Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla inomhus.  (läst 6870 gånger)

Ralf1

• Gäst
odla inomhus.
« skrivet: 02 maj-07 kl 19:50 »
Hej hej. Jag är väldigt intresserad av odling och skulle tycka det var helt underbart att använda egna grönsaker osv. i matlagning. Bara en liten hake: Ingen trädgråd och inga pengar eller tid till kolonilott :(. Nu undrar jag om det finns några grönsaker man kan odla inomhus eller på balkongen?

skånetösen

• Skåne
Re:odla inomhus.
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 20:18 »
Tomater går bra. Välj en sort som inte blir så hög, Tiny Tim t ex. Persilja, dill, rädisor går också bra. Det skulle kanske gå med en mangoldplanta eller två om man har balkong. Purjolök kanske. Paprika och chili om man har söderläge.
Det var vad jag kom att tänka på så här direkt.

Förresten....jordgubbar så klart.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 20:19 av skånetösen »
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 20:25 »
Kan du bara ordna tilläggsbelysning så hänger det egentligen bara på utrymmet. Kan du avvara vardagsrummet till potatisland? ;D

Nej skämt åsido. Men med växtbelysning inne så kan du odla det mesta i salladsväg, persilja,ja, det mesta som växer "uppåt".

Har du sedan balkong så finns inga egentliga begränsningar. Då är det mera väderstrecket som avgör.

Men klättrande bönor, en spann med potatis, hängande jordgubbar o tomater(både häng o vanliga), persilja, gräslök..........

Svårigheten är väl att välja :-\
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Alvljus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-07 kl 14:47 »
Jag brukar ha stora balkonglådor med kryddväxter (oregano, persilja, mynta, gräslök, kinesisk gräslök, salvia, timjan osv) och med plocksallat. Du kan odla mycket i hinkar, t ex vitlök och tomater som de andra redan nämnt.

Sockerärter och salladsärter kan du också ha i hink eller stora krukor, tryck ner tre bambukäppar i jorden och snöra ihop med ståltråd längst upp, så får ärterna något att klättra på. Du kan även linda ståltråd runt hela ställningen så blir det lättare för ärterna att klättra.

Smultron kan du också ha i balkonglådor.
Tänk bara på att du förmodligen behöver vattna varje dag, kanske två gånger om dagen, om du har små lådor.

Jag brukar odla i hinkar och i plastbackar, bottna dem med tallkottar så blir de inte så tunga och dessutom behöver du då inte göra hål i kärlen. Man vill ju inte att det ska droppa vatten ner till grannen.  ;D

Morran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 09:03 »
Jag har potatis i hinkar (vilka börjar komma upp nu :) ), tomater, sockerärter och vaxbönor i krukor, spenat i en balkonglåda (där jag tänker så lite hela sommaren så att jag hela tiden har färsk spenat till sallad) och persilja, stevia, basilika, oregano, gräslök och vitlök i mindre krukor.

Än så länge går det hur bra som helst och jag kommer antagligen att plantera lite mer när jag ser hur mycket plats jag har kvar...edit; på balkongen alltså.

Tack för tipset om kottarna Alvljus, det ska jag försöka komma ihåg nästa år :)
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 09:03 av Morran »

Morran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 16:33 »
Jag hittade en blogg som kan vara intressant för oss odlare utan land, när jag skulle googla på något helt annat...tilläggas ska att jag bara ögnat igenom den men den verkar intressant på ytan i alla fall.

http://parkettodlaren.blogspot.com/2007_04_01_archive.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser