Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squarchen ruttnar i topparna  (läst 3580 gånger)

Nina W

• Värmland
Squarchen ruttnar i topparna
« skrivet: 10 sep-16 kl 00:27 »
Jag har bara en squarsch-sort i år och det är en vanlig randig sommar-variant. Men jag har ett problem som jag aldrig haft förr och det är att de flesta ruttnar i toppen. En del börjar ruttna redan då dom är små medans andra hinner bli stora nog att skördas och en o annan ruttnar inte alls. Vad kan det bero på?

MissT

• Västergötland
SV: Squarchen ruttnar i topparna
« Svar #1 skrivet: 10 sep-16 kl 00:35 »
Har för mig att det kan bero på att dom inte är pollinerade. Dåligt med insekter kanske?

Peter81

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-16 kl 13:09 »
Den var nån här som skrev nåt om att plantan "aborterar" frukt om vätska eller näring inte räcker till.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-16 kl 00:28 »
Ok, jag ska testa att ge dom riktigt mycket vatten och näring så kanske dom sista blir fina!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-16 kl 08:30 »
Såhär tror jag att det är, efter mångårig t odlande av squash och dess släktingar. Frukter aborteras på ett tidigt stadium om näringen inte räcker till.  Om den senare i "livet" blir mjuk i spetsen, som då ofta ruttnar,  så beror det på otillräcklig pollinering.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-16 kl 19:37 »
Instämmer med Sonja på slätten.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kullan

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 20 sep-16 kl 11:22 »
Har odlat squash/zuccini /spagettipumpa under några år o i år fått flera som ruttnar i toppen. dock inte alla.
Men jag har biodling och lider inte brist på pollinerare så jag gissar mer på vatten/fuktighet/värme som orsak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser