Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som är rädd.  (läst 5827 gånger)

tenpoints

• Gäst
Tacka som är rädd.
« skrivet: 28 apr-07 kl 16:44 »
Jag har tidigare i år köpt sex tackor och två lamm, den ena av tackorna är väldigt rädd för människor och den skrämmer upp alla andra i flocken. Det känns som att det bästa vore att ta bort den men vad är bäst ur ekonomisk synpunkt? den har inte så värst mycket hull,  ska man lämna den till ett slakteri och få dåligt betalt, lämna den till slakt betala 300 och få tillbaks köttet, (kan man äta det? blir det gott?). har man betalt 600 för tackan och sen 300 till för slakt och får ut 20-25 kg kött är kilopriset (36-45kr) rätt högt. ett alternativ är ju att slakta själv men jag har inte erfarenhet av större djur än sjöfågel eller hare.

förslag mottages  :)

mvh tenpoints

A.Viking

Re:Tacka som är rädd.
« Svar #1 skrivet: 28 apr-07 kl 20:50 »
Hej, Tenpoints!

Mitt råd är att du lägger ned tid på att träna upp förtroendet mellan dej o problemtackan. Testa att ge henne foder ur en hink / ur handen, och samtidigt träna henne på att bli berörd, te.x. över ryggen, det blir en positiv koppling mellan beröring och mat ,och hon kommer att bli trygg med dig. Kan nog ta ett tag , men ge inte upp. Det går, jag lovar  , det finns nästan inga hopplösa fall.

Lycka till , A. Viking  :)

tenpoints

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 apr-07 kl 21:53 »
Tack för tipset,  A.Viking

Det går säkert men då måste man nog ha henne själv, för annars är de andra där istället. Som det är nu så kommer hon inte närmre än 10 meter och om alla är inne i boxen i stallet så fullkomligt flyger hon ut så fort hon hör någon komma, och skrämmer upp alla andra som ochså börjar rusa till följd att de trillar och kan skada sig. - min tid är väldigt begränsad så frågan är om jag orkar.

/tenpoints
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 22:10 av tenpoints »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 apr-07 kl 00:43 »
Det känns som att det bästa vore att ta bort den men vad är bäst ur ekonomisk synpunkt?
den har inte så värst mycket hull,  ska man lämna den till ett slakteri och få dåligt betalt, lämna den till slakt betala 300 och få tillbaks köttet, (kan man äta det? blir det gott?).
har man betalt 600 för tackan och sen 300 till för slakt och får ut 20-25 kg kött är kilopriset (36-45kr) rätt högt.
förslag mottages  :)
Det låter som att du gjort ett mindre bra köp med den här skygga tackan  ;)
Jag skulle inte ha henne kvar, såna tackor brukar få likadana lammungar då beteendet ärvs.

Kör du iväg henne till slakt och hon väger levande nu t.ex ca 70 kg.
Blir det ca 34 kg slaktad x 8 kr alltså får du 272 kr

Att ta återtag på köttet måste ju vara det vettigaste...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

tenpoints

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 09:22 »
Hej Rosa! Återtag verkar ju vara det man minst förlorar på, men hur smakar köttet från en tacka som kanske 3-4 år gammal?

Henning

« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 09:29 »
Hej Rosa! Återtag verkar ju vara det man minst förlorar på, men hur smakar köttet från en tacka som kanske 3-4 år gammal?

Gott!
Kolla den här tråden:  http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=9;action=display;threadid=15200

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 apr-07 kl 21:08 »
Smaken brukar ta mest skada av om djuret inte mår bra, psykiskt eller fysiskt.  Den här har säkert mycket stresshormoner i blodet.

Jag har tänkt på Din skygga tacka.  Du har tydligen ett ganska öppet område åt fåren, de går i en hage och i en stor box.  Och ganska lite tid att gosa med dem.  Man får ju försöka jobba med de förutsättningar som finns, så jag föreslår att Du provar att låta den Kungliga Svenska Gröna Avundsjukan jobba.  Det är en ganska stark kraft; kanske Din skygga tacka kan komma över en del av sina farhågor om hon ser hur de andra mumsar i sig något gott som kommer ifrån DIG.  Om hon ser att Du ägnar hela Din uppmärksamhet åt de andra, kanske hon törs komma närmare och se efter vad de får för fördelar.  Titta inte direkt på henne, det gör rovdjur.  Och lite senare kanske hon vågar gå in i en box alldeles ensam, där hon får en portion godis BARA ÅT HENNE, utan försök till närmanden från Din sida.  För att vänja henne vid att det är TREVLIGT att gå in en kort stund i en ensambox, utan att vara instängd.

Går det så går det.  Sånt här tar tid, vi behöver bara gå till oss själva.  (Om vi har bestämt oss för att något är farligt, säg radioaktivitet, så tar det MASSOR av tillförlitlig information innan vi känner att vi törs låt oss säga gå igenom strålbehandling.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tenpoints

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 apr-07 kl 22:41 »
Hej trollmor, det kan säkert fungera men den tiden har jag inte och som Rosa skrev, så ärver hennes lammungar isåfall denna rädsla så jag tror inte att det är något bra att avla på heller. Hon får bli middag helt enkelt, men det vore ju kanske en bra ide att få henne mindre stressad innan dess så inte köttet tar smak, valium kanske ;D

/tenpoints
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 22:42 av tenpoints »

goldqueen

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-07 kl 04:25 »
SLAKTA
Jag har haft får nog länge och ha inte kvar henne, hon överför det till sina lammungar som blir skygga.
I boxen med henne

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 30 apr-07 kl 06:53 »
... att få henne mindre stressad innan dess så inte köttet tar smak, valium kanske ;D
/tenpoints
Smaklig måltid, då; Du kan ju använda köttet som sömnmedel...

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 30 apr-07 kl 07:02 »
Jag glömde fråga vem bilden föreställer?

tenpoints

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 apr-07 kl 09:48 »
Bilden ja, det kanske skulle kunna vara jag, men det är den rädda tackan. ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 30 apr-07 kl 15:34 »
Om du låter slakta tackan och har återtag på köttet så får du ju ta skinnet åter också. Det ska visserligen beredas men, ett fårskinn är ju alltid bra!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #13 skrivet: 30 apr-07 kl 16:35 »
Om du låter slakta tackan och har återtag på köttet så får du ju ta skinnet åter också. Det ska visserligen beredas men, ett fårskinn är ju alltid bra!  :D

Nja, jag skulle nog inte bereda skinnet efter den tackan... men hon ser ju ut att vara välmusklad och fin. Det blir säkert härliga bitar av låren, bogana och sadeln. Att dom är skygga betyder inget för köttkvalitén. Kraftig och långvarig stress i samband med avlivningen kan dock ge ett torrare kött. Får hon vara tillsammans med något annat får löser sig den biten. På slakterierna (åtminstone de större) är man utbildad på att hantera djuren så stressfritt som möjligt. För fårens del innebär det bl.a. att man alltid hanterar dem i grupp och tränger ihop dem utan att jaga. På småslakterier och vid hemslakt kan det vara olika hur man sköter den biten.

För övrigt tror jag mer på miljö än arv när det gäller lamm efter skygga tackor. Lamm efter rädda tackor som föds upp hos andra tackor brukar bli normala. Jag tror det till 90 % är en uppfostringssak. Lammen lär sig snabbt av morsan att vara på sin vakt och vilket flyktavstånd som hon tycker är lämpligt. Det är jobbigt att få sådana lamm tama men det går. Skygga tackor är ett otyg. De kan ställa till stor oreda vid hopsamling och drivning.

Ica

« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 09:28 »
När vi började med får var två av tackorna från en annan gård än de övriga. Dessa två tackor var och blev aldrig det allra minsta tam. Ändå lägger vi ner ganska mycket tid på att bara umgås med våra får.

Om jag inte minns helt fel så står det i fårboken att oroliga och nervösa får har en tendens att dra på sig fler sjukdomar. Har för mig att mastit bl a kan orsakas av stress... men jag kan minnas fel.  :-\

Fick två lamm ifjol som också var väldigt skygga (kanske för att tackan var väldigt hård mot dem). Jag tog till alla möjliga knep för att de skulle få förtroende för mig, men dom var väldigt på sin vakt. NU har dom börjat komma fram frivilligt för att bli kelade med. Jättekul!
Det tog verkligen sin tid, men det var det värt.

Av de nytillkomna lammen är det nästan bara baggar som kommer fram och vill bli kliade. Tror att tackorna är lite fegare.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 02 maj-07 kl 18:20 »
Av de nytillkomna lammen är det nästan bara baggar som kommer fram och vill bli kliade. Tror att tackorna är lite fegare.
Samma erfarenhet har jag, från både får och getter.  Inte fega precis, men handjuren verkar mer inställda på att ta kontakt.  Med stora individuella skillnader förstås.

gunnar_S

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 maj-07 kl 22:08 »
Hej!

Varför lämna till slakteri överhuvudtaget. Hemslakt och sedan fram
med vassa knivar!  :'(

Det är min erfarenhet med att skygga får får skygga lamm som sedan blir
skygga får så bort med denna tacka.

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 02 maj-07 kl 23:29 »
. Har för mig att mastit bl a kan orsakas av stress... men jag kan minnas fel.  :-\

Den tackan hos mig som fick juverinflammation var just den som är väldigt ängslig och flyktbenägen. Behandlingen förbättrade ju inte det heller precis... Hon har också svårt att hålla hullet, så jag byter ut henne i år.

KatarinaM

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 maj-07 kl 00:38 »
Då måste en av mina tackor vara ett undantag - själv är hon mycket skygg, men hennes dotter är otroligt kelig och har ett stort förtroende för människor (som hon är van vid bör tilläggas)

Johone

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 maj-07 kl 08:12 »
Då måste en av mina tackor vara ett undantag - själv är hon mycket skygg, men hennes dotter är otroligt kelig och har ett stort förtroende för människor (som hon är van vid bör tilläggas)

...och jag får instämma med föregående talare. En av mina tackor var också väldigt skygg och flyktbenägen men hennes två lamm är de som är mest sällakapliga och tama.
Det jag gjorde när hon lammat var att jag tillbringade mer tid i hennes lammningsbox och överöste henne och lammen med "positiv betingning" Tackan fick extra godsaker medan jag gullade med hennes bebisar.
I dag blir jag fortfarande lite förvånad när hon är den som kommer fram till mig och vill bli lite kliad på halsen.

Det finns inte bara svart eller vitt. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 6 användare (3 dolda)
skräptanten, Galaxie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser