Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Turbil till slakt.  (läst 12440 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Turbil till slakt.
« skrivet: 27 apr-07 kl 02:51 »
Nu vet jag inte ett skvatt om försäkringar, tillstånd och annat. Men skulle det vara genomförbart eller ens intressant med en turbil som kör runt och hämtar kaniner till slakteri?

Tänker så här, ett antal småuppfödare i en region (gärna småland/östergötland  :-[ )går ihop sig om transporten ett fast antal ggr. per år, med fasta datum att planera avel och uppfödning efter. Och delar sen på kostnaderna efter antalet kaniner från gång till gång. Någon kanske har kapacitet för 10 kaniner, en annan 200, och den tredje klarar 342 djur. Men tvekar inför att utöka sin uppfödnng p.g.a. avstånden och brist på eget fordon.

Eller finns det kanske något liknande som redan fungerar? Hur har ni gjort i så fall? Kan man rent av hänga på?
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 02:54 av Gruff »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Turbil till slakt.
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 06:56 »
jag har oxå tänkte lite på det. har snart 2 avelshonor och en hane och känner att man inte vill köra 15 mil för kanske 10 ungar. sen har jag inget bra fordon, vill ju inte ta alla i bilen (-03), tror ite mannen blir så glad då......
hur fraktar man slaktkaniner ??? i wellpappa lådor eller i någon bur. jag skulle så gärna vilja veta eftersom jag inte har en aning....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 14:25 »
Bra idé! Men kostnad? Jag som finns i Göteborg hade gärna sett något sådant!
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 16:07 »
någon ide på hur man fraktar kaninerna ???? jag ska i januari ta lastbils kort, och ev. skulle man kankse kunna göra en sån grej då. men ska man ha dom i fasta burar, för det blir ju dyrt om man ska inreda en lastbil med fasta burar. den kör ju inte lika ofta som "gresabilen"......
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 21:01 av brantas »
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 19:26 »
Hej!

Detta är en realitet i USA. Kallas bunny runners!

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 27 apr-07 kl 20:38 »
Själv vet jag inget, ännu. Utan är lika nyfikna som er på hur allt går till.

En fråga som dök upp i mitt huvud innan jag ställde första frågan, var just embalaget. Och ifall man lastar om kaninerna eller har något retursystem på nästa omgång tomma lådor? Eller om man har vad man tycker är bra själv, lastar av och tar med sig sina egna hem igen på en gång?

Är det kanske någon som redan har en egen skåpbil? Och skulle det ens vara lagligt?

Hur fraktar man 70 eller 200 kaniner på bästa sätt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 27 apr-07 kl 22:19 »
Emballage ja! Som vanligt finns det bestämmelser om detta från djurskyddsmyndigheten! DFS 2004:10 L5.

I § 43 står det att förhållandena under transporten skall anpassas till artens behov.

Vad gör en stressad kanin, jo den gömmer sig i ett litet hål, helst sitt eget bohål.

Sedan kommer överraskningarna. En kanin som väger mer än 2,5 kg ska ha en yta i sin transportbur på 1/4 kvadratmeter. På samma utrymme får man transportera 7 - 8 st hönor.  På ½ kvm får man transportera en get som väger mer än 55 kg!

Snacka om märkliga bestämmelser. Jag tror inte det finns en enda godkänd transportbur i detta land.

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 27 apr-07 kl 22:40 »
Jag tror inte det finns en enda godkänd transportbur i detta land.

En får väl knåpa ihop dom själv. Som allt annat som inte finns här. Undrar hur höga dom ska vara? Hm, tar reda på det....

Riktigt roligt blir det när man tittar på olika burmått i affärer eller på www.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 27 apr-07 kl 23:06 »
En höna får visst nöja sig med 4,8 dm3 hon. Undrar vad dom gått efter för att säkerställa att "förhållandena under transporten
anpassas till olika arters och stammars behov" när lilla Agda ska ut och resa?

Bra för kaninen, men stackars Agda.

Tillägg: transportbur för kanin ska vara minst 24 cm. 1/4 kvm & 24 cm hög alltså. Fungerar det så i praktiken också?
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 23:09 av Gruff »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-07 kl 23:41 »

Bra för kaninen, men stackars Agda.

Nja, jag håller inte med! Kaninen VILL sitta trångt och gömma sig. I större transportlådor blir de stressade och springer runt i försök att gömma sig på något mindre ställe.  Mörkt och trångt, där håller sig kaninen lugn.

Tycker jag :)
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 28 apr-07 kl 00:00 »
Ja, alltså. En kvarts kvadratmeter är ingen gymnastiksal heller  :) Förtydligar mig lite. Bra för kaninen att det står så, så att folk inte knör ner 50 kaniner ovanpå varandra.  Men jag håller med, det kunde vara lite mindre. Säg, 1/6 kvm, eller något. 50x100, delat i tre avdelningar. Äh, spånar lite.....

Fast, dom tänker väl på vändradien på en kanin och minsta kortsida i den permanenta bostaden, och inte på att den sitter i ett hörn och trycker. Antar jag.

Nåja, har man bara måtten och förhållandena klart för sig så är det väl lät ordnat att göra egna. Efter alla reglerna.... Men det blir rätt skrymande, inser jag nu.

Som sagt, jag undrar hur det fungerar egentligen?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 28 apr-07 kl 07:17 »
bara en liten tanke, kankse helt åt skogen knasig, vad vet jag. men en sj-pall är ju 1 kvm. 120x 80. Kan man inte ta en sådan, använda en delare så att den delas i 4 fyrkanter, och sen pallkragar på detta. Med något slagsmellanlägg så skulle man kunna "stapla kaniner" som har 1/4 kvm och minst 24 cm på höjden, men ändå få in många på 1 kvm. Sj- pallar är ju lätt att säkra i en lastbil oxå, för där är ju ett problem till. skulle detta kunna fungera ???? jag har bara tänkt det i huvudet än så länge.......
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 21:02 av brantas »
ALLA är välkomna !

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 28 apr-07 kl 15:43 »
En tanke bara.  Kan man vända på steken och transportera slaktaren i stället?  Leta rätt på någon lagom galen person som är villig att åka runt och slakta kaniner och sen ta med sig köttet?  Eller lämna det hos ägaren för nedfrysning?

Jag tänker väl mest på Kalle Kanin, som troligen inte vill ut och åka alls.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 28 apr-07 kl 15:44 »
då måst väl alla ha slaktrum / kylrum. man får väl egentligen inte bara slakta hemma på gården ?? eller ? jag vet inte riktigt.
ALLA är välkomna !

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 apr-07 kl 18:54 »
Om det är till försäljning får man inte slakta utan veterinärbesiktning, ordentliga lokaler och inspektion/godkännande av livsmedelsinspektör varje år. Tydligen kostar den inspektionen 10.000 per gång numera.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 apr-07 kl 19:19 »
Just när det gäller fjäderfä och hardjur till ett högsta antal av 10000 per år gäller mycket, mycket enklare regler för slakt av egna djur än den skärseld som gäller för får, nöt, svin etc. Detaljerna kan andra på forumet mycket bättre än jag, men i princip handlar det om att kommunen skall godkänna lokalen.

Av den anledningen tycker jag att skall man slakta något hemma för försäljning är det fjäderfä och hardjur som är intressantast.

10000 kaniner är ju för övrigt inte så väldigt lite. Det skulle man nog kunna leva på.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 28 apr-07 kl 19:22 »
Nä, hörni. Detta var inte vad tråden handlade om! Frågan var hur man får sina kaniner till slakteriet och om ev. samarbete kring det. Inget annat. Hemslakt till försäljning är en annan diskussion, som jag vill minnas finns i ett antal olika trådar redan.
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 19:40 av Gruff »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 28 apr-07 kl 20:08 »
håller helt med dig Gruff. jar är mkt intresserad av att få veta mer om detta, eftersom det är just detta som gör att jag fortfarnde är tveksam till att komma igång lite mer. man kan ju inte köra 15 mil för 10 kaniner själv........
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #18 skrivet: 29 apr-07 kl 01:18 »
Först vill jag klart påpeka att ytan 0,25 kvadrat/kanin gäller vid transport av EN kanin. Vid grupptransport finns inga klara regler ännu. Detta är under utredning. I en transportlåda på 0,5 kvadrat är det lämpligt att ha ca 6 - 7 kaniner.
Transport till slakteri finns redan. Gå in på www.vretakaningard.se så kan ni läsa om var dessa går.
Gösta

klorofyll

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 apr-07 kl 08:13 »
Skulle det vara möjligt att ordna en tur ner mot Småland, T ex Vetlanda eller Växjö? Eller blir det för långt?
Sedan behöver det ju finnas underlag så klart....
Vi är intresserade! Finns det fler?

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser