Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite hönsfrågor! Enkla som tusan men..  (läst 1554 gånger)

Tigern_

• Gäst
Lite hönsfrågor! Enkla som tusan men..
« skrivet: 04 maj-07 kl 11:37 »
Detta känns lite dumt starta en tråd om hönsuppfödare nyss men där fick jag svar så skall ta bort den tråden alldeles strax.

Men jag har några frågor. alltså i hönshuset vad har ni för underlag ? Det är så att vårt hönshus är inte rengjort på jag vet inte hur länge. och jag tänkte att jag skulle ta mig en omgång och göra rent i hästarnas hage och i hönshuset denna helgen.

Det jag undrar är som sagt vad har ni för underlag ? kan man ha en grund på botten med grus och sen ett bra lager med spån? eller vad har ni ?

Tacksam för snabba svar, vill kunna börja eventuellt idag redan :D
(hönsen är ju ute om dagarna, så gäller att passa på)

bb

Re:Lite hönsfrågor! Enkla som tusan men..
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 14:24 »
Hej! I mitt hönshus har jag betonggolv som jag sedan har halm på som hönorna går i. Det fungerar mycket bra och är lätt att byta, billigt i inköp och varmt och skönt. Dessutom gillar hönorna att krafsa i det och när jag lägger ny halm så får de själva sprida ut balarna, vilket de fixar mycket effektivt.
Till kycklinghägnet (del av hönshuset) har jag kutterspån eftersom kycklingarna är så små och kan ha problem att ta sig fram i halmen.

Lycka till

Lena A

« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 15:05 »
Jag har vanligt trägolv som jag lagt en gammal plastmatta på. Sedan har jag kutterspån. Plastmattan är bra, tycker jag, för den är lätt att hålla ren och lyfta ur och tvätta av. Kutterspån är också lättstädat för jag plockar bort avföringen dagligen och ca en gång i månaden sopar jag bort all gammal kutterspån och lägger på nytt, som då luktar fräscht och gott.  :D

Betonggolv och jordgolv fungerar säkert bra också, men det har jag ingen erfarenhet av.

Tigern_

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 16:14 »
vi har betong i botten.. så jag funderar på spån som det är nu, men kanske bättre med kutterspån än med vanligt ?
Mvh Marica

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 17:09 »
Hej!

Kutterspån dammar ju inte lika mycket. Själv använder jag spån, halm och har hö som de ändå pickar i sig efterhand. Jag har betong till golv.

Mvh Carmencha

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser