Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt potatisland  (läst 15412 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
nytt potatisland
« skrivet: 03 maj-07 kl 13:29 »
Hur funkar det att anlägga nytt potatisland nu,har läst om problem med knäpparlarver-är det något som hönsen kan hjälpa mig med att bli av med om jag gräver nytt land på gräsmattan(gammalt land tror jag)?
Några andra tips?Kan man gödsla nu och med vad i så fall-har brunnen hästgödsel samt hönsgödsel att ta av,gräsklipp kanske?
Har för lite land och för mycket sättpotatis och fixade inte att gräva land i höstas tyvärr... :(

AnnaPanna

• Gäst
Re:nytt potatisland
« Svar #1 skrivet: 03 maj-07 kl 21:16 »
Jag odlade potatis samma år som jag fixade landet på en igenväxt gammal odlingsplats. Har inet haft några skadeinsekter på potatisen, men däremot på rädisor och morötter.
Försök! Fast ett litet varningsfinger dock.. har du väl börjat odla potatis kan du inte sluta, utan utökar landet varje år...
Jag har läst att man ska undvika att gödsla potatis, för det enda som växer fint då är blasten och då sätts inga potatisar eftersom potatisen är en "överlevnadsfrukt" som då inte behövs eftersom blasten känner att den mår så bra och inte känner sig hotad.
Lycka till!
/A
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 21:17 av AnnaPanna »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 16:21 »
Gödslar du aldrig potatisen? Sitter här och är tokbekymrad över hur jag ska få gödsel till mitt grönsaksland. Men om potatisen inte ska ha nåt kan jag ju stoppa dem i jorden genast och inte stressa så med gödseln.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 16:31 »
Har inte du får och grisar? Och kanske en sjättedels häst på ingång.

Vi är mest bekymrade över vattnet, det har ju f-n inte regnat på en månad. Uttrycket "dåligt väder" får en annan betydelse.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 17:32 »
Jag har läst att man ska undvika att gödsla potatis, för det enda som växer fint då är blasten och då sätts inga potatisar eftersom potatisen är en "överlevnadsfrukt" som då inte behövs eftersom blasten känner att den mår så bra och inte känner sig hotad.
Och vart har du läst det ?

Där jag växte upp, där gödslade man alltid potatislandet.
Och alla grannarna gjorde det också  ;)
Liksom vi gör nu...

Trixet är ju att veta vad man ska gödsla med  ;D

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pirum

• -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 20:21 »
Hm, ja, men vad ska man gödsla med då? Traditionellt sett gödslar vi alltid med kogödsel, fast det blir allt svårare att få tag på. Hönsgödsel har jag hört ska vara för kalkrikt. Fast släppa in hönsen för att äta insekter låter väldigt sympatiskt. Använd sorter motståndskraftiga mot skorv (skorv gynnas av för högt pH) så ska det nog funka.

För mycket kväve kan gynna bladen på bekostnad av potäterna, om jag fattat rätt.

Vilket leder mig in på - hur gör man jorden surare på ett miljövänligt sätt? Kasta på granbarr?
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 20:23 av Pirum »

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 20:24 »
Hur skulle det vara med att samla sin egen urin då? Det förespråkar anna-maj i sin bok, som finns att ladda ner under länkar. Och även andra här på forumet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 20:36 »
Hej Pirum precis som du säger så
är kväve (t.ex hönsgödsel) inte bra det gynnar bladväxten...
ger vattniga potatisar med tråkig smak dessutom  :-\
och håller sig sämre under vintern.

Potatisen vill ha Fosfor (P) som gynnar rot tillväxten!
Fosfor ökar och påskyndar knölbildningen. Fosfor ökar torrsubstanshalten, ger snabbare mognad samt förbättrad lagringsduglighet. Blötkokning och missfärgning minskar vid god fosfortillgång.

Kogödsel är bra 30 kg till 100m2

Annars kan man använda ett konstgödsel  :-[
som ska ha "hög Fosforhalt o låg kvävehalt" ett PK-gödsel alltså.

Och tillsist man ska gödsla på hösten innan, man ska sätta potatisen.
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 12:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 maj-07 kl 22:11 »
På odla.nu rekommenderas stallgödsel som brukas ned hösten innan.

http://www.odla.nu/vegt/potatis.shtml

signe

« Svar #9 skrivet: 05 maj-07 kl 09:50 »
Knäpparlarverna brukar vara som flest andra året efter att man plöjt upp en gräsvall.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 maj-07 kl 12:11 »
men gödsla på hösten är väl helt fel. Då rinner bara näringen bort under vintern, å så blir grönsakerna utan näring och jorden blir övergödd.

Jag kör nog kogödsel jämnt över grönsakslandet. Måste bara hitta nån som vill dumpa en rejäl hög hos mig. Att man alltid ska ha brist på maskiner å grejer..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-07 kl 12:16 »
men gödsla på hösten är väl helt fel. Då rinner bara näringen bort under vintern,
Att gödsla på hösten ÄR HELT RÄTT !
Kan du tro på oss som satt potatis i 100 år eller ?

Gödsla inte för mycket utan minns det jag skrev 30 kg på 100 kvadrat.

å så blir grönsakerna utan näring och jorden blir övergödd.
::)  men lollo...
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 12:45 av Grimla »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 maj-07 kl 13:01 »
Att gödsla på hösten ÄR HELT RÄTT !
Kan du tro på oss som satt potatis i 100 år eller ?

Shit Grimla, du måste ju vara nästan lika gammal som Anders.   :o

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 13:11 »
Shit Grimla, du måste ju vara nästan lika gammal som Anders.   :o
Mmm..... jämngammal med "Ketchupmannen i TV -reklamen"
du vet ..han som ätit Felix tomatketchup i 100......år  ;D

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 17:35 »
Ja alltså, jordklotet blir övergött, inte just min jord. Eller vad är det du ojar dig över Grimla? Din kommentar var något luddig.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 05 maj-07 kl 17:55 »
Eller vad är det du ojar dig över Grimla?
Jag har inte ojat mig alls (jag bara undvek att skriva nått oförskämt)
Men du är ganska så snabb att påstå saker utan att vara påläst eller ha erfarenhet lollo!
Det var det jag menade.

Kanske tar jag det som skrivs på för mycket allvar  :-[
min gubbe skrattade förresten halvt ihjäl sig åt det du skrev om potatisen:
gödsla på hösten är väl helt fel.
Då rinner bara näringen bort under vintern, å så blir grönsakerna utan näring och jorden blir övergödd.

Kanske är det det man ska göra. Skratta  ;D
/Grimla

PS Har man ingen kogödsel kan man använda ett konstgödsel,  
som ska ha "hög Fosforhalt o låg kvävehalt" ett PK-gödsel alltså.
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 00:43 av Grimla »

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 maj-07 kl 18:06 »
Ja då kan vi två pålästa med erfarenhet sitta här och skratta åt varandra. Vad roligt vi har i våra stugor!

lekimm1

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 maj-07 kl 18:40 »
men gödsla på hösten är väl helt fel. Då rinner bara näringen bort under vintern, å så blir grönsakerna utan näring och jorden blir övergödd.

Om ja inte minns min gamle lärare från Vreta klosterskola fel så är de ju framföralllt Kväve (N) som urlakas när det inte finns någon växande gröda som kan uppta. Så att sprida PK-gödsel på hösten borde va ok, de är vanligt vid höstsådd tex (vet dock lite om själva potatishantverket för övrigt, senasta gången ja va med var jag fem...)

Tror till och med att det finns ekologiskt fosfor att köpa, men den är mer verkande på sikt o inte direktverkande som den "konventionella".

Sen så de där med vad som är mest miljöskadligt kan man ju diskutera.
Att kvävet lakas tänker många på, men att det går upp ammoniakkväve i luftet om inte gödslet myllas ner tycker jag mig se många som inte verkar ha en aningen om... Om inte annat så är de bortkastade pengar om man inte tänker på miljön. Men iofs det egna badvattnet drabbas ju inte heller (med en gång iaf...)

Jaja några tankar från mig. (Lyssnades på Samhain...)

Mvh
/L.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:potatis....
« Svar #18 skrivet: 07 maj-07 kl 17:06 »
framföralllt Kväve (N) som urlakas när det inte finns någon växande gröda som kan uppta. Så att sprida PK-gödsel på hösten borde va ok, de är vanligt vid höstsådd tex (vet dock lite om själva potatishantverket för övrigt,
Håller med !
Man ska sprida gödseln till Potatis på hösten även om vissa här inte verkar vilja tro på det.  ;D

Att kvävet lakas tänker många på, men att det går upp ammoniakkväve i luftet om inte gödslet myllas ner, tycker jag mig se många som inte verkar ha en aningen om...
Det måste gälla xxxxxxxxxxxxx va ?  ;D
För vanliga bönder är fullständigt medvetna om hur-när-var olika sorters gödsel ska spridas. Och hur de ska myllas ner...

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 maj-07 kl 17:33 »
Vad mysigt! Nu har Rosa skapat olika sorters bönder här så att vi kan bilda grupperingar och sitta och trycka i var sitt hörn och bilda ännu fler förutfattade meningar om varandra. Det är precis därför jag hänger på det här forumet för att få fler att tycka illa om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 3 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser