Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som är rädd.  (läst 5819 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Tacka som är rädd.
« Svar #20 skrivet: 03 maj-07 kl 16:38 »
Ja, det kanske är hjärntvätt, men om man plockar upp den nyfödde många gånger under de första 24 timmarna, brukar den lära sig att människor är trevliga.  Visserligen ÄR människan jordens genom årmiljonerna farligaste rovdjur, men det behöver vi ju inte tala om för lammen! :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 03 maj-07 kl 22:09 »
Ja, det kanske är hjärntvätt, men om man plockar upp den nyfödde många gånger under de första 24 timmarna, brukar den lära sig att människor är trevliga.

På hästar pratas det ju en del om just det här, det finns bl.a en omdiskuterad metod om hur man under fölets första dygn ska hantera det/röra vid det för att det ska bli så tamt som möjligt. (Imprint, tror jag det kallas.) Samtidigt har man jämfört med föl som inte hanterats alls mycket, men däremot har man sysslat mycket med deras mammor, och det har resulterat i föl som blir väl så tama. Intressant ämne!

Johone

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 maj-07 kl 10:55 »
På hästar pratas det ju en del om just det här, det finns bl.a en omdiskuterad metod om hur man under fölets första dygn ska hantera det/röra vid det för att det ska bli så tamt som möjligt. (Imprint, tror jag det kallas.) Samtidigt har man jämfört med föl som inte hanterats alls mycket, men däremot har man sysslat mycket med deras mammor, och det har resulterat i föl som blir väl så tama. Intressant ämne!

Håller med  och man vet ju inte helt säkert med det skygga djuret(som man inte fött upp själv) vad som utlöst rädslan för människan. Om det är dåliga erfarenheter som ligger till grund ...eller om det handlar om en ärftlig svaghet hos djuret.

Hos min tacka tror jag det handlar om det första eftersom hon kunnat bygga upp ett förtroende så lätt.

Trollmor.  ;DNä. Det gagnar ju ingen. ;)
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 11:01 av Johone »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 04 maj-07 kl 17:40 »
Imprint eller hjärntvätt, jaha, kanske kan vara samma sak.  Finns det fler teorier än min om hur det fungerar?  Jag tror att det rör sig om luktintryck plus känsla av trevnad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser