Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmar oparade drottningar?  (läst 3515 gånger)

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmar oparade drottningar?
« Svar #20 skrivet: 16 jun-16 kl 21:11 »
Billigare att göra en tidig avläggare med ny äggläggande Drottning. Spar både mycket honung och mycket yngel, och framförallt: Avläggaren görs när biodlaren har tid och planerat in det - svärmen kommer när man har minst möjlighet...

Nja, jag är förvisso honungsproducent, men det "blir liksom på köpet". Jag har bisamhällen för att både kunna hyra ut dem som pollinatörer, och odla Drottningar till försäljning, och inte minst för intresset av biavel. En hiskelig massa honung är bonusen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #21 skrivet: 16 jun-16 kl 22:23 »
Sålde en svärm med en parat drottning till en som jag gillar för 1000:-
Värdet var säkert lite högre. Men so what.
Arbetet bakom: vara på plats
Materialet bakom: en papperskorg från IKEA och några brädbitar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #22 skrivet: 16 jun-16 kl 23:41 »
Varför går det egentligen en svärm är nog frågan man bör ställa sig.

Jag har mer och mer kommit att tänka i banorna att det är riktigt bra samhällen som svärmar.
Man har dragit upp en ny drottning som visar sig vara duglig och fertil.
Där finns så pass många arbetsbin att det finns en stor chans att bägge samhällena överlever.

Svärmningen är ett enormt risktagande som bina säkerligen inte skulle genomföra om det inte fanns stora möjligheter att överleva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #23 skrivet: 17 jun-16 kl 00:39 »
Hej skogsvilde

samma fråga kan du ställa: varför får vi barn?

Att svärma är biets sätt att få "barn"...svaret är egentligen varken svårare...eller enklare för den delen att begripa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser