Hej!
Jag har alltid haft mina höns gående fritt och bestämde mej redan från början att det är bättre att stänga in landen istället för hönsen och då har jag provat olika varianter.

Det fungerar inte att vara utan staket om man nu inte vill ha hönsen sprättande i landen. Eftersom man håller på och räfsar o rensar i landen så blir jorden alldeles perfekt lucker för hönsen att bada i så dom kommer att leta sej dit även om dom inte är ute efter en matbit.

Det som jag har kommit fram till fungerar bäst är ett 60 cm kyckling eller hönsnät. Då kan man med lätthet kliva över själv men hönsen hålls utanför så länge dom inte lär sej att flyga över. Man kan ju förstås ha ett 90 cm nät för att göra det svårare för hönsen att komma på det men då försvårar man för sej själv också.

Dessutom måste man ha en grind för att komma igenom då och då måste den vara gjord på så vis att den inte kan fungera som landningsplats för en galande tupp som sen flyger över och lockar med sej resten av flocken.
Det sämsta staket man kan ha är alltså ett som består av liggande stolpar eller plankor för då sätter sej hönsen med lätthet på det och flyger över till andra sidan. Samma sak gäller om det är täta stående stolpar. Trots att man kan ha nät mellan stolparna så dom inte kryper emellan så kan dom alltså lätt ta sej över.

En gärdsgård kan ju vara snygg att titta på men jag skulle inte rekommendera en sån för att hålla höns ute.

Lycka till!
/Tedarix