Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngården (lantmännen) o priser  (läst 10005 gånger)

Dandelia

• Gäst
Re:Granngården (lantmännen) o priser
« Svar #20 skrivet: 23 maj-07 kl 10:37 »
Hur köper man direkt av lantmännen?
De har väl inga butiker?

*putt*

Ja, HUR handlar man direkt från Lantmännen???

/Dandelia

Disney

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 maj-07 kl 12:57 »
mina kaniner får nu 4 delar av krossatkorn/vete
1 del betfor samt 1 del Rabbfor.
Men Självklart växer dom mkt sämre!

Nu är inte jag så kunnig vad gäller kaniners "foderstat", men ser jag till hästar, så kan du genom att ge havre samt i viss mån andra råvaror uppnå samma näringsinnehåll som ett pelleterat foder.
Om dina kaniner nu växer sämre så borde väl det vara ett tecken att proteinvärdet är för lågt? Säg att du tillför extra protein, tex genom soja (billigt och bra men med väldigt högt proteinvärde) eller Lusern (finns som pellets samt "hackad strå"), så borde det väl täcka det behov som en växande kanin har? Varken betfor eller korn har något större proteinvärde....
Eller vad är det du anser som saknas i den blandning du nu ger?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 23 maj-07 kl 13:42 »
Töhö.....www.lantmannen.se......blir man ju inte så mkt. klokare på  ::) Eller vad säger ni om en powerpointfil på typ 2,6 mb som enda information om Rabbfor? Jag konverterade och minskade själv ner den till160K och skickade den tillbaka till dom  ;D Min Granngården hade INGA blad om sina foder. Så det enda vi kan göra här, är att själva skriva av från påsarna inne på lagret.

Skriver man och bråkar om dålig information om t.ex. upphandling blir man hänvisad. Till hemsidan ;)

Lantmännen får verkligen tänka om snart.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Rabbfor
« Svar #23 skrivet: 23 maj-07 kl 13:49 »
För att få tillgång till foderinnehåll måste man vara medlem i Lantmännen.....

Mvh Rosa

Artikelnamn RABBFOR 12-16 P BK

Näringsinnehåll per kg ts
Torrsubstans % 89
Råprotein g/kg ts 202
Råfett g/kg ts 40
Växttråd g/kg ts 130
Kalcium g/kg ts 10
Fosfor g/kg ts 6
Energi MJ/kg ts 12,4

Näringsinnehåll per kg
Råprotein g/kg 180
Växttråd g/kg 115
Råfett g/kg 36

Tillsats per kg
Vitamin A IE/kg 10000
Vitamin D3 IE/kg 2500
Vitamin E mg/kg 50
Selen mg/kg 0,3

N/P/K-värden % av kg vara
Kväve, N % av kg vara 2,9
Fosfor, P % av kg vara 0,5
Kalium, K % av kg vara 0,9
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 14:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 23 maj-07 kl 20:59 »
...och ingredienserna är:

Lusernmjöl
Korn
Soyamjöl
Melasserad pressmassa
Kalciumkarbonat
Koksalt
Vete
Vetekli
Havre
Havrekli
Fettsyror
Monokalciumfosfat

Det är bara att börja baka  8)
Landsflykting i storstan...

sube

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 23 maj-07 kl 22:43 »
Citera
Nu är inte jag så kunnig vad gäller kaniners "foderstat", men ser jag till hästar, så kan du genom att ge havre samt i viss mån andra råvaror uppnå samma näringsinnehåll som ett pelleterat foder.
Om dina kaniner nu växer sämre så borde väl det vara ett tecken att proteinvärdet är för lågt? Säg att du tillför extra protein, tex genom soja (billigt och bra men med väldigt högt proteinvärde) eller Lusern (finns som pellets samt "hackad strå"), så borde det väl täcka det behov som en växande kanin har? Varken betfor eller korn har något större proteinvärde....
Eller vad är det du anser som saknas i den blandning du nu ger?

Soya har jag tänkt tillsätta, frågan är bara hur mkt. en häst ska ju ha runt 1 dl och en ko 2 dl. så vad ska en kanin ha för att inte bli "proteinförgiftade". Llusern känns onödigt då höt är så pass bra. Betfor ger jag för att tillföra socker/Kolhydrater, då iallafall hästar behöver detta för att tillgodogöra sig proteinet.
Ger korn isf havre då det är dyrare med havre
För att höja proteinet ger jag vete.
Någon som har andra förslag?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 23 maj-07 kl 23:11 »
Ger korn isf havre då det är dyrare med havre
För att höja proteinet ger jag vete.
Någon som har andra förslag?

Havre har väl mer protein än vete? Har för mig att havre ligger på ca 15% och de andra sädesslagen runt 10%

Själv tycker jag att kornet verkar vara mer svårsmält för kaninen jämfört med havren (lite uppblåsta magar)?

Köper man soja som pellets eller mjöl? Pris?

Innehåller inte vallfröblandningar alltid lusern eller skall man plantera sina alfalfa i trädgårdslandet?

Är lusernmjöl gjort på fröna eller själva plantan?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #27 skrivet: 24 maj-07 kl 06:45 »
Själv tycker jag att kornet verkar vara mer svårsmält för kaninen jämfört med havren (lite uppblåsta magar)?

Är det då bättre med krossat korn ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 24 maj-07 kl 08:10 »
Det var krossat korn som jag gav.

Jag är inte 100% säker att kornet var boven, eftersom många faktorer antagligen spelar in. Det är många som ger kaninerna korn utan att klaga så ta det med en "nypa salt".

Just nu får de bara havre som kraftfoder och de är sååå fina i magarna!

Disney

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 maj-07 kl 08:33 »
Korn skall helst ges krossat, då det är ganska svårt att bryta ner. Annars kan man hälla vatten över och låta stå en stund. Oftast ges korn då tex hästen är svår att hålla i hull och man ger då oftast "2 delar havre samt 1 del kornkross"!

Lusern ÄR ett proteinfoder, dock baserad på hö, men fungerar utmärkt som ett proteintillskott. Heller inte ofarligt att ge större mängder, vilket soja kan vara.  Vad gäller betfor är detta ett mycket diskuterat inslag i hästars foderstater, absolut inget som varken häst/kanin behöver nu när grönt gräs finns att tillgå (mycket socker/kolhydrater i grönt gräs...)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 26 maj-07 kl 01:50 »
Hm....när jag gett kaniner hel spannmål, så låter det "kross, kross, kross, kross, kross"

Föder det någon tanke?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 26 maj-07 kl 12:02 »
Hm....när jag gett kaniner hel spannmål, så låter det "kross, kross, kross, kross, kross"

Föder det någon tanke?

;D  ;D

Så sätter de ju faktiskt i sig hela grenar osv  ;D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #32 skrivet: 29 maj-07 kl 04:07 »
Om, kaninen inte växer till ordentligt, kan detvdå ara en bra ide att ge lite helt solrosfrö för att ge lite mer fett?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #33 skrivet: 29 maj-07 kl 06:41 »
vi har gett  våra solrosfrö för att få blanka pälsar, men ger man för mkt så kan de bli feta.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Granngården (lantmännen) o priser
« Svar #34 skrivet: 22 sep-09 kl 18:05 »
Jag ringde lantmännen och försökte ta reda på vad det skulle kosta att få foder levererat hem. Det visade sig att man nog måste ha bra framkomlighet för lastbil. Dvs kanske inte lämpar sig för de som inte bor på en stor gård som har sådant. Dessutom sa de att mindre leveranser under 400 kilo går via schenker. Då är fraktkostnaden den som schenker tar. Jag kollade på om man skulle köpa till exempel foder för 300 kilo och han trodde frakkostnaden skulle bli ett par hundra. dvs man tjänar nog inte på att köpa via dom då. Kanske lika bra att köpa via granngården då. Tacksam för synpunkter om det är andra som har ringt lantmännen och fått reda på eller kanske rent av köpt foder via lantmännen.

Jag menar jag köper typ en säck på 25 kilo per 6 veckor och då kan jag ändå inte köpa 300 kilo. Kanske skulle köpa typ 100 kilo då max.

Pratade också om möjligheten att få det levererat till någon annan plats där man kunde stå med släpvagnen och lasta upp det när de kom. Det är ju ett alternativ. Jaja hur som helst så visste han inte så mycket om hur reglerna var för de som inte har framkomlighet och ja jag vet inte, verkar vara lite ovanligt det där. Men om det finns andra som har i mindre skala och köper via lantmännen skulle det vara intressant att få specat priser och mängd etc så att man får se hur det i praktiken blir. Är det några av er som inte bor på gård till exempel som köper från lantmännen ?

Med lantmännen menar jag inte granngården utan detta :

http://direkt.lantmannen.com/default.aspx?id=2&url=/aciro/websidor/visasida.asp?Idnr=EEPbL7AKHgRKIJzHgjjmE89PHZAPTaKQYG0oqtYevAcUHmdiESvFj4Kt1hpr

edde_1

« Svar #35 skrivet: 24 sep-09 kl 08:16 »
Generellt får man 30 öre rabatt/kg om man köper helpall (600kg) går kanske att få ner något mer men inte mycket.
Själv köper jag löst, nästan halva priset på det foder jag använder, just nu går det 12-13 kg/dag så det blir lite skillnad för min del.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #36 skrivet: 26 sep-09 kl 09:10 »
Själv köper jag löst, nästan halva priset på det foder jag använder, just nu går det 12-13 kg/dag så det blir lite skillnad för min del.
Löst är det bulk, dvs via rör in i silo eller är det att du köper säckar. Vad betalar du för en leverans och hur många säckar får du för det priset  (om det är säckar du köper alltså)?
Jag är nyfiken för jag försöker klura ut om jag som mindre köpare ska börja använda lantmännen. På lantmännen så verkade de inte riktigt veta vad fraktkostnaden skulle bli när jag ringde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser