Äpplena måste krossas!!!! JU mer finfördelat desto mer must får man ut.
Ur mitt kross/press-system fick jag volymmässigt ut lite mer än 50 %.
Dvs 4 liter krossade äpplen i ett örngott blev lite mer än 2liter must.
(20 liter i källarfrysen)
Då har jag en ganska hög spann med lock (har varit tvättmedel i den).
Locket har en rund spånskiva med melaminyta på varje sida om locket, en del träskruv så det hålls ihop, spånskivorna ska alltså sågas ut med sticksåg för att få en så bra passning som möjligt med lockets sarg.
Sen ska man skaffa en rostfri stång (8mm i dia är lagom) av rätt längd och svetsar på två knivblad av rostfritt stål i ena änden av stången 90 grader från stången och 180 grader från varandra Se till att knivspetsarna är ca en cm. från spannens sidor. Spannen ska helst inte vara konisk. Då är det dax att borra hål i spånskive/plastlock/spånskive-konstruktionen. Exakt i mitten och lodrätt ner. Tyvärr slits hålet upp efter ett tag, men jag klurar på vad man kan ha som hållbart men billigt till lageryta.
Nå i denna spann hälls lämpliga sköljda äpplen, knivstången trycks igenom hålet i locket underifrån. Tryck locket på plats och sätt en ganska stark borrmaskin på stångändan. OBS inte för hög hastiget. Min borrhammare är lite långsam i sitt varvtal men stark, vilket ger perfekt äpplekross/mos att lägga i örngottet som i sin tur läggs i den hemmagjorda äpplepressen i mestadels rostfritt.
I år pressade jag och en kompis äpplen så tryckplattans lager spack med en smäll. Gammalt hjullager från en SAAB 99.
Under vinter ska jag uppgradera pressen med sarg runt bottenplattan, och ett 13 cm i dia. stort lager till tryckplattan från SKF (skrotbingen i Gamlestaden). Nä jag får gå ner och hämta en mustflaska ur frysen! Hej då!!!