Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngården (lantmännen) o priser  (läst 9982 gånger)

Elisa

• Västergötland
Granngården (lantmännen) o priser
« skrivet: 26 apr-07 kl 13:08 »
Nu är jag heligt arg. Var på lantmännen för 2 veckor sedan och köpte rabfor och havre. 314 kr??? stod där som ett frågetecken. Frågade hur myckt kostade havre: jo 109 kr och fick då reda på att Rabbfor kostade 205 kr. Fick nästan slag. Innan kostade en säck 137-139 kr beroende på vad för olika fodersorter som användes och priset på råvaran. Men vad kan vara för otrolig råvara i detta foder för att göra en höjning på cirka 66 kr säcken. Jag kan inte för mitt liv få för mig att den råvaran kan motsvara våra förväntningar på ett foder så den höjs till detta pris. Något är snett med lantmännen då de tar till dessa drastiska priser. Det värsta var väl att den pallen som nu kostar 205 kr har de köpt för cirka 5-6 veckor sedan för annat pris och kan nu med att ta det nya priset för dessa säckar. Nej de är ruttna på lantmännen. Nu har jag bytt till Talang 5 m kopellets och den kostar 55 kr mindre. Alltså råvarorna till detta foder har bara gått upp cirka 10 kr per säck. Det tycker jag är bra konstigt.
Vill gärna höra era åsikter om detta.
Elisa
inga djur för tillfället.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Granngården (lantmännen) o priser
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 13:35 »
Joho, jag hoppade också baklänges i förrgår när jag var där. Just på Rabbfor var höjningen högst, men det var även ett par tre tiors påslag på andra foder.

Alltså, det är inte KONSTIGT att folk hellre väljer kofoder!

Elisa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 14:13 »
Joho, jag hoppade också baklänges i förrgår när jag var där. Just på Rabbfor var höjningen högst, men det var även ett par tre tiors påslag på andra foder.

Alltså, det är inte KONSTIGT att folk hellre väljer kofoder!

Det verkar inte som de vill sälja rabbfor. Jag bara undrar vad det kan vara för råvara som är så dyr. Den måste väl vara bristvara efter priset att döma.
inga djur för tillfället.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 apr-07 kl 16:06 »
När jag senast hade höns och kaniner handlade jag det mesta på Granngården. Nu, flera år senare och på´t igen, blev jag chockad över priserna!

Men dom har ju knappast nån konkurrens, kan sätta vilka priser dom vill.

/Dandelia

Fjällsäter

« Svar #4 skrivet: 26 apr-07 kl 20:51 »
Jo visst är de dyra! (jag köper havre till mina hästar där.. och då blir plånboken liten :P)

Men jag undrar över det där "kofodret", vad är det? Fungerar det bra till kaniner?

halle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 apr-07 kl 00:04 »
Hejsan
Ni undrar över vad kofoder är, jo det är kraftfoder för nötdjur i pelletsform.
Kan ju bara säga er det att det är lika bra med kalvkraft som rabbfor.
Det är bara det att jag köper en säck kalvkraft på svenska foder på 25kg fär 95 kronor säcken, så det blir ju en avservärd skillnad på priset.
I med att jag bor i Tingsrydsområdet så köper jag allt foder på Börjes i Tingsryd.
Där får jag även betala 63kr för 22kg kornkross tex.
De säljer bara svenska foders sortiment.
Så jag kan ju ge er det rådet att försök hitta de ställen där de säljer svenska foder.
Mvh Halle

Gösta

« Svar #6 skrivet: 19 maj-07 kl 23:45 »
Om du skall köpa Rabbfor köp det av Lantmännen direkt.
Kostar i säck 3:26/kg  vilket gör 97:80 per 30-kilos säck!
Detta att jämföra med granngårdens 210:-/säck
Gösta

Fjällsäter

« Svar #7 skrivet: 20 maj-07 kl 08:20 »
Är inte granngåården och lantmännen samma butik..  ???

PiaW

• Ebias
« Svar #8 skrivet: 20 maj-07 kl 10:58 »
Jag blev också chockad...
Dessutom lurade dem mig att köpa 2 säckar på en gång. De tyckte att det var besvärligt att hämta trucken varje gång. Jag tror inte de vill sälja rabfor för att det är för besvärligt, de säljer inte tillräckligt mycket.
Vad är det som skiljer mellan rabfor och kalvfor?

Gösta

« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 18:50 »
Granngården är ett eget företag i Lantmännen. De fungerar helt på egen hand med egna priser. De skall däremot ha ett visst sortiment som Lantmännen bestämmer.
Sammansättningen gällande energi och vitaminer skiljer sig ganska avsevärt mellan kofor och rabbfor. Att ge kofor till ett enmagat djur är rent ekonomisk, förkastligt eftersom mycket av näringen går rakt igenom kaninen. Hos kossan som har fyra magar + att den idisslar bryts fodret ner på ett annat sätt.
Visst kaniner "idisslar" också på sätt och vis eftersom de träckäter sin första spillning men det räcker inte. Visst, kaninen överlever på kofor, kalvfor eller fårfor men tillväxten per kilo foder är avsevärt mycket lägre än den blir med Rabbfor.
Nästa gång, köp direkt från lantmännen.
Gösta

PiaW

• Ebias
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 19:13 »
Hur köper man direkt av lantmännen?
De har väl inga butiker?
Här i Östersund har jag bara sett Lantmännen Maskin.

lenore

« Svar #11 skrivet: 22 maj-07 kl 01:25 »
Vilken sorts havre är bäst för kaniner? När jag var där hade de tre eller två olika tror jag ..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 22 maj-07 kl 06:17 »
Jag skulle rekomendera hel havre istället för havrekross då kaniner gärna sorterar bort skalen på sistnämda och i skalen sitter många nyttiga fibrer och näringsämnen. Det blir betydligt mindre spill också.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 06:35 »
kan man be lantmännen ta hem rabbfor oxå?? har en lite lantmanna affär på bygden, medan den stora granngården ligger inne i stan, de har ju tagit hem rabbfor till mig tidigare, men man vill ju "sponsra" landsbygdsaffären och om de sen har billigare priser så gör ju inte det mig något......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 22 maj-07 kl 07:08 »
kan man be lantmännen ta hem rabbfor oxå?? har en lite lantmanna affär på bygden, medan den stora granngården ligger inne i stan, de har ju tagit hem rabbfor till mig tidigare, men man vill ju "sponsra" landsbygdsaffären och om de sen har billigare priser så gör ju inte det mig något......

Du kan ju alltid försöka förhandla med dem, se om de kan erbjuda bättre pris än den stora butiken i stan. Dock är det deras skyldighet att ta hem Rabbfor om kunden vill ha, priset är sen som sagt upp till butiken.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Disney

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 maj-07 kl 20:50 »
Att ge kofor till ett enmagat djur är rent ekonomisk, förkastligt eftersom mycket av näringen går rakt igenom kaninen. Hos kossan som har fyra magar + att den idisslar bryts fodret ner på ett annat sätt.
Gösta

Sett från kaninen, är det då bättre att ge ett hästfoder, typ Hippo Basic?! (Med tanke på att hästar också är "enmagar".) Vad jag förstått blandar många kaninuppfödare kaninfoder med just hästfoder, som tex müsli eller salsa.
Sedan en annan fråga, vill man ge sin kanin extra protein (tex ungdjur) är det möjligt att ge tex Lusern, avsett för hästar, eller finns det protein-foder riktat till kaniner?!

Gösta

« Svar #16 skrivet: 22 maj-07 kl 21:37 »
Ja, häst och kanin har ett liknande matsmältningssystem vilket gör den kombinationen mera vettig om man nu absolut vill ge kaninerna foder avsett för andra djurslag
Gösta

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 22 maj-07 kl 21:43 »
Ja, häst och kanin har ett liknande matsmältningssystem vilket gör den kombinationen mera vettig om man nu absolut vill ge kaninerna foder avsett för andra djurslag
Gösta

...i naturen äter både häst, ko och kanin gräs ;)

Vad är skillnaden egentligen? Det brukar vara i stort sett samma råvaror i innehållsförteckningarna? Är det bara propotionerna som diffar?
Landsflykting i storstan...

Disney

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 maj-07 kl 08:43 »
Det som jag funderar lite på är just det här med foder och priser… Av erfarenhet från häst, så vet jag många fodersorter-tillskott som till häst kostar massor, och där exakt samma slags foder/tillskott finns att köpa som tex istället är avsett till grisar, blir priset ett helt annat.

Hästfolk brukar ju visserligen vara ganska ”lättlurade” och betalar massor för sitt foder/tillskott… Många ggr känns det ju så att om fodret riktar sig till häst, så kan det få kosta betydligt mer, än om det skulle stå tex gris på säcken…
Kan det inte vara så med kaninfoder också? Eller hur är utbudet egentligen vad gäller bra kaninfoder till framförallt produktionskaniner? Har någon erfarenhet av att blanda foder själv? (tex havre, korn, vetekli osv)

sube

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 23 maj-07 kl 09:14 »
mina kaniner får nu 4 delar av krossatkorn/vete
1 del betfor samt 1 del Rabbfor.
Men Självklart växer dom mkt sämre!
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser