Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med låda nr 2 s yngelramar inför invintring på en låda  (läst 3173 gånger)

Lailamaria

• Västergötland
Hej
Jag har fått rådet av två biuppsyningsmän att invintra bin på en enda låda. När man då tömt låda nr två på bin ned i nr ett, vad gör man sen med ramar som har yngel i sen? Skickar man iväg dem som de är för smältning tillsammans med  de slungade honungsramarna. Ska man kassera dessa sena yngel kanske, eller? ::) Det lär kunna vistas 10 000 bin i ett övervintringsklot , så det ska väl gå bra att ha en låda, men så kom jag att tänka på vad göra med eventuella yngel i andra lådan .

Små

• Skåne
Sa de varför?

Znibban

• Skåne
Hej
Jag har fått rådet av två biuppsyningsmän att invintra bin på en enda låda. När man då tömt låda nr två på bin ned i nr ett, vad gör man sen med ramar som har yngel i sen? Skickar man iväg dem som de är för smältning tillsammans med  de slungade honungsramarna. Ska man kassera dessa sena yngel kanske, eller? ::) Det lär kunna vistas 10 000 bin i ett övervintringsklot , så det ska väl gå bra att ha en låda, men så kom jag att tänka på vad göra med eventuella yngel i andra lådan .

O.K. först; jag är nybörjare men det låter ju helt vansinnigt att inte låta allt yngel gå fram, har du verkligen uppfattat saken rätt.
När det blir kallt så går ju bina i klot för att hålla värmen, så då drar de ju ihop sig självmant.

hildegard

• Östergötland
Om du sätter ett spärrgaller mellan lådorna och ser till att drottningen är i den nedre lådan, så kommer ynglet att krypa ut innan du tar bort låda nr 2. Från ägg till bi tar det 21 dagar, så räkna bakåt från när du tänker vintra in.

Små

• Skåne
Varför inte låta lådan stå kvar? Om inte inspektörerna kan ge ett bra skäl så kan du låta lådan stå.

christelle

• Blekinge
Det är ju inte bara bina som ska få plats i en låda - de ska ju dessutom knöka ner hela vinterns matförråd i samma låda...
Vad är motivet till att ge dig dessa "råd"?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

• Uppland
Läs kloka tankar om varför bin bör invintras på två lådor LN i denna långa tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163494.0

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Under flera år testade jag att invintra hälften av samhällena i en låda och hälften i två lådor. Jag skulle numera aldrig någonsin förespråka att invintra samhällen på enbart en låda. (Undantaget om man har ramformatet Dadant) Har samhället så liten bistyrka på sensommaren att man är tveksam, så tjänar man ALLTID på att slå ihop dem två och två.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser