Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybridhöna som ruvar  (läst 3987 gånger)

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
Värphybridhöna som ruvar
« skrivet: 25 apr-07 kl 11:07 »
Är det nån som varit med om detta, att en Lohmann lägger sig för att ruva?? Jag trodde ruvdriften var så bortavlad på såna rena värphöns..Hon har legat i 21 dagar så nu är väntan stor :)

LEK

SV: Värphybridhöna som ruvar
« Svar #1 skrivet: 25 apr-07 kl 21:43 »
Hej!
Jag hade en vit "industrihöna" (minns inte vad rasen heter) som både ruvade fram kycklingar och dessutom uppfostrade dem exemplariskt! Jag vart lika förvånad som du  ;).
Om betingelserna är de rätta finns de naturliga drifterna i ryggraden. Detta tål att tänkas på i diskussionen om industrihönans väl och ve. Att ruvdriften skulle vara bortavlad anser jag bara vara ett av äggindusrins dåliga argument för att kunna behandla hönsen hur som helst.

tjo hej...

lindelou

• -
« Svar #2 skrivet: 07 aug-07 kl 22:56 »
Jag hade en vit Lohmann som låg fram 21 kycklingar:-)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 18:27 »
Hej!

Är det någon som varit med om att en Lohman höna legat och ruvat. Jag har en som ligger sen fyra dagar sen. Attans så sur å vaktar sina ägg febrilt.
Har hört att dom inte brukar ruva dom där hybrid hönsen..

Roligt roligt!!! :-)

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 18:36 »
Hej!

Är det någon som varit med om att en Lohman höna legat och ruvat. Jag har en som ligger sen fyra dagar sen. Attans så sur å vaktar sina ägg febrilt.
Har hört att dom inte brukar ruva dom där hybrid hönsen..

Roligt roligt!!! :-)

Jag har två hönor som är Lohman blandraser. Deras mamma, en renrasig Lohman, har själv ruvat fram mina hönor. Och en av mina har nu ruvat fram 3 kycklingar själv för 2v sedan!
Alltså finns det ruvlust kvar i vissa individer, även bland värphybrider! ;D

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 18:47 »
va skoj.. då finns det verkligen hopp om detta då. Min svärmor hade åxå en som tänkte försöka sig på ruvning men hon lämnade redet efter nån dag. Så får hoppas det håller i sig detta nu :-)

Esther

« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 15:15 »
Det är himla intressant!
Vi har hönor, 10 st, vanliga, bruna, spräckliga och två vita (förmodligen leghorn) som vi köpt av en hönsfarmare.
trodde aldrig att de skulle ruva naturligt, men nu....
en brunis ligger sedan 10 dagar som i trance på ca 8 ägg.
Hon är helt bestämd och lämnar dem bara korta stunder för att äta.
Himla spännande om hon klarar hela tiden ut.
Vad tror ni?
Eller är det bara jag som trodde att "värphönor" inte ruvar?
Vi är superglada om det blilr kycklingar!"!!!

johe71

« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 15:31 »
Eller är det bara jag som trodde att "värphönor" inte ruvar?

de har ju inte med ruvvilligheten som en parameter när de avlar :) men det är ju trots allt hönor så det är klart de kan tänka sig att ruva, om de får chansen... anledningen att de inte gör det i industrin är ju att de aldrig får behålla några ägg... målet med alla hönors äggläggning är ju faktiskt att skaffa sig en hög ägg som hon sedan tänker ruva...

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #8 skrivet: 16 apr-08 kl 16:23 »
Va kul  ;D :D
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 16 apr-08 kl 16:58 »
Låter otroligt  :o

Dom måste trivas jätte bra hos dig ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-08 kl 18:11 »
Kolla hönan ordentligt när det ska kläckas, det är inte säkert att hon vet hur man ska göra med kycklingarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johe71

« Svar #11 skrivet: 16 apr-08 kl 20:25 »
Kolla hönan ordentligt när det ska kläckas, det är inte säkert att hon vet hur man ska göra med kycklingarna.

och hur vet en "vanlig" höna som får kycklingar första gången hur man ska göra?

*edit* en industrihöna är ju faktiskt en helt vanlig höna som är avlad för att värpa maximalt med ägg under sitt första levnadsår... så hon har precis lika bra koll på hur hon ska göra med sina kycklingar som vilken annan höna som helst
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 21:39 av johe71 »

pita

• -
« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 18:57 »
Jag har jobbat på hönseri, det fanns hönor där som blev liggsjuka. Industrihönsen är framkläckta utan mamma. Tillräckligt många generationer så försämras lusten att ruva, kanske även att ta hand om :-\

Aldrig mera industriägg. //pita
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-08 kl 20:56 »
Att hönan kan ruva betyder inte garanterat att hon vet hur man gör med kycklingar. Vissa hönor ser kycklingen som kryper fram som en inkräktare och hackar ihjäl den. Vi hade en industrihöna som ruvade och hon gjorde det.  Även mina första Blommehöns gjorde det.
Gemensamt för dessa var att de var extremt vaktiga över äggen och kurrade mycket. De kurrade även när de såg kycklingen.
Inom raser där ruvning är vanligt märker man ju lätt sådant  beteende och avlar inte på en sådan höna (förhoppningsvis?)
Med industrihöns och andra raser/stammar där ruvning är ovanligt, kan man ju inte veta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Esther

« Svar #14 skrivet: 21 apr-08 kl 14:56 »
Hon ligger fortfarande kvar, nu är det  två veckor.
Jag har hört henne kurra sådär en gång när jag var inne.
Hur vaktig hon är vet jag inte, det är första gången för oss, men hon låter mig plocka de äggen som andra hönor lagt i samma värprede, och hackar eller hugger inte.
Bara tittar med sina trance ögon.
Nu börjar jag bli nervös,
hon får inte hacka ihjäl kycklingar! Hur skall vi hinna ta bort dem från henne om hon beter sig sådär?
Jag vet inte, hon är en av våra "tama" höns, fast å andra sidan har jag sett henne hugga ihjäl och äta upp en liten mus tidigare i vår, hon är inte ens ett år, började värpa i augusti förra året.

Ja, vi får väl se,
hälsningar

Esther

« Svar #15 skrivet: 07 maj-08 kl 14:53 »
Nu har hon legat där i fyra veckor!
Fortfarande har inte ett enda ägg kläckts!
Vet inte hur jag ska göra nu, de andra hönorna puttar in massvis med ägg under henne, det är ca 20 ägg där!
Jag plockar bort dem som ramlat utanför och var kalla.
Öppnade dem, en del var ca halva tiden gångna, en del av dem hade blodspindeln.
Alltså förutsättningarna är ju ok.
Men hur skall jag göra nu?
efter fyra veckor?
Hon vägrar flytta sig, ligger som fastklistrad på sina ägg, ser mer ut som att hon ligger på ett sånt där bilsittunderlag av kulor som hon halkar runt på....
 Skall jag ta bort henne och kasta alla ägg och se detta som ett ytterligt mislyckat försök att få kycklingar, eller skall naturen få ha sin gång och hon kliver av när hon tröttnat?
Vore ju kul med åtminstone en kyckling....

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 07 maj-08 kl 15:12 »
Se om du kan få tag i dygnsgamla kycklingar ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

johe71

« Svar #17 skrivet: 07 maj-08 kl 15:21 »
Nu har hon legat där i fyra veckor! [...] de andra hönorna puttar in massvis med ägg under henne, det är ca 20 ägg där!
Jag plockar bort dem som ramlat utanför och var kalla.

jag skulle flytta henne till en egen bur/avdelning med lagom många ägg... 10 kanske? (beror lite på hur stor hon är) och där ge henne chansen att ruva samma ägg i 21 dagar (för det är säkert det som händer nu, att äggen byts ut och inga ägg har fått ligga där i 21 dagar).... och då är det antagligen bäst att börja om med nya oruvade ägg så att kycklingarna kommer samtidigt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser