Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta skiten bak på höna?  (läst 8816 gånger)

Lena A

Hur tvätta skiten bak på höna?
« skrivet: 24 apr-07 kl 19:34 »
Min ena dvärgkochin är skiten i baken och jag undrar hur jag lättast tvättar henne? Jag har försökt badda med varmt vatten och sedan dra bort bajset, men det fungerar dåligt. Enklast vore att dra bort fjädrarna, men det kan man ju inte göra.  :-\

« Senast ändrad: 24 apr-07 kl 19:38 av Lena A »

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Hur tvätta skiten bak på höna?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-07 kl 20:14 »
Om hönan får en hög fräsch sant i solen.....då tvättar hon nog sig själv tror jag. Jag tycker att hönorna tycks njuta av sandbaden och blir rena och fina!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-07 kl 20:49 »
Är det intorkat så kan man blöta henne där bak genom att doppa i ljummet vatten kanske med lite diskmedel i. Doppa tills det mjuknar och spola sen med vatten. Hönan kan du sen ha för sig själv under en värmelampa. Tar ett tag innan hon torkar.

Jag har gjort det vid tillfälle. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

goldqueen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-07 kl 21:08 »
Jag tog över en höna från en vanskött gård och när hon kom  hade hon stenhårda avföringsklumpar som satt fast runt analen. Det skulle aldrig gått att mjuka upp med vatten.
Jag klippte av i fjädrarna mellan skinnet och klumparna. Så visst kan du klippa - inte dra av fjädrarna bara.

stina-maja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-07 kl 08:38 »
hej du kan klippa liten bit av fjädrarna i baken och tvätta med ljummet vatten inget tvättmedel möjligen hund eller kattchampo

Lena A

« Svar #5 skrivet: 25 apr-07 kl 09:43 »
Tack för tips!  :) Jag försökte "dra bort" litet igår och det fungerade, men jag kom inte åt allt.

Om jag klipper, VAR kan jag klippa i fjädrarna så att det inte gör ont och jag skadar henne?

Jag ska se hur hon ser ut idag och om det kanske hjälpt med sandbad (nu när det är sol och nästan sommar!  :D).

Annars ska jag försöka tvätta och ev. klippa bort. Hon är ganska tam, så det är inga svårigheter att ta tag i henne och hålla henne, även om hon protesterade när jag försökte dra där bak. Men vem hade inte gjort det.  :-\ ;D

Det är första gången jag sett att hon är skiten där bak. Det är en fjolårshöna och jag lade först märke till att äggen hon lade var smutsiga.  
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 09:45 av Lena A »

Sally

« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 12:50 »
Behöver du använda "rengöringsmedel" går det utmärkt med YES-diskmedel. Det är vad vi använder när vi rengör oljeskadade fåglar.

Sally
Går det...så går det!

goldqueen

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-07 kl 15:00 »
Du frågade VAR du ska klippa i FJÄDRARNA så det inte gör ont.

FJÄDRARNA HAR INTE KÄNSEL det är som om du klipper i ditt eget hår. Det gör inte ont.
Klipp på du bara, så länge du inte kommer åt att klippa i skinnet, (det är ju inte skönt om frissan skulle klippa dig i örat).

Okej lycka till nu, off you go, jalla jalla och kom tillbaka med en  rapport

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 25 apr-07 kl 15:04 »
MEN, om det börjar blöda när du klipper av fjadrarna så måste du rycka bort hela fjädern.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 16:53 »
 :D Hönan ifråga verkar veta vad som är i görningen, så idag har hon inte varit särskilt skiten där bak.  ;) Hon har sandbadat och det mesta kanske har fallit bort. Jag ska nog ändå ta tag i resten över helgen, så att hon blir riktigt ren där bak.

Återkommer med rapport efter helgen.  ;)

Fråga: Om det inte gör ont att klippa fjädrarna, varför kan det börja blöda?  :-\  Det blöder ju inte när jag själv blir klippt (tack och lov  ;))
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 16:55 av Lena A »

Blomme

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 apr-07 kl 18:45 »
Det blöder inte från fjädrar...

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 apr-07 kl 20:04 »
Jag har också badat en höna men den hönan tvättade sig aldrig på annat sätt än att bala sig i sand. Hon blev helt brun av smuts tillslut. Jag tror hon var efterbliven eftersom hon inte tvättade sig med näbben. Tillslut tog jag henne i badkaret och tvättade henne och sedan fönade jag henne så fick hon sova på värmegolvet i badrummet över natten innan hon gick ut igen. Det gick bra men hon var lika smutsig igen efter några dagar :-\

ledup

« Svar #12 skrivet: 25 apr-07 kl 21:23 »
Det kan blöda ur fjädrarna, det går ut som en rosa mojjäng i fjäderpennan (som pulpan i en klo) klipper man i den börjar det blöda och då fungerar den som en kanyl som det bara rinner ur blod ur.
För att få stopp på de får man rycka ur fjäderstumpen, då sluter sig huden runt kärlet och allt blir bra!

ledup

« Svar #13 skrivet: 25 apr-07 kl 21:26 »
Kanske skall förtydliga att denna mojäng bara går någon eller några centimeter upp i fjäder pennan, inte hela vägen. Håller fågeln på att rugga dras den tillbaka oxå!

Blomme

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 apr-07 kl 09:49 »
Kanske skall förtydliga att denna mojäng bara går någon eller några centimeter upp i fjäder pennan, inte hela vägen. Håller fågeln på att rugga dras den tillbaka oxå!

På så vis... det visste jag ej.

Lena A

« Svar #15 skrivet: 06 maj-07 kl 17:47 »
Uppdatering:

Jag har idag försökt tvätta bort en klump skit som satt fast där bak på hönan.. Vad jag verkade åstadkomma i stället verkar vara att ha kletat ut klumpen.  :-[ :-\ Jag baddade med varmt vatten och försökte dra så mycket som möjligt. Därefter torkade jag fjädrarna så gott det gick.

Det ser inte bra ut nu, men å andra sidan är hon ju våt där bak, så jag får se hur hon ser ut i morgon när fjädrarna torkat. Jag vågade INTE klippa,  för smutsen satt väldigt nära analöppningen.  :-\

Det här var inte så lätt som jag trodde. Det bästa hade varit att lägga hönan i blöt och sedan bara tvätta av.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser