Hejsan.
Är det någon här som har gjort eget mjöd?
Tacksam för råd och recept!
Har just satt ut två satser i jordkällaren för att låta jästen "somna in" efter jäsning i 8 veckor ungefär.
Den första och stora satsen är ett helt naturligt recept där man tar tillgodo allt det fina i honungen och
dess läkande kraft. Provsmakning har gett fin fint resultat. Var lite förundrad över hur fint vildjäsningen gick! Två hekto honung i en halv liter vatten lät jag sitta ute i en burk, utan lock, på höstkanten ett par nätter. Sedan satte jag på lock och vattenlås, och den satte igång bra! Matade den lite och byggde upp den, och sedan blandade i den i den stora satsen. Jag använde bara bra, dyr, lokal honung. Det är lockande att köpa den billiga storköpshonungen, men i just den här satsen ville jag ha kvalitet. Detta recept kommer från Kalle Runristare och du hittar det här:
http://runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.htmlDen mindre satsen är en karamell-honung och äppel mjöd! Hittils luktar och smakar det VÄLDIGT gott! Inte helt klart ännu då jäst smaken fortfarande finns kvar. Kommer inte ihåg var jag hittade den ,men det var något forum..
Jag använde här en kommersiell jäst sats, lite fusk kanske men jag ville att den skulle bli klar lite snabbare. Vildjästen är lite segare verkar det som... Hittade en Sweet Mead jäst online.
Plocka eller köp 5 medelstora äpplen. Ta ur, men lämna skalet på. Tärna.
Tog billig honung, ett och ett halvt kilo ungefär och karamelliserade en del. Iochmed dom höga temperaturerna vid detta så förstörs det sunda med honungen i alla fall, så jag köpte den billiga.
2 Dl vatten med ett halvt kilo honung går i kastrullen. Koka på hög värme i 20 minuter ungefär tills honungen är mörkbrun. Stjälp i ett tärnat äpple och låt det koka med en kort stund, 20-30 sekunder kanske.
Ta av värmen, och fyll på med 5 liter vatten och resten av honungen (ett kilo). Stjälp i resten av äpplena. Rör om, kolla temperaturen så att det inte är för varmt, häll över i ett jäskärl och sedan stjälp i jästen. Korka upp med vattenlås och ställ varmt (20 grader eller så).
Efter en vecka ska du ta ur alla äppelbitar. Tror det var nånting om att skalet ger en bitter bismak annars.
Vänta tills det har jäst klart, det slutar pluppa... Ställ kallt (jordkällare är bra) i en vecka så att det får klarna upp, och jästen går i dvala och sjunker till botten. Mjöd mår bra av att mogna och utvecklar karaktär, allt i från ett par veckor till ett år!