Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  60% myrsyra på wettexduk  (läst 2018 gånger)

Znibban

• Skåne
60% myrsyra på wettexduk
« skrivet: 30 aug-16 kl 15:17 »
Vi har precis lagt in wettexduk med 20 ml 60% myrsyra och den ska tydligen ligga 1-3 dagar.
Min fråga är om man ska fylla på med myrsyrablandningen flera dagar i rad, eller om det räcker med en enda gång.
Till vintern när alla yngel krupit ut, planerar vi att oxalsyrabehandla.

Några tips?

Små

• Skåne
SV: 60% myrsyra på wettexduk
« Svar #1 skrivet: 30 aug-16 kl 16:55 »
Om du har tio ramar och har lagt på 2 ml per ram så ska det bara vara en gång.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 aug-16 kl 17:55 »
Det beror på varroatrycket i samhällena. I regel räcker en gång, och trasan kan tas bort efter 2 dygn. Är trycket hårt kan man hälla på samma mängd på nytt igen dag 3.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 aug-16 kl 20:20 »
Tack för snabba svar. Det låter mycket bra, vädret ska bli varmt nu ett par dagar, så det passar utmärkt att vi kan avsluta behandlingen innan dess.

Thomas_

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 sep-16 kl 13:55 »
Kanske borde jag skrivit BÖR tas bort efter två dygn. Vissa fabrikat av Wettex-duk börjar bina nästan omgående att förvandla till smulor, och hinner man inte ta bort dem så finns de inte kvar efter ett par veckor.

För ett par dagar sedan stötte jag ihop med en kollega, och hon berättade då att hon i år lagt trasan under ramarna istället för ovanför, och då hade av någon anledning bina inte i ett endaste samhälle börjat tugga på dem. (För övrigt är ju det riktiga att lägga trasan över ramarna, då ju myrsyra sjunker genom luft pga sin tyngd, den går inte uppåt)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-16 kl 18:30 »
När man behandlar med myrsyra och har nätbotten, ska man då sätta i nedfallsskivan så myrsyreångorna inte vädras ut alltför lätt?

Thomas_

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 sep-16 kl 19:17 »
Nej, det behövs inte. Själv har jag nätbottnar med 85% nätyta, och har aldrig i några skivor eller liknande.

Det intressanta är ju som vi vet inte hur många kvalster som trillar ner, utan hur många som finns kvar. Numera kollar jag detta med en s.k. varroashaker och florsocker, och får då veta hur många kvalster jag har i en specifik kupa vid en viss tidpunkt på säsongen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare (1 dolda)
Mia Johansson, evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser