Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt med honung, inga ägg.  (läst 1947 gånger)

Erik Larsson

• Medelpad
Fullt med honung, inga ägg.
« skrivet: 24 jun-16 kl 20:04 »
Hej!

Igår gick jag igenom mitt enda övervintrade samhälle som stod på 2 lådor utan galler, jag hittade inga yngel eller larver, däremot fullt med honung. De betedde sig som att de hade drottning, väldigt lugna och kakfasta. För att få ordning på detta satte jag på en till låda med utbyggda ramar. När bör jag se ägg i de nya ramarna om det finns en drottning? Förslag? ???

Erik

Gilbert

• Gäst
SV: Fullt med honung, inga ägg.
« Svar #1 skrivet: 24 jun-16 kl 20:06 »
Det kan vara bin från andra kupor som är där och snattar dagtid. Samhället kan vara dött från vintern.

Erik Larsson

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 jun-16 kl 20:07 »
Det kan vara bin från andra kupor som är där och snattar dagtid. Samhället kan vara dött från vintern.

Nej, jag var inne för 14 dagar sedan, då fanns det lite honung och knökfullt med larver.

addebadde

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-16 kl 20:29 »
Det måste ha svärmat. Lite flygbin kvar ger lugnt samhälle. Då finns där väl en oparad drottning. Det beror ju på när de svärmat men det borde finnas ägg 14 dagar efter svärmning om fint väder.

Bilou

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 26 jun-16 kl 20:41 »
Samma här. Hittade inget yngel i mitt aggressiva samhälle, bara honung och 10-15 drottningceller. För att drottningen inte var så produktiv satte jag till 3 yngelramar från mitt andra samhälle för drygt 3 veckor sedan. Sedan låtit dem vara ifred eftersom de var så otrevliga. Nu tänkte jag ta bort drottningen, men hittade ju ingen... De var fortfarande aggressiva, men bara vid kupan. Stilla byta? Eller kanske jag dödat henne (och förbannat dem)?

addebadde

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-16 kl 21:08 »
Samma här. Hittade inget yngel i mitt aggressiva samhälle, bara honung och 10-15 drottningceller. För att drottningen inte var så produktiv satte jag till 3 yngelramar från mitt andra samhälle för drygt 3 veckor sedan. Sedan låtit dem vara ifred eftersom de var så otrevliga. Nu tänkte jag ta bort drottningen, men hittade ju ingen... De var fortfarande aggressiva, men bara vid kupan. Stilla byta? Eller kanske jag dödat henne (och förbannat dem)?

Jag blir lite förvirrad. Inget yngel men drottningceller? Menar du redan kläckta eller? Annars måste det finnas täckt yngel förutom drottningcellerna. 3 v är lång tid i ett bisamhälle. 3 yngelramar för 3 v sedan blir mycket bin utöver det som redan fanns. Men ni har inte sett någon svärm?

Bilou

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 jun-16 kl 22:08 »
Trodde det var mindre drottningceller, men det måste vara drönarceller. Fick inte ihop det heller, men ser nu att det tar längst tid för drönare att utvecklas.

Jag kanske satt till för mycket yngel menar du? Inte sett någon svärm, men bor vid skogen.

Det var den 3 juni jag satt till ynglet, och kollade i fredags, den 24. Om dem hade svärmat skulle det ha funnits lite täckt yngel, eller hur? För dem svärmade väl inte samma dag som jag satte till ynglet. De blev ju så himla förbannade, verkar verkligen som att jag dödade drottningen då :(

Bilou

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 jun-16 kl 22:35 »
Ska jag nu skynda mig med att sätta till en yngelram från det andra samhället? Hur länge får dem vara drottninglösa? Vad händer egentligen om de förblir drottninglösa (bara undrar)? Och kan jag nu minska varroan i det andra samhället genom att flytta så mycket yngel till detta samhälle som möjigt? Eller var det fel tänkt?

addebadde

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-16 kl 07:30 »
Sätt till en yngelram med spätt yngel, dvs ägg o larver. Så får du se om de drar fram drottningceller på den. Om de förblir drottninglösa dör de ju till slut förstås. Om de drar fram drottningceller kan du ta några ramar med täckt yngel från andra samhället, då minskar du även varroatrycket där.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 jun-16 kl 09:17 »
...
Det var den 3 juni jag satt till ynglet, och kollade i fredags, den 24. Om dem hade svärmat skulle det ha funnits lite täckt yngel, eller hur? För dem svärmade väl inte samma dag som jag satte till ynglet. De blev ju så himla förbannade, verkar verkligen som att jag dödade drottningen då :(
Har du inte kollat om de byggt viseceller så är det inte lätt att veta om de gjort det - det tar bara 16 dygn för en drottning att utvecklas och i så fall skulle den vara född runt den 19/6. Avvakta lite - det tar nån dryg vecka innan en ev ungdrottning är mogen och färdigparad och sen ska hon mogna lite till och först därefter börja stifta. Det kan dröja uppemot en månad innan allt fungerar som det ska igen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 27 jun-16 kl 21:37 »
Nu förstår jag ditt resonemang Christelle: om jag nu dödat drottningen den dagen, då hade dem fått spätt yngel av mig och chansen att dra upp en ny drottning. Hur många bin finns det kvar efter svärmning? Det fanns inte mindre bin än innan tror jag (jag säger 'tror', för har svårt att se allt när jag öppnar en kupa, det kommer in så många intryck då, men lär mig sakta men säkert), sedan var det nog fler flygbin i fältet nu. Har iaf inte märkt att dem svärmat, inte hört någon granne klaga heller. De hade ju mycket utrymme och en minidrottning (inte mycket produktiv). Sedan tänkte jag att dem var ju så otroligt aggressiva i 5 dygn. Då har de väl inte svärmat under dem där dagarna? Kanske dem svärmade dag nr 6 och att det därför blev lugnt igen :S.

Tänker på en sak till: råkade förstöra en drönarcell när jag lyfte ramen, och drönaren var fortfarande vit. Om jag hade dödat drottningen den 3 juni, då var de sista drönarna 21 dagar gamla. Kan detta stämma när dem fortfarande är vita?

(tycker det är roligt att klura ut saker :))

Addebadde, ska nog ändå göra som du säger och sätta till en yngelram och kolla efter, vad var det, 8 dar? Då vet jag.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 jun-16 kl 16:40 »
Drönarpuppa 21 dygn efter äggläggningen är inte vit till färgen. Det återstår i det närmaste bara ving-bildandet då.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser