Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jävla bagge!  (läst 3771 gånger)

Gräbban

• -
Jävla bagge!
« skrivet: 29 apr-07 kl 07:07 »

Baggen Nils är dum mot den ena nylammade tackan >:(. Jag skulle släppa ut henne till dom andra idag, det har jag gjort med dom andra, men Nils var där direkt och skiljde av henne från sitt lamm och stångade mot både henne och lammet. Efter en stunds kalabalik fick jag in en träff på honom med en bräda ;D så han glömde bort sig en stund, tackan gick in med sitt lamm och jag stängde in henne igen. Varför gör han så? Han har inte gjort så mot de andra tackorna.
 Måste han verkligen i frysboxen efter bara en säsong av fullgjorda plikter?? ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Henning

Re:Jävla bagge!
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 09:23 »
Vi har diskuterat det här innan, kolla i tidigare trådar.
Din bagge beter sig inte onaturligt han är bara frustrerad. Det naturliga är att baggarna efter avslutad betäckning söker sig till grabbgänget eller lever ensamma. Man ser det ofta tydligt om man har flera baggar i en flock och det är gott om utrymme. När tackorna lammar får de ett helt nytt fokus och det gillar inte baggen alltid. Alla baggar beter sig inte naturligt. Det finns många som är domesticerade tillräckligt för att fungera i en tackflock. Det du bör göra är att hålla baggen borta från tackorna under den intensivaste tiden. Prova att släppa tillbaka honom när lammen har blivit ca 1 månad gamla.
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 10:24 av Henning »

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 10:01 »

Baggen Nils är dum mot den ena nylammade tackan >:(. Jag skulle släppa ut henne till dom andra idag, det har jag gjort med dom andra, men Nils var där direkt och skiljde av henne från sitt lamm och stångade mot både henne och lammet. Efter en stunds kalabalik fick jag in en träff på honom med en bräda ;D så han glömde bort sig en stund, tackan gick in med sitt lamm och jag stängde in henne igen. Varför gör han så? Han har inte gjort så mot de andra tackorna.
 Måste han verkligen i frysboxen efter bara en säsong av fullgjorda plikter?? ::)

Slog du baggen med en bräda  ;D =  >:(

Baggen kanske inte kände igen dom på lukten eller så kanske han var hungrig och en hungrig bagge är en sur bagge = vägen till mannens hjärta går via magen  :-[

Jag märkte snart att det inte var så bra att mina hundar visade flakslammet för stor kärlek eftersom pappa Bagge inte kände igen det hunddoftande lammet på lukten och försökte buffla bort den lille krabaten.

Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 10:06 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 apr-07 kl 10:39 »
Efter en stunds kalabalik fick jag in en träff på honom med en bräda ;D så han glömde bort sig en stund,

Ett tips i all välmening är att du inte ska göra så, om du inte vill riskera att få en bagge som stångar folk också..

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 17:30 »
Hade tackan inne under dagen och släppte ut henne igen nu ikväll. Det gick bättre! Ja, jag slog baggen med en bräda, för det fanns inte mycket annat val just då. Och om han skulle börja stångas pga det, så hamnar han helt sonika i frysen och blir ersatt av en annan bagge! Life is a bitch and then you die!
Han har annars betettt sig mycket bra, så jag antar att detta var ett litet hjärnsläpp bara.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 22:12 »
Erfarenheten från min kombinerade get- och fårflock:  Bockarna gick med getterna året runt, medan baggarna gick med getterna mesta tiden.  Tackorna gick alltså för sig, med lammen.  Tills det var havredags, då kom alla!  Alla mina bockar och baggar (utom en, som var köpt) var supersnälla och baggarna slogs inte ens i betäckningstid:  "Eh, du är så stor, jag har ingen tanke på att ens titta på den där brunstiga tackan, om jag ställer mig här borta, blir det bra?"  "Ja, det blir bra."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 30 apr-07 kl 00:40 »
Bockarna gick med getterna året runt, medan baggarna gick med getterna mesta tiden.

Jammen, getter ÄR ju snyggast.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 30 apr-07 kl 06:57 »
Jammen, getter ÄR ju snyggast.
Njae... bockar har mycket snyggare hårprydnader och i förekommande fall mycket stiligare horn. ;D

Redigering: Äsch, stavfel fastän jag Förhandsgranskade!  Hoppas nu detta PS blir riktigt...
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 07:00 av Trollmor »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 30 apr-07 kl 09:40 »
Njaaaeej.......jag menade att det är därför både baggar och bockar hängde efter getterna.

Anna.D

« Svar #9 skrivet: 30 apr-07 kl 14:06 »
Min bagge stångade ihjäl mitt lamm första året.Och nu i dag när jag klippt tackan fick han hjärn släpp och stängade henne gång på gång så jag fick dela av dem.Getterna har hängt på en lös tråd länge för de är inte helle snälla vid min tacka,så nu letar jag nytt hem till dem.jag har aldrig varit med om liknade med mina oxford down får som vi hade innan.nu har jag värmlands får.Han gick till anfall mot mig oxå så nu får han åka på slakt/Anna

Bondmoran

« Svar #10 skrivet: 30 apr-07 kl 16:45 »
Min bagge stångade ihjäl mitt lamm första året.Och nu i dag när jag klippt tackan fick han hjärn släpp och stängade henne gång på gång så jag fick dela av dem.Getterna har hängt på en lös tråd länge för de är inte helle snälla vid min tacka,så nu letar jag nytt hem till dem.jag har aldrig varit med om liknade med mina oxford down får som vi hade innan.nu har jag värmlands får.Han gick till anfall mot mig oxå så nu får han åka på slakt/Anna

Jag är alltid noga med att dela ut godsaker, oftast i form av knäckebröd när jag gjort nått med fåren/getterna som klippning,klövvård, öronmärkning eller vad jag nu hittar på.
Det tar udden av alla varianter av ge sig på andra intresset och de fokuserar helt på mig när jag är klar.

En extra hötuss eller havregiva lockar också bra mycket mer än att irritera sig på en annorlunda luktande/stressat djur.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Anna.D

« Svar #11 skrivet: 30 apr-07 kl 17:23 »
jag har testat det också att ge han hö,pellets och knäckebröd men det funkar inte alls,han blir helt galen när han börjar så...... :-\/Anna

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 01 maj-07 kl 05:28 »
Njaaaeej.......jag menade att det är därför både baggar och bockar hängde efter getterna.
För att jag stavade fel????  Räcker det inte att jag inte kan räkna procent?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 01 maj-07 kl 18:09 »
det är väldigt olika hur baggar reagerar mot nylammade tackor...
 en del är väldigt snälla o nosar bara lite o bryr sig sedan inte om dem...
medan andra stångar både tackorna och tom stångar ihjäl lammen...

detta vet man aldrig i förväg utan det märker man då  dt redan är försent...

det är ju inte heller bra för baggaen att få så mycket kraftfoder som en högdräktig o digivande tacka behöver..

så ofta brukar jag ha baggar i en egen flock på 2-3 stycken...
eller baggen får helt enkelt en egen sälskaps dam - brukar då välja ut någon lite ungtacka som inte verkar vara dräktig... (har inget juver )..

ellerså gör man helt sonika så att man har ingen bagge över vintern...
utan slaktar honom efter att han betäkt tackorna... o sen skaffar man en ny till hösten..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna.D

« Svar #14 skrivet: 01 maj-07 kl 20:23 »
fårlåt gräbban nu snor jag din tråd :-[men som jag som har en bagge och en tacka och till råga på allt genbank .det är inte så lätt att hitta ny bagge varje år + att det blir ganska dyrt att köpa ny.Tackan kan jag inte ge så mycket pellets för hon blir super tjock så det går jag ut och ger dem i en varsin spann när de får.fick ju ett tack lamm som jag ska spara så i år måste jag köpa ny bagge eller byta./Anna

herde nr7

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 maj-07 kl 17:45 »
Det var mkt gällande "jävla baggen", vet inte om jag missförstått? Jag vill ändå mena att SLÅ baggen kan ALDRIG vara rätt! Vill man kunna hantera honom i fortsättningen bör det finnas ett förtroende men man visar natutligtvis att man är flockledare när man är hos honom, vid betäckningstid kan detta vara omöjligt av konkurrensskäl(som baggen bedömmer det!) då får man ibland sätta fast honom för att kunna arbete med de andra djuren.
Varför skall man låta baggen gå med tackor och lamm efter att alla tackor är betäckta? Bäst om man kan hålla två baggar och de får gå tillsammans övriga året. Nog problem med småbaggarna som måste skiljas ur gruppen innan man får problem den vägen.
OBS! När man klippt ett djur, tacka som bagge, tappar de sin identitet i flocken, rangplatsen prövas på nytt, här var det någon som släppt in en nyklippt tacka som baggen gav sig på och stångade, inget konstigt alls tycker jag, detta ger med sig snabbt när baggen ser att tackan inte äventyrar hans status. Även tackorna brukar "testa" varandra efter klippningar, eller hur???
Sen tror jag någon tyckte att man skulle ge "godis" till baggen? Knäckebröd är ju helt OK, men kraftfoderpellets ger man väl aldrig till baggarna. De har inte behov av detta foderstöd, de kan äta sig mätta på hö/gräs, tackorna måste naturligtvis ha hjälp före,under,efter lamningen bl.a. för att hålla mjölkproduktionen på god nivå.

Gräbban

• -
till herde nr 7
« Svar #16 skrivet: 09 maj-07 kl 14:05 »
Allvarligt talat... när du ser en bagge försöka skilja tackan och lammet och ge sig på lammet, talar du honom till rätta då? ::)
Och om igen, om du nu inte läste vad jag skrev innan. Blir han svårhanterlig pga det, så åker han i frysen. Finns gott om baggar!
Min flock funkar igen efter detta. Jag känner dessutom många som alltid har baggen med tackorna, så om det funkar, why not! Nu är detta bekymret sen länge över för min del.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 16 maj-07 kl 14:53 »
Jag måste hålla med både de andra och Gräbban....

Naturligtvis så slår man ju inte sina djur, men i Gräbbans fall så kan jag förstå att hon gjorde som hon gjorde, jag säger inte att det var rätt men antingen så måste man ju rädda det lilla lammet om han försöker stånga ihjäl det och då får man ju ta vad man har till hands om det inte går att få hans uppmärksamhet på ngt vis.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser