Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märkningsfråga  (läst 1262 gånger)

Gräbban

• -
märkningsfråga
« skrivet: 22 apr-07 kl 16:22 »
Jag har tänkt använda mig av Stallmästaren Combi 2000 mini, och undra vad skillnade är mellan manuell och automatisk tång? Följer stift med eller beställer man det extra? När man ska fylla i individnummer på blanketten och aldrig haft lamm innan börjar man med ind nr 00001 då? Där man på beställningsblanketten ska fylla i id nr så finns det ju inte rader så det räcker om man har många att märka? HUR GÖR MAN?? ??? Och om man inte vet vilka som ska leva längre än 12 mån så är det väl bäst att märka alla i båda öronen?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:märkningsfråga
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 16:55 »
Hej,

Den automatiska går tillbaka av sig själv när man har märkt; så att inte fåret kan springa iväg med en tång fast i örat...

Skicka med ett separat papper med resten av numret, det fick jag göra sist.

Du kan börja med vilket nummer du vill, rätt vanligt är nog att man har året först och sedan löpnummer: 07001. Då ser du vilket år fåret är fött!

Lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 17:20 »
Är man med i fårkontrollen så:

"Fårkontrollen rekommenderar att besättningar anslutna till oss väljer något av följande alternativ för individnumrering:

1) Besättningarna märker djuret med ett individnummer som börjar på årtalets två sista siffror. (Ex. lamm födda 2006 får ID-nummer 06001, 06002, 06003, osv, lamm födda 2007 får ID-nummer 07001, 07002, 07003, osv.)

2) Besättningarna märker djuren med ett individnummer i en löpnummerserie oberoende av år. (Ex. lamm födda 2006 får ID-nummer 00001, 00002, …, 00135, lamm födda 2007 får ID-nummer 00136, 00137, 00138, osv). "

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 17:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 17:55 »
Jag har beställt märken nyligen. Jag beställde både metallclips och plastmärken och tänger till dessa. Funderade också på vad det var för skillnad mellan manuell och automatisk tång. Beställde till slut den automatiska, tänkte att eftersom den var lite dyrare så var den förhoppningsvis bättre också.  ::)

Beställde med början på nummer 07001. Ångrar mig i efterhand att jag inte beställde ett par blanka också (med enbart produktionsplatsnr.) ifall någon skulle tappa ett märke.  
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gräbban

• -
Tack för hjälpen!
« Svar #4 skrivet: 22 apr-07 kl 19:56 »
Tänkte först ha metallclips för att slippa dessa fula gula blaffor, men kom sen på hur smidigt det är att kunna se vilket nummer ett djur har på lite håll, om det slutar med att man inte kan alla utantill och att alla inte blir helt tama.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser