Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bitömmarbotten fel användning  (läst 5464 gånger)

Bilou

• Blekinge
bitömmarbotten fel användning
« skrivet: 26 jun-16 kl 22:30 »
Hej! Hann inte ta bort skattlådan i tid och bitömmarbotten fick vara under den i 2 dygn med som resultat att dem hittat in i skattlådan igen. Tog nu bort den, men hur lång tid tar det nu tills jag kan använda bitömmarbottnen igen? Jag menar, hur bra minne har dem?

Innan jag hade bitömmarbotten borstade jag bort bina, men tyckte det blev kladdigt i borsten. Brukar det vara så eller bara hos oerfarna biodlare?

Får man skatta ett drottningslöst samhälle? Har dem på 3 lådor (yngelrum på 2), skattlådan är helt fylld (flyttade upp honungramar innan jag märkte att dem var visalösa).

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
SV: bitömmarbotten fel användning
« Svar #1 skrivet: 26 jun-16 kl 23:26 »
När det gäller bitömmare så vet jag inget, men med det drottninglösa samhället så skall du skatta det hårt om du har drag och sätta i 2- 3 ramar ägg, yngel och täckt yngel.
Har du en puppa eller en ram med viseceller till övers så tillför oxå denna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 27 jun-16 kl 00:35 »
Gåsfjäder är melodin istället för borsten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 27 jun-16 kl 08:26 »
Hej! Hann inte ta bort skattlådan i tid och bitömmarbotten fick vara under den i 2 dygn med som resultat att dem hittat in i skattlådan igen. Tog nu bort den, men hur lång tid tar det nu tills jag kan använda bitömmarbottnen igen? Jag menar, hur bra minne har dem?
Jag skulle säga att minnet märkligt nog oftast är längre än livslängden för ett enskilt bi.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 27 jun-16 kl 17:43 »
Hej Olof

Kallas väl för"kollektivt minne" vilket är större hos ett "samhälle" en det enstaka minnet hos var och en.
Inte enbart bin har det, utan så även vi.

För att återgå till temat: bitömmare har jag testat två år nu...ännu en pryl som lovar mera än vad det håller enligt min erfarenhet.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-16 kl 20:37 »
Bitömmarbotten tycker jag tvärtom är kanon!
Åtminstone om man undviker två fel:
1. Att i hastigheten råka lägga den upp och ner innebär att ALLA bin är i skattlådan nästa dag...
2. Att missa kolla om det finns yngel kvar i skattlådan, exempelvis efter en yngeluppflyttning. Då stannar de kvar i skattlådan.

Jacob.

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 jun-16 kl 20:51 »
Tycker bitömmarbottnar fungerar utmärkt, men har de aldrig längre än max 24 timmar.
Heller inga problem med klibbig borste, kanske borstningsteknik alternativt torrhalt på honungen som spökar.

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 jun-16 kl 21:21 »
Om man inte har en äggläggande drottning pga någon anledning fungerar inte bitömmarbotten alls bra. Det kan vara bra att känna till, har man ett samhälle i en bigård som inte tömmer sig så vet man att det behöver kollas upp.

I övrigt är det mycket bra, speciellt vid slutskattning i röveritid. Då kan man lätt skatta en hel bigård utan minsta röveri genom att lämna alla bitömmarna kvar tills man gått igenom alla skattlådor och lastat in dem och stängt dörren. Sedan öppnar man och tar bort bitömmarna.

Bilou

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 27 jun-16 kl 21:47 »
Tycker också mycket om min bitömmarbotten! Fungerar utmärkt om den ligger på i max 24 timmar... Ska ge gäsen ett besök snart :) Vet var dem håller hus här. Men det blir nog ett försök med borsten innan. Tror att honungen är nästan helt täckt i detta läge...

Hade tänkt använde bottnen på det viselösa samhället istället men förstår nu att det är meningslöst.

Brukar ta bort skattlådan på kvällen när jag använder bitömmarbotten. Tror man ska skatta kring kl.12 när man borstar av bina?

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 jun-16 kl 22:27 »
Innan jag hade bitömmarbotten borstade jag bort bina, men tyckte det blev kladdigt i borsten. Brukar det vara så eller bara hos oerfarna biodlare?
Ha rent vatten med och häll på borsten, låt den ligga våt en liten stund, skaka av allt vattnet riktigt hårt. Sedan är borsten mjuk i ca 10 minuter, bina blir inte irriterade och den fastnar inte i sönderrivet vildbygge. Det måste vara en borste med naturliga borst för att detta ska fungera, nylonborstar fungerar inte och dessutom blir bina mycket mera irriterade av dem.

Små

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jun-16 kl 23:00 »
Någon som har ett tips om vilken bitömmare som är bra?

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 27 jun-16 kl 23:02 »
En enkelradig borste är bäst, tycker jag, nästan inga bin fastnar i borsten och den är lätt att skölja av om den blir kladdig och går snabbt att få torr igen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

« Svar #12 skrivet: 28 jun-16 kl 23:18 »
Själv så skulle jag aldrig ens komma på tanken att använda bitömmarbotten, eller spärrgaller.
Fullständigt onödiga och värdelösa saker som bara försäljarna av biodlingsutrustning jublar över.
Varför?

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 jun-16 kl 18:29 »
Själv så skulle jag aldrig ens komma på tanken att använda bitömmarbotten, eller spärrgaller.
Fullständigt onödiga och värdelösa saker som bara försäljarna av biodlingsutrustning jublar över.
Varför?
Min personliga anledning att jag gjort tidsstudier och jämfört borstning, blåsning och bitömmare. Till saken hör att jag mest har LN. Med hoffman 3/4 langstroth så blir det mera svårbedömt tidsmässigt med bitömmare och blåsning. Men man slipper bullret och slipper en massa mer eller mindre irriterade bin i luften och slipper kånka runt på en annan "onödig och värdelös sak som bara försäljarna av biodlingsutrustning jublar över". Ren borstning tar längst tid och är mest oergonomiskt.

Vilken metod använder du? Och berätta gärna varför den så mycket bättre än bitömmarbotten och spärrgaller.

Bilou

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 29 jun-16 kl 18:58 »
Blizzard, antagligen stämmer ditt uttalande inte :D

Bilou

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 02 jul-16 kl 09:43 »
Liten fråga ang skattning och utetemperatur: Idag är den sista varma dagen här i Blekinge (22 grader). Kommande vecka ska det bli omkring 18 grader (brukar kännas som varmare). Nu är jag tyvärr förkyld och orkar inte. Går det bra att skatta vid 18 grader, eller är det betydligt fler bin hemma då?

Eftersom det handlar om en hel låda LN med täckt honung vill jag ändå pröva bitömmarbottnen igen. Ska redovisa här om det funkat (eller om de kommer ihåg).

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 jul-16 kl 11:23 »
Jag skattade igår och gjorde ett gäng avläggare på samma gång, och tyckte att det var en förträfflig väderlek då. Duggregn och 18-20 grader, vilket innebar att man slapp arbeta i supervärme. Dessutom vet man att det inte finns några mängder med nyindragen nektar och risk för högre vattenhalt då det varit lite svalare nåra dagar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 09 jul-16 kl 21:34 »
Idag var jag entligen tillräckligt pigg för att hålla på med bina igen och skattade med en fjäder (rovfågel?) jag hittat i skogen. Det funkade kanonbra! Inga ilskna bin alls! Tog inte mycket mer tid än med bitömmarbotten, då ska man ju också kontrollera varje ram och få bort dem sista bina. Dessutom slapp jag sätta dit bitömmarbotten.

I det drottninglösa samhället har jag nu satt till 2 ramar med utkrypande bin och en ram med ägg och larver. Tänkte då får dem lite yngre bin för att ta hand om eventuell drottning. Frågan är nu hur länge jag ska lämna dem ifred. Jag vill nämligen skatta deras honung med (som finns i skattlåda över spärrgaller).

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser