Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SBR etiketter och limmet  (läst 3983 gånger)

kupsnickaren

• Småland
SBR etiketter och limmet
« skrivet: 26 nov-16 kl 15:45 »
Har fått min honung godkänd och vill köpa SBR etiketter men jag har fått mycket burkar av kunder med SBR etiketter och dom går ju inte att ta bort med en vettig arbetsinsats burkarna kan ju användas i många år annars visst jag förstår ju att etiketten bör tåla att torkas av med en blöt trasa om den blivit kladdig men andra burkar typ sillburkar gurk och rödbetsburkar tål ju kraftig rengöring men etiketten går att ta bort efter några timmar i vattenbad men burken med SBR etiketten den får kasseras  är det bara jag som retar mig på detta

kurt

SV: SBR etiketter och limmet
« Svar #1 skrivet: 26 nov-16 kl 16:18 »

ARFA

« Svar #2 skrivet: 26 nov-16 kl 16:37 »
Blötlägg, skrapa bort det mesta
Bensin, sårbensin löser de flesta limrester.
Mvh ARFA

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 nov-16 kl 17:51 »
Det är frågan om helt olika slags lim om de å ena sidan löser sig i bensin och andra organiska lösningsmedel, respektive om de löser sig i varmvatten. Bensinlösliga limmer är ofta baserade på någonting gummiliknande, vattenlösliga brukar bygga på dextrin (populärt talat kan man säga att dextrin är en slags halvnedbruten cellulosa, alternativt halvbränt socker).
Något som brukar vara effektivt i båda fallen är dock starkt alkaliska vattenlösningar - t ex maskindiskmedelslösning.
Prova att köra burkarna i diskmaskin, stoppa i slutet av diskprogrammet innan maskinen pumpar ut diskluten och tar in sköljvatten och skrubba bort etiketterna med borste då, låt sedan maskinen gå vidare med sköljningar på vanligt sätt.  Rensa bottensilen från etikettrester omedelbart efter körning! Detta förutsätter förstås att man har en diskmaskin som tillåter att man stoppar under körning och sedan går vidare på samma ställe i programmet. Gamla maskiner med mekaniskt programverk klarar alltid detta men på moderna elektroniskt styrda maskiner kan det variera beroende på märke och modell.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 26 nov-16 kl 21:36 »
För att sätta SBR etiketten på en burk ska (bör?) förpackningsmaterialet vara nytt. Visst kan du återanvända burkar, men behåll dem för dig själv och dina närmaste vänner.

kupsnickaren

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-16 kl 00:12 »
Jag har svårt att förstå varför en väl diskad burk som fått ett nytt lock inte skulle duga utan bör kasseras

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 27 nov-16 kl 09:19 »
Jag håller med, men det är mera regelverket kring vad som är primärproduktion, disk, vattenprover och vad etiketten står för som är orsaken. För egen honung har jag alltid återanvända burkar.

Små

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 nov-16 kl 09:40 »
Absolut nya burkar till försäljning, men samtidigt kan det vara bra att veta att inget kan växa till sig i en honungsburk. Så risken är noll för matförgiftning om nu någon skulle vilja diska noggrant och återanvända burkar till familj och vänner.

kurt

« Svar #8 skrivet: 27 nov-16 kl 10:55 »
Glasflaskor återvinns och diskas, det är naturligtvis ingen skillnad på glasflaskor och glasburkar.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-16 kl 13:47 »
Glasflaskor återvinns och diskas, det är naturligtvis ingen skillnad på glasflaskor och glasburkar.
Bara en fråga.
Vilka glasflaskor är det som återvinns?
Jag lämnar alltid mina tomflaskor till återvinningsstationen.

Znibban

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 nov-16 kl 14:38 »
Har fått min honung godkänd och vill köpa SBR etiketter men jag har fått mycket burkar av kunder med SBR etiketter och dom går ju inte att ta bort med en vettig arbetsinsats burkarna kan ju användas i många år annars visst jag förstår ju att etiketten bör tåla att torkas av med en blöt trasa om den blivit kladdig men andra burkar typ sillburkar gurk och rödbetsburkar tål ju kraftig rengöring men etiketten går att ta bort efter några timmar i vattenbad men burken med SBR etiketten den får kasseras  är det bara jag som retar mig på detta

SBR´s etiketter går att dra av direkt, utan blötläggning och diverse kemiska hjälpmedel/lösningsmedel. Hur de fungerar när burkarna diskats vet jag inte. En får nog ta bort etiketten först och diska burken efteråt.
annars håller jag med dig ....en blir galen på alla olika etikettklister, som alla ska ha sin egen behandling.
Ett recept som ska vara bra för etikettborttagning är:
1 tsk kokosolja
1 tsk bakpulver
ngr droppar ess.citronolja
 blötlägg och skrapa av

kurt

« Svar #11 skrivet: 27 nov-16 kl 14:55 »
Bara en fråga.
Vilka glasflaskor är det som återvinns?
Jag lämnar alltid mina tomflaskor till återvinningsstationen.

Du kanske inte har noterat vi har ett system med returglasflaskor i Sverige, det infördes i och för sig på 1880-talet, en flaska cirkulerar i genomsnitt  40 varv från bryggeri och handel till konsument och tillbaka innan de skrotas. Återlämningen av returflaskor i glas är cirka 98 procent för 33 cl, men 2% av glasflaskorna återlämnas alltså inte

Jano

• Halland
« Svar #12 skrivet: 27 nov-16 kl 17:48 »
 Etiketterna ramlar av själv när de legat i blöt ett tag. Man behöver inte lägga varken energi eller använda några medel för att få bort SBR-etiketterna. Fyll ett lagringskärl med burkar och vatten och låt stå tills etiketterna flyter i vattnet. Det tar några dar men det sköter sig själv. Sen är det bara in i diskmaskinen med dem.

kupsnickaren

• Småland
« Svar #13 skrivet: 27 nov-16 kl 18:19 »
Om det vore så lätt som du påstår Janos hade jag aldrig behövt skriva detta jag har haft burkar liggande i veckor i en balja och visst  pappret går att skrapa loss men limmet lossnar inte ens i diskmaskin det verkar sitta ännu värre om man använder varmvatten

Jano

• Halland
« Svar #14 skrivet: 27 nov-16 kl 21:34 »
Om det vore så lätt som du påstår Jano hade jag aldrig behövt skriva detta jag har haft burkar liggande i veckor i en balja och visst  pappret går att skrapa loss men limmet lossnar inte ens i diskmaskin det verkar sitta ännu värre om man använder varmvatten

Varmvatten är problemet i detta sammanhang. Meddela de kunder som vill lämna burkar i retur att de ska i så fall vara odiskade. Möjligen ursköljda med kallvatten. En burk som gått i diskmaskin med etiketten på är förlorad.

kupsnickaren

• Småland
« Svar #15 skrivet: 27 nov-16 kl 22:02 »
Efter att flera påstått att etiketterna faktiskt går att ta bort gick jag ner i källaren och provade på några nyare burkar och blev förvånad det gick att ta bort flera stycken med klister o allt utan att blötlägga dock inte på alla och inte alls på äldre burkar har något med klistret ändrats eller   pinsamt jag får sticka huvudet i sanden och be om ursäkt

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 nov-16 kl 10:46 »
Nya glasburkar är (eller åtmistone ska vara) torrupphettade samt blåsta med ren tryckluft.
En renhet som är svår att garantera med ett eget "retursystem".
Vidare är locken en förbrukningsvara och ska alltid bytas även om burkar ändå återanvänds.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser