Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar, höns och ev sjukdomar?  (läst 5004 gånger)

niobe

  • Gäst
Grisar, höns och ev sjukdomar?
« skrivet: 24 aug-04 kl 12:05 »
Hejsan!

Jag hörde någon berätta att höns och grisar inte bör vistas tillsammans, då de kan överföra sjukdomar till varandra. Jag är nyfiken på om detta stämmer och isf vilka sjukdomar det gäller och hur man kan förhindra detta?
Grisar och höns har ju gått sida vid sida i alla tider, så jag undrar om någon annan kan dela med sig av sina kunskaper/erfarenheter om detta.
Har själv både grisar och höns, som inte bor tillsammans, men träffas ute dagligen. Har däremot inte stött på något problem.

Tacksam för svar!


Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-04 kl 14:37 »
Vet inte heller vad det skulle kunna vara för sjukdom. Vi har grisar och getter "ihop" mer ell mindre på jobbet, och det är inga problem (och våran veterinär brukar vara ganska "sträng"! ;-)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-04 kl 22:34 »
 Undrar om det inte kan vara Rödsjuka som kan gå på både gris och höns? Jag tror jag har hört det någonstans?? Men den som sagt det kanske inte har rätt??
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-04 kl 01:26 »
Hej!

Jag har de flesta "bondgårdsdjuren" och inte är det nåt att bry sig om! Jag tror man har kört med det vanliga "salmonellaspöket". Skulle man ta till sig alla dessa varningar för alla naturlga bakterier så skulle man över huvud taget inte kunna äta någonting som naturen ger! Tänk om en duva har skitit på den kantarell eller det blåbär som du plockat - oj - oj - oj !!!! :P
« Senast ändrad: 25 sep-04 kl 01:29 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kryddan

  • Gäst
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-04 kl 00:21 »
Det är "salmonellaspöket " det handlar om. Grisar är tåliga mot salmonella och kan leva med sjukdomen utan att det märks. (Salmonella är inte en bakterie utan en hel bakteriestam. En del stammar är ganska milda medans andra slår till hårt.) Den fodersalmonella som drabbade svinuppfödare för ett år sedan var en mild sort, ingen människa blev smittad.

Grisen kan smitta hönsen som har ägg som produkt. Ägg äts i bland råa i sverige. Råa ägg som innehåller salmonella; kan ni tänka er vilket hallå det skulle bli om konsumenter i Sverige smittas!

Även grisen kan smittas av hönsen som väldigt lätt blir smittade av gråsparvar eller liknande. Grisen lever med smittan tills den slaktas och ve den som äter griskött som är minsta rosa.

Ha du dina egna höns och grisar i samma utrymme men gnäll inte om du drabbas av salmonella. Var glad att det finns regler emot det. Regler är inte till för att djävlas med folk, det är för att djuren inte ska behöva bli sjuka och lida i onödan.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-04 kl 00:27 »
Hoppsan! Där fick man så man nästan teg. Låt mig säga så här i stället. Jag har en obehaglig känsla av att man från animalieproducenternas sida gärna vill skrämma röven av dagens konsumenter med att de kan bli sjuka om de äter t.ex. ägg och kött från naturligt hållna husdjur. Salmonellabakterier och Campylobakter dör först vid upphettning till ca 75 graders värme. Så det kan nog vara en god regel att iakttaga hygien och inte snaska i sig rått fläsk och sörpla i sig råa ägg, även om de kommer från djurfabrikerna.  :-[
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Grisar, höns och ev sjukdomar?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-04 kl 22:19 »
Tack för stödet "Intravenöst" eller vad du nu heter! Kunde knappt sagt det bättre själv!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 2 användare
Dalibor, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser