Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppsvullen mage /trummage?  (läst 4811 gånger)

Cherryblossom

• Gäst
Uppsvullen mage /trummage?
« skrivet: 30 apr-07 kl 14:01 »
Såg tidigare ett recept man kunde göra för att återställa en gets uppsvällda mage men nu hittar jag det inte. Min bebis har nämligen så.
Någon som vet något om det?

geting

Re:Uppsvullen mage /trummage?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 17:04 »
Prova att ge matolja via munnen samt att gå ut och gå med geten, den behöver ha ut gaserna. Placera den gärna med framdelen högt när du ger oljan.

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 20:07 »
Den metoden har funkat för oss. Men våra getter gillade inte all olja. Kallpressad rapsolja slukade de glupskt, antagligen för att den smakar mycket mer än renare oljor. Det kan också vara bra att ge A-fil / hälsofil / proviva-soppa efter behandlingen för att återställa magen som kan blir rätt kass efter att de slickat i sig en halvliter olja. Lycka till!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 30 apr-07 kl 21:17 »
Åtgärd 1) Rapsolja eller annan matolja  1-max5 dl olja beroende på getens kroppsstorlek.
            2) Vid förätning av kraftfoder eller på våren, av alltför mycket färskt gräs, i synnerhrt konstgödslat, ges 2-5 dl fosderjäst eller lika många kuber av bagerijäst upplöst i ljummet vatten ca 5dl med tillsats av 2 msk sirap/socker per dl given foderjäst samt 2 tsk minneralfoder per dl foderjäst. Det är angeläget att både olja och jäst ges utan dröjsmål och med resoluthandlande så att geten får i sig detta så snabbt som det överhuvud aget är möjligt.

3) Ihållande prommenader omväxlande med masage av buken. Detta görs LÄNGE dvs till geten äter halm eller hö.
frivilligt. Geten SKALL hållas i rörelse hela tiden och ej tillåtas lägga sig ned. Viss fysisk kraftutveckling får här ses som en livräddande första hjälp i stället för misshandel av djuret!
              4) Om man vet att geten ätit stora mängder kraftfoder eller om geten inte svarar på ovan besklrivna behandling, kan
 en liten mängd diskmedel-ca 1 matsked löst i ljummet vatten ges ev med sond.      
               5) Om ej heller detta ger lindring och rapningen och "fjärtandet" kommit i gång kan man begöva avlasta trycket i magen genom att föra ner en sond försiktigt , långt ner i magen.
Ring vetrinär om Du inte gort det tidigare!!!!Gasutsläpp kan, i undantagsfall att akut, behöva göras med ett kirurgiskt ingrepp, som jag inte tänker närmare beskriva här, för undvikande av ev. missförstånd.

* Oljan underlättar rapningen och ökar foderpasagen genom tarmkanalen.
* Jästen ger en rätt mikrobiologisk process i vommen och tarmkanalen och förhindrar därmed förgiftning.
* Sockret underlättar jästens nedbrytande verkan på fodret.
* Minneralfodret ger jästen en snabbare aktivitet.
* Fysisk rörelse av hela geten och masagen av magen underlättar fodernedbrytningen och gasavgången.
( Stillaliggande försvårar starkt eller omöjliggör helt gasavgång.)
* Diskmedlet minskar ytspänningen i mag och tarm-innehåll och ökar därför gasernas möjlighet att lämna magen.

Som eftervård ges filmjölk/yougut eller annan syradmjölkkultur ca
3dl x 3 gånger /dag i 3 dagar vid vart tillfälle ges också ½ dl foderjäst och 2 tsk minneralfoder samt 1 msk sirap eller socker.
Till eftervården hör även rikligt med hö eller hellre halm som grovfoder och givetvis ris och tallgrenar.
Kom även ihåg att se efter så att geten är ren i aktern vilken kanske på de pälslösa partierna kan behöva smörjas in med Zinkpasta eller annan fet salva.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 30 apr-07 kl 22:04 »
Fast små bebisar blir lätt runda om magen om de äter en massa god mat och dessutom får för lite motion. Se till att han får en kompis att busa med och ge honom inget annat foder än hö/gräs (o.dyl).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 01 maj-07 kl 05:51 »
Jag har fått lära mig att man ska vara lite försiktig med promenerandet vid gasbildning.  Smärtan och magproblemen är i sig en stor ansträngning, kroppsrörelse därtill kan vara mer än individen klarar av.  Viktigast att få ut gaserna, och då krävs att öppningen i våmmen där matstrupen går in är ovanför vätskeytan i våmmen.  Det är därför framdelen ska upp.  Ofta ser man ju getter stå med framfötterna på något när de ska idissla.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 01 maj-07 kl 11:39 »
Jag har fått lära mig att man ska vara lite försiktig med promenerandet vid gasbildning.  Smärtan och magproblemen är i sig en stor ansträngning, kroppsrörelse därtill kan vara mer än individen klarar av.  Viktigast att få ut gaserna, och då krävs att öppningen i våmmen där matstrupen går in är ovanför vätskeytan i våmmen.  Det är därför framdelen ska upp.  Ofta ser man ju getter stå med framfötterna på något när de ska idissla.

Är du helt säker på att det är det???
Ett enkelt sätt att kolla om geten har ont är att ta pulsen. En get med normal puls har inte ont.
I höstas hde jag tre pojkar som var väl runda om magen. De hade bara ätit för mycket mumsig mat och slöat i boxen för mycket. Så snart de kom ut och busade försvann största delen av magarna ganska snart.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 02 maj-07 kl 04:40 »
Är du helt säker på att det är det???
Ett enkelt sätt att kolla om geten har ont är att ta pulsen. En get med normal puls har inte ont.
I höstas hde jag tre pojkar som var väl runda om magen. De hade bara ätit för mycket mumsig mat och slöat i boxen för mycket. Så snart de kom ut och busade försvann största delen av magarna ganska snart.
Är det säkert att vi pratar om samma sak?  Gasbildning leder ganska fort till rätt höga tryck, vilket är smärtsamt.  Det där med pulsen är förmodligen riktigt, och stöder tanken att det är ansträngande att ha ont.  Det är det för mig, så varför inte för en get?

Men gas bildas hela tiden i en frisk våm.  Det är när den inte kommer ut som det blir högre och högre tryck.

Att vara försiktig med promenader i det läget har jag från ett samtal med veterinär Hammarberg.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 02 maj-07 kl 09:07 »
Är det säkert att vi pratar om samma sak?  Gasbildning leder ganska fort till rätt höga tryck, vilket är smärtsamt.  Det där med pulsen är förmodligen riktigt, och stöder tanken att det är ansträngande att ha ont.  Det är det för mig, så varför inte för en get?

Men gas bildas hela tiden i en frisk våm.  Det är när den inte kommer ut som det blir högre och högre tryck.

Att vara försiktig med promenader i det läget har jag från ett samtal med veterinär Hammarberg.

nej, det misstror jag dig inte om. Undrade bara hur ni kunde vara så övertygade om att det var just gasbildning utav den ytterst lilla information vi fått om getens tillstånd. Bla. har vi inte fått veta om han i övrigt beter sig normalt, om magen låter på den osv.
Eftersom vi fått så lite information ville jag bara inflika med att det kan finnas andra anleningar till att de är ordentligt runda om magen.
Mina pojkar var hela tiden mjuka om sina magar. Hur är det vid gasbildning? blir de hårda om magarna då? Är magen lika stor på  båda sidorna eller buktar den mer på ena sidan?
och som sagt tror jag att det är viktigt att kolla pulsen.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 02 maj-07 kl 18:37 »
Å, NU fattar jag vad Du pratar om Balbina!  Du har så rätt, jag blandade ihop denna tråd med en annan, där djuret hade klara symptom på smärta.  Och det är ju riktigt, en väl fungerande våm ser ut som en utbuktning på vänster sida.  Om det blir en grop där i stället, är det hög tid att fylla på.

Så nu pratar vi - hoppas jag - om samma sak igen!

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 02 maj-07 kl 20:19 »
Å, NU fattar jag vad Du pratar om Balbina!  Du har så rätt, jag blandade ihop denna tråd med en annan, där djuret hade klara symptom på smärta.  Och det är ju riktigt, en väl fungerande våm ser ut som en utbuktning på vänster sida.  Om det blir en grop där i stället, är det hög tid att fylla på.

Så nu pratar vi - hoppas jag - om samma sak igen!

;D rörigt värre ibland  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1218 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser