Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är fel med kaninen?  (läst 2084 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Vad är fel med kaninen?
« skrivet: 01 maj-07 kl 16:36 »
Min kusin har problem med en kanin. Ögat blir så här eller värre när man klappar den eller tar upp den..

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Vad är fel med kaninen?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 06:46 »
ser det inte ut så annars ??? rinner det och varar  ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 07:02 »
Det har inte sett ut så tidigare i alla fall. Nej det rinner inte och varar inte..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Insanity

« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 11:10 »
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 11:27 »
Sant.. men då ska det ju inte vara några problem. Min moster och kusin børjade næmligen prata om tumører och andra læskigheter..

Gösta

« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 16:56 »
Om det är kaninen på bilden så behöver du inte vara orolig.
Den är bara lite rädd eller försiktig. Du ser skillnaden om du tittar kaninen i ögonen när den är i sin bur.
Du får samma reaktion på t.ex. en häst som blir skrämd.
Varför din kanin är rädd? En kanins försvar är flykt. Den känner kanske inte 100%-ig trygghet när du lyfter den och det är naturligt.
Gösta

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 17:29 »
Men varför blir kaninens öga så om den är rädd? Är det ngt slags försvar?

Men det var iaf bra att veta att det inte är någon fara, tack så mkt,  den har väl blivit räddare nu på senare tid då eftersom den ej varit så tidigare..

Gösta

« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 19:03 »
Hej
Jag kanske uttryckte mig lite fel. Jag menade inte att du höll på att skrämma igäl din kanin. Kaniner blir alltid på sin vakt när du lyfter upp den. Det är oftast inte dig den är rädd för utan att bli upplyft.
Kaniner är ett djurslag som lever på och under jord. Att "lämna" jorden och komma upp i luften gör att den reagerar. Prova med att klia den bakom och mellan öronen när den sitter på marken eller i sin bur så ser du skillnaden.
Kaniner älskar att bli kliade mellan och bakom öronen!
Gösta

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 maj-07 kl 08:31 »
Men varför blir kaninens öga så om den är rädd? Är det ngt slags försvar?

Om jag får försöka mig på en gissning så ökar blodtrycket på kaninen vid nervositet, och om du läst mitt svar i annan tråd om svullen slemhinna i ögat på Belgisk jätte så förstår du kanske mitt sammanhang. Blodtrycket ökar vid all form av ansträngning, hos jättar och även vissa frassar är ögonmuskulaturen kanske något svag vilket gör att slemhinnan syns tydligare. Jag kan se det hos vissa av mina jättar direkt efter parning att hanens ögonslemhinna svullnar upp och blir synligt liknande som på kaninbilden ovan. Jag tycker inte du skall oroa dig utan bara ta det varsamt när du lyfter kaninen. Som Gösta skriver är det onaturligt för kaninen att bli lyft och buren,detta måste man vänja dem vid.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ledup

« Svar #9 skrivet: 13 maj-07 kl 20:01 »
Det är den tredjeblink hinnan som det händer något med, men jag vet inte vad eller varför. Den kan bli så där om kaninen är lite förkyld, men det är skumt att det kommer när du hanterar den, kanske har något med blodtrycket att göra som någon skrev tidigare...

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser