Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasaner  (läst 2289 gånger)

Kerstin Linnea

Fasaner
« skrivet: 28 apr-07 kl 19:25 »
Hej....Är det någon som har erfarenhet av att få sina odlingar förstörda av fasaner?
Det är än så länge bara potatisen dom ger sig på, dom har krafsat upp flera potatisar och förstört groddarna på dom... >:(...
jag börjar lessna på dessa vackra odjur och tycker att dom skulle passa fint i min ugn... ;)..
Jag har bundit en plastpåse på en pinne som flaxar i vinden men det verkar inte funka...
är det någon som har några tips ??? ???
Jag har inte tid att vakta hela dygnen då dom verkar vara där både natt och dag....Help :-\

Stallbacka gård

Re:Fasaner
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 10:42 »
Aha det är kanske dom som slänger upp våra lök sättor. Kom ut en dag och såg att många av de små lökarna hade blivit uppdragna. Vi har en fasan tocke (tupp) här som vi döpt till frasse. Men potatisen rör han inte, kan bero på att vi har kupat dem direkt vid sådd.
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 10:47 av mtias »

Kerstin Linnea

« Svar #2 skrivet: 01 maj-07 kl 17:02 »
Ja...Jag får prova att lägga upp en rejäl jordlimpa över potatisen....Hoppas att dom kommer upp då.
Jag vill ju ha lite potatis i år... :-\

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 22:37 »
Vi matar våra fasaner med havre och solrosfrön.
Då tittar dom inte åt varken potatisar eller lök ;D
Tupparna heter Ville och Olle och ligger i fejd med varandra.
Gräset är grönare på våran sida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser