Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transformator för att vaxa ramar  (läst 8713 gånger)

petterbn

• Östergötland
Transformator för att vaxa ramar
« skrivet: 22 jun-16 kl 12:36 »
Hej. Är nybliven biodlare och ska nu sätta vax i mina första ramar. Det verkar som att många hettar upp tråden med en transformator. Nån som vet hur många volt och ampere som krävs?

Har en gammal laddare till en trasig laptop som ger 19 V x 4 A, blir 76W. Kan även plundra en gammal dator som skulle kunna ge mer, men det blir mer plock. Eller köra med bilbatteriladdaren.

Hört att en del använder varmluftspistol. Värmer ni vax eller tråd eller båda?

Tacksam för hjälp

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Transformator för att vaxa ramar
« Svar #1 skrivet: 22 jun-16 kl 16:47 »
24V är bättre än 12V. Tycker 19V skulle fungera, men har ingen aning om strömmen eller om en laptopladdare verkligen klarar denna typ av last.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 22 jun-16 kl 16:48 »
Hej. Är nybliven biodlare och ska nu sätta vax i mina första ramar. Det verkar som att många hettar upp tråden med en transformator. Nån som vet hur många volt och ampere som krävs?

Har en gammal laddare till en trasig laptop som ger 19 V x 4 A, blir 76W. Kan även plundra en gammal dator som skulle kunna ge mer, men det blir mer plock. Eller köra med bilbatteriladdaren.

Hört att en del använder varmluftspistol. Värmer ni vax eller tråd eller båda?

Tacksam för hjälp
Om jag vaxar ramar så använder jag en urgammal bilbatteriladdare. Vet inte om den är inställd på 6 eller 12 V.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-16 kl 18:35 »
Den rostfria tråd vi använder har resistansen 6,05 Ohm / meter.

Själv brukar jag föredra att strömmen ligger på 1,9 A (Har ställbart aggregat).
Det ger då en effekt av ca 22 W per meter tråd och det tycker jag som sagt är lagom.

Sen varierar ju trådlängden (och därmed den spänning som erfordras) något beroende på vilken slags ram man trådar.
Tar man en Dadantram med 4 vändor (inte 5) så blir det ganska exakt 2 m tråd -> 23 V

För en LN är säkert 19 V alldeles utmärkt förutsatt att aggregatet kan lämna full ström och inte blir varmt efter ett tag.

blizzard

« Svar #4 skrivet: 29 jun-16 kl 01:34 »
Einstein skulle känna sig stolt över alla spekulationer...Var inte rädda ,ta en batteriladdare eller vilken eliminator/batteri som helst och prova...Det är ingen raketvenenskap direkt,prova er fram,det värsta som kan hända är att ni inte är med och det går för fort,men det är då iaf säkert inte första gången :)

biodlaren

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-16 kl 23:12 »
Vi kör en vanlig billig svets från typ biltema

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #6 skrivet: 14 jul-16 kl 19:35 »
Jag kör med svets jag med. Har man ingen svets så är det god tid att skaffa en ändå!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 5 användare (2 dolda)
Berberis, torpjens, Jepsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser