Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppel-press?  (läst 10051 gånger)

Moa och Fredrik

• Gäst
Äppel-press?
« skrivet: 22 aug-04 kl 19:47 »
I år har vi mer äpplen än tidigar. Vi har länge funderat på att köpa en äppel-press så nu slog vi till. Nima säljer en för 30-kg med eller utan kvarn. Vi valde utan, dela äpplen är väll ingen martch det gör vi ju till mos och annat.
Nu till våran fråga. HJÄLP !! Du som har erfarenhet av en äppel-press ge oss lite tips. vi har provat lite olika sätt men tycker inte att pressen motsvarar våra förväntningar.
Behöver men ha kvarnen? Moa

l:-/
« Senast ändrad: 16 feb-05 kl 19:57 av admin »

RiverCottage

• Halland
Re:Äppel-press?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 10:07 »
För att få ut så mycket fruktsaft som möjligt så räcker det inte med att bara klyva dem. ( såvida du inte har väldigt mjuka och mogna äpplen) Jag skulle rekommendera att att du kör äpplena genom en flistugg innan, och därefter pressar massan i din press.

( eller finfördelar dem med kniv )
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

HP

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-06 kl 09:19 »
Jag använder en gammal kallmangel...Så där behövs ingen kvarn.  ;)
If You Run You'll Just Die Tired

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #3 skrivet: 23 nov-06 kl 18:37 »
Jag har provat en del olika metoder och den enklaste är bäst.

Äpplen läggs i en murarhink och stöts med en regel (45 mm x 45 mm). Gör detta utomhus. Geggan fyller jag en vinhink (28 liters, tät lock) och rör ner pektolas (pektin-nedbrytande enzym). Detta gör att utbytet blir högre och geggan mindre slemigt. Detta får dra 24-48 timmar före pressning.

Vid pressningen måste man låta musten ta tid på sig att komma ut.

Rekommenderar boken "Ciderboken" av Stafan Dehlén och Lena Israelsson. Där finns även tips på enkla hemmasnickrade fruktpressar.

RA

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 nov-06 kl 22:25 »
Äpplena måste krossas!!!! JU mer finfördelat desto mer must får man ut.
Ur mitt kross/press-system fick jag volymmässigt ut lite mer än 50 %.
Dvs 4 liter krossade äpplen i ett örngott blev lite mer än 2liter must.
(20 liter i källarfrysen)

Då har jag en ganska hög spann med lock (har varit tvättmedel i den).
Locket har en rund spånskiva med melaminyta på varje sida om locket, en del träskruv så det hålls ihop, spånskivorna ska alltså sågas ut med sticksåg för att få en så bra passning som möjligt med lockets sarg.
Sen ska man skaffa en rostfri stång (8mm i dia är lagom) av rätt längd och svetsar på två knivblad av rostfritt stål i ena änden av stången 90 grader från stången och 180 grader från varandra Se till att knivspetsarna är ca en cm. från spannens sidor. Spannen ska helst inte vara konisk. Då är det dax att borra hål i spånskive/plastlock/spånskive-konstruktionen. Exakt i mitten och lodrätt ner. Tyvärr slits hålet upp efter ett tag, men jag klurar på vad man kan ha som hållbart men billigt till lageryta.

Nå i denna spann hälls lämpliga sköljda äpplen, knivstången trycks igenom hålet i locket underifrån. Tryck locket på plats och sätt en ganska stark borrmaskin på stångändan. OBS inte för hög hastiget. Min borrhammare är lite långsam i sitt varvtal men stark, vilket ger perfekt äpplekross/mos att lägga i örngottet som i sin tur läggs i den hemmagjorda äpplepressen i mestadels rostfritt.

I år pressade jag och en kompis äpplen så tryckplattans lager spack med en smäll. Gammalt hjullager från en SAAB 99.
Under vinter ska jag uppgradera pressen med sarg runt bottenplattan, och ett 13 cm i dia. stort lager till tryckplattan från SKF (skrotbingen i Gamlestaden).  Nä jag får gå ner och hämta en mustflaska ur frysen! Hej då!!!

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 nov-06 kl 11:03 »
Om man har gott om plats i frysen kan man låta frukten frysa ordentligt innan man pressar den. När vattnet fryser i cellerna sprängs dessa sönder och det blir väldigt lätt att mosa det hela.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1201 gäster, 2 användare
torbjorn, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser