Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktiskt kring försäljning av grönsaker  (läst 2461 gånger)

louise

• Gäst
Praktiskt kring försäljning av grönsaker
« skrivet: 03 maj-07 kl 12:50 »
Jag tänkte på nåt enkelt sätt sälja lite av mina grönsaker. En skylt vid vägen, en låda där de kan lägga pengar och en skylt med lite priser. Så sköter sig allt medan jag är på jobbet.

Men, hur förvarar jag grönsakerna utan kyl? Och måste de skördas på morgonen för att hålla hela dagen, eller kan jag göra det på kvällen innan?

Jag har inte mycket andra möjligheter än att försöka lägga grönsakerna i skugga. Och som jag har förstått det så gör de så på andra gårdar, men hur fräscha grönsaker blir det egentligen?

Eulalia

• Gäst
Re:Praktiskt kring försäljning av grönsaker
« Svar #1 skrivet: 03 maj-07 kl 13:13 »
Kan du inte göra en slags små jordkällare:

gräv ner några lagom stora behållare (kan ju vara vanliga trälådor såna som frukt kommer till butik i men ännu hellre metallbehållare) en bit ner i marken. Lägg i lite hö, gräs eller liknande, så att frukten & grönt ligger mjukt och vackert.
Över dessa lådor ska du såklart ha lock med pinnlås, så att djur inte kan komma och ta för sig hursomhelst.
Bara en ide :-)

en liten våg, så att kunderna kan väga sina grönsaker?

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 03 maj-07 kl 13:53 »
Okej för att sälja potatis och pumpa på det viset, men jag tror inte på den affärsidén för andra grönsaker, som dels är mindre tåligare och dels mera värdefulla och därmed kan råka ut för svinn. Du kan ju också nöja dig med att sälja t ex på lördagar och 1-2 kvällar i veckan. Eller gå ihop med någon annan som har torgstånd eller gårdsaffär.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #3 skrivet: 03 maj-07 kl 14:29 »
I Östergötland är det väldigt vanligt med självbetjäningsförsäljning vid gårdarna. Varorna brukar finnas i någon enkel byggnad eller åtminstone är det ett tak över grönsakerna o blommorna. Eftersom det är så många som gör det så måste det ju fungera. Här i Småland är det inte så vanligt. (Kanske är smålänningarna mer tjuvaktiga.)
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 14:29 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 maj-07 kl 16:30 »
Jag har hört om en sån butik i Halland, där man bara lägger pengar i en bruk. Men här i Sjuhärad bor man ju i snålbältet:) Kanske inte funkar men jag märker ju rätt snabbt om folk bara snor.

Ska prova med lite olika former, gårdsförsäljning utan "bevakning", med "bevakning" och torgförsäljning. I sommar har jag dessutom arbetskompisar, det hade varit guld om de kunde lägga beställningar och så tar jag bara med allt till jobbet.

Det som min fråga handlade om var ju hur jag ska få varorna att hålla en hel dag. Men, det är ju faktiskt så alla små butiker i stan gör, de har ju alltid ett grönsaksstånd utanför affären, bara med ett tak som skuggar. Måste väl gå, eller?
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 16:30 av Lollo »

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-07 kl 16:36 »
jag tycker personligen att det är en underbar ide!  :D
Och tilliten den visar lockar till renhårighet...tror jag!
Lite svinn på ena eller andra sättet får man ju alltid räkna med..
Sen kan du ju alltid sätta upp en skylt på sånt som du är ute efter, kanske nån kan byta grönsaker mot t.ex ett specifikt verktyg eller nån faktabok du eftersöker  :)

Citera
Men, det är ju faktiskt så alla små butiker i stan gör, de har ju alltid ett grönsaksstånd utanför affären, bara med ett tak som skuggar. Måste väl gå, eller?

Jo, fast tex på ett torgstånd, så tar torghandlaren hela tiden bort sånt som inte ser fräsht ut.
Och i en affär så har de mycket större omsättning, så en eller annan klämd, rutten eller nerspashad frukt gör ingen större skillnad för dem.
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 16:37 av Eulalia »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 maj-07 kl 17:20 »
aha.. tänkte inte på att de går och passar sina grönsaker. Hm..

Tillit är coolt. Jag jobbade på ett museum ett tag där de bestämde sig för att slopa inträdesavgiften på tio kr och istället införa frivillig entreavgift. Det gav högre inkomster än förut..

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-07 kl 21:14 »
Jag tycker oxå det är en fin idé!
Man måste satsa för att vinna! I Vårgårda finns en gård som gör så med jordgubbar. De har ett litet uthus med ett kylskåp fullt med jordgubbar, samt att det står några lådor framme med.
Man lägger sina pengar i en låda... där alla andra har lagt sina och så tar man sina gubbar och går. Nu tror jag i och för sig att de tömmar på ´pengar under dagen, för de har djur och sånt, så pengarna blir lixom inte stående utan uppsikt hela dagen.
Prova dig fram vettja!
Kanske du kan hitta ett begagnat kylskåp någonstans som du kan plugga in i någon utekontakt och därmed ge grönsaker och frukt lite kyla samt skydd mot flugor etc.
/A

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 maj-07 kl 21:58 »
Ett gammalt kylskåp behöver ju inte alls bli särskilt dyrt. Men det ser inte så där pittoreskt ut, sånt som gör att kunder blir lockade.. Men kanske bäst ändå. Men, man kanske ska hitta nån gammal kyldisk? Kan man ha dem utomhus?

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-07 kl 09:06 »
Njae pittoreskt blir det ju inte.
Men kanske du kan smälla upp ett litet hushus i all enkelhet och ställa kylskåpet därinne?
Eller typ gammaldags busskur eller nåt?
/(A

Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser