18:43 »
Nej, jag menade hitta som i köpa

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #68 skrivet: 02 aug-17 kl 19:06 »
Aha, nu är jag med. Vi brukar övervintra reservdrottningar, men de kostar nästan sin vikt i guld i april...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #69 skrivet: 02 aug-17 kl 22:05 »
Oftast finns det en anledning till aggressiviteten. Det kan t.ex vara drottninglöst, eller så är näringsläget rubbat. Finns det vatten, ge dem lite drivfoder.

Hej

Det kan även vara hur man håller och "umgås" med sina bin...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #70 skrivet: 02 aug-17 kl 23:42 »
Jo, men i det här fallet så räckte det bara att vara i närheten, så ska det inte vara.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #71 skrivet: 02 aug-17 kl 23:44 »
Att vara i närheten är det det kanske handlar om...?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser