Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling inomhus nu över vintern  (läst 1127 gånger)

fskfhg

• Västergötland
Svampodling inomhus nu över vintern
« skrivet: 27 jan-17 kl 22:21 »
Hej heej, tänkte försöka ge mig på att odla lite svamp här hemma i min lilla lägenhet och frågar efter lite tips på spännande svampar! Behöver verkligen inte bara vara matsvampar då mitt egentliga syfte är mest att förstå hur svampen funkar, rent på djupet. Har plockat så mycket svamp ute i skogen nämligen och har börjat fundera om inte det finns med som möter ögonen i dem små liven.

Det och att jag inte riktigt vill kosta på mig med någon större ljusanordning som verkar krävas för andra inomhusodlingar hehe.. Så, bolla gärna över era favoritsvampar och släng gärna in en guide eller två så skulle ni vara hur hyggliga som helst! :)

/ Mvh Johan 

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 22:55 »
Shiitake är väl den vanligaste att odla men jag vet inte hur den fungerar inomhus. Kanske du skulle ha den i badrummet i såna fall, för att ge den lite bättre luftfuktighet? Men googla lite på shiitake så kommer du hitta mycket intressant

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jan-17 kl 08:28 »
Om du vill komma igång snabbt så finns det färdiga kit http://www.frokungen.se/svamp.html
dessa fungerar "inomhus"

20%bonde

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-17 kl 16:15 »
Hej.
Vill du bara odla över vintern så är det nog bäst att köpa et sånt där kit, finns ju flera sorter att välja på. vill du fortsätta odla under en längre period så vill du kanske inte köpa nya kit hela tiden utan föröka själv. Det är lite svårare men funkar det också, lite pill och en del utrustning krävs. Isåfall är det kanske smart att börja med ostronskivling som har korta ledtider jämfört med t.ex. shiitake.
Men om du köper kit spelar det ingen roll, de du köper är färdiga att dra igång sin fruktsättning.
Vill du plugga lite så finns det en "svampodlarbibel" som Paul Stamets har skrivit: Growing Gourmet and medicinal mushrooms. Han beskriver hur svampar fungerar på djupet!
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

75 gäster, 3 användare
Kastanjegården Ekosmåbruk, Körven, alternaiv

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser