Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmar oparade drottningar?  (läst 3531 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
Svärmar oparade drottningar?
« skrivet: 15 jun-16 kl 13:28 »
En kanske lite dum fråga, men svärmar oparade drottningar?
Jag gjorde en avläggare genom att flytta bort lådan med gamla drottningen, på
den ursprungliga platsen fanns ramar med ägg och yngel. Efter en tid fanns många fina
drottningceller som fick vara kvar. Några är idag kläcka men det finns även celler som inte är kläckta ännu.  Jag är nästan till 100% säker att det var det samhället som svärmade trots att
drottningen fortfarande måste vara oparad.
Svärmen tog jag reda på.

christelle

• Blekinge
SV: Svärmar oparade drottningar?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-16 kl 14:32 »
En oparad svärmade här för ett par veckor sen - det var många viseceller. Andrasvärmar om det blir några har väl alltid en oparad drottning?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-16 kl 15:57 »
Oparade drottningar kan svärma om samhället var i svärmstämning innan delningen.
Men hur är det om man delar ett samhälle som INTE är i svärmstämning, kan den först kläckta drottningen gå ut i en svärm även där? Vad säger forumets experter?
När man delar ett samhälle, ska man för säkerhets skull riva alla viseceller utom en vare sig samhället är i svärmstämning eller inte?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jun-16 kl 17:05 »
Oparade drottningar kan svärma om samhället var i svärmstämning innan delningen.
Men hur är det om man delar ett samhälle som INTE är i svärmstämning, kan den först kläckta drottningen gå ut i en svärm även där? Vad säger forumets experter?
När man delar ett samhälle, ska man för säkerhets skull riva alla viseceller utom en vare sig samhället är i svärmstämning eller inte?

Det finns en risk med somliga bin ja, de som inavlats kraftigt eller bär starka anlag för svärmning kan ju som bekant svärma så fort tempen är 25 grader ute. Men normalt sett behöver man inte riva några celler i endera samhället när man delat på ett.

I biodling kan man inte lämna några garantier för hur andras bin ska uppföra sig efter det ena eller andra ingreppet. Man har nog av att känna sina egna bin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 15 jun-16 kl 17:59 »
Hej

Eftersom detta var ett "svärmår" för mig där jag kunde lätt fånga in 8 svärmar hitintills (4 förra året) börjar ja få lite erfarenhet under mitt tredje år med bin.

Inte alla samhällen svärmar, utan dessa 8 kom från fyra samhällen (mellan en och tre/samhälle)
Bin svärmar inte om det inte finns "lust" till det (av olika anledningar) eller om det inte finns en drottning som kan ta över i samhället som svärmar.
Så, visst kan en avläggare som är tillräcklig pigg och har en möjlighet till en drottning som stannar kvar svärmar.
Kunde däremot "obhörvera" att kvällen innan svärmen gick, så fick den "tututut" manande drottningen inget "kvarkvarkvar" svar.

Såg ett annat fenomen som jag inte riktigt vet vad det betydde: såg ut som begynnelsen av en svärmning men kom efter knappt 10 minuter helt av sig?
Antingen så följde drottningen inte med eller så var det drottningens parningsflygning som skyddades i alla fall i början av bin. Sedan flyger hon fortare än arbetsbin och deras uppgift är över?

Det är för mig en av anledningarna varför jag är fascinerat av bin: man kan aldrig verkligen veta vad de hittar på.
« Senast ändrad: 16 jun-16 kl 13:57 av Kap Horn »

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 jun-16 kl 09:01 »

..
Såg ett annat fenomen som jag inte riktigt vet vad det betydde: såg ut som begynnelsen av en svärmning men kom efter knappt 10 minuter helt av sig?
Antingen så följde drottningen inte med eller så var det drottningens parningsflygning som skyddades i alla fall i början av bin. Sedan flyger hon fortare än arbetsbin och deras uppgift är över?

Det är för mig en av anledningarna varför jag är fascinerat av bin: man kan aldrig verkligen veta vad de hittar på.
Här gick en svärm (oparad vise) som var mindre än en halv fotboll, vi fångade den och de gick in så fint i sin nya bostad men efter ca 50 minuter flög de ut och tillbaka till den gamla kupan.
Tyckte de kanske att de var för få bin som följde med? Eller skadades visen? Eller nåt helt annat?

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jun-16 kl 09:29 »
Känns nästan som svältsvärmar i den storleken, eller någon sjukdom.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 16 jun-16 kl 09:39 »
Känns nästan som svältsvärmar i den storleken, eller någon sjukdom.
Nejdå det känns det inte alls som - samhället mår förträffligt  ;)

Thomas_

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jun-16 kl 10:37 »
I mina öron låter det som något helt annat, nämligen en mycket dominant egenskap med svärmvillighet hos de aktuella bina. Jag har hört talas om samhällen som kan svärma 10 ggr på en säsong, med mindre och mindre små-kladdar arbetsbin.

Avhjälps busenkelt med byte till en ordentlig Drottning, och då kan man passa på att välja en som ger vänliga bin på samma gång... Biodling ska vara trevligt i mitt tycke.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #9 skrivet: 16 jun-16 kl 10:58 »
Andrasvärmar om det blir några har väl alltid en oparad drottning?

Hej

Enligt dagens kunskap, så flyger alltid den gamla drottningen med första svärmen vilket är förstås "självklart".
Svärmen kan kommer i gång med samhällsbygget så snart de har hittat en bostad.
Jag har själv sett att i en kupa med enbart vaxremsor lägger hon redan på första dagen i enbart en tredjedels utbyggt cell!

Jag ställde samma fråga som du till en mycket erfaren biodlare.
Tankegången var att chansen för att lyckas för nästa svärm med en redan parat drottning skulle öka enligt min förståelse.
Svaret jag fick var att denna svärm skall kunna flyga längre än den första så att bin kan sprider sig mera och då är en parat drottning helt enkelt för tung för att kunna klara detta.
De är sas de verkliga pionjärerna!
Enligt Seeley så är denna distans omkring max 5 km...vilket kan förklaras med biets "tankfyllning"

Verkar helt rimligt för mig.

https://www.quora.com/How-far-do-bees-fly-when-moving-from-one-home-to-another

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 16 jun-16 kl 12:57 »
I mina öron låter det som något helt annat, nämligen en mycket dominant egenskap med svärmvillighet hos de aktuella bina. Jag har hört talas om samhällen som kan svärma 10 ggr på en säsong, med mindre och mindre små-kladdar arbetsbin.

Avhjälps busenkelt med byte till en ordentlig Drottning, och då kan man passa på att välja en som ger vänliga bin på samma gång... Biodling ska vara trevligt i mitt tycke.
Jag ser inte det som ett problem att bina svärmar men har full förståelse för att den som ska leva på biodling eller av andra skäl inte vill/kan/orkar/har råd att låta bina utöva sina naturliga instinkter. En får vara mycket närvarande i bigården och ha koll och det måste vara ogörligt tex med flera bigårdar och många kupor som en storbiodlare har?
Binas egna naturliga utökning genom att svärma och deras sätt att försvara sig är tillbakatryckt genom avel dvs svärmtröghet och vänlighet är framavlat till det som du kallar "ordentlig Drottning". En "ordentlig Drottning" är en som gör som biodlaren/näringen vill och har bestämt och inte utövar sina egna nedärvda naturliga instinkter. Av det så har många biodlare oftast ingen eller endast ringa erfarenhet av när, hur och varför bina svärmar? Om ett sh svärmar 10 ggr på en säsong så betyder det att biodlaren har varit vid kupan och sett alla dessa 10 svärmar gå? Det låter ganska otroligt. Och det kan ju inte i så fall varit många bin kvar i kupan till slut?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 16 jun-16 kl 13:11 »
En aggressiv tupp har hamnat i grytan. En pellegris går inte till avel. Så har det alltid varit och så måste det fortsätta vara både i självhushållningen och i produktionen. Det är samma med bina, de egenskaper som är dåliga för människan måste man hålla efter annars är det djurpark man håller på med.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #12 skrivet: 16 jun-16 kl 13:56 »
Hej

Ansluter mig Christelles svar...och visst Olof, du har dina poäng men det i fel tråd. (Jag undrar om vi skall utöka synsättet även beträffande oss. Mänskliga egenskapar som är dåliga för människan så som aggressivitet måste man hålla efter, annars är det djurpark cirkus vi håller på med)?

Det är som Christelle skriver: har man svärmglada bin, så behövs det tid och möjlighet att vara i sin bigård. Det var en anledning varför förr många lärare var biodlare.
Nu är jag så lycklig lottad att ja har både och.
Resultatet är att inom loppet av lite mera än ett år har jag utökat mina samhällen med tio stycken.
Dessutom så är tack vare detta varroatrycket ytterst litet och än så länge i år inget som bekymrar varken mig eller mina bin.

Sedan är det väl skillnad mellan drottninguppfödare och drottningavlare...och jag undrar hur många här i forumet tillhör de senare?
Misstänka att det är färre än en handfull, om ens det!

Så antingen få jag tag i en svärm eller odlar mina drottningar själv. Resultatet ur avelssynpunkt är i stort sätt det samma om jag inte skickar de till en "renparningsstation".

Men vilken skillnad mellan en skaksvärm med en tillsatt odlat/avlat drottning och en naturlig svärm.
En svärm har utan tvekan så mycket mera "livskraft" i jämförelse.

För att inte nämna glädjen i att uppleva detta.
Jag önskar alla att kunna ta del av ett helt svärmningsfölopp åtminstone en gång.
Från att se de väller ut ur kupan som rinnande vetekorn, fyller luftrummet omkring dig och sprider sin friska citrusdoft tills de samlar sig och kan låta flytta in de i din kupa...
för mig är detta verkligen biodlarlycka!

Thomas_

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 jun-16 kl 17:35 »
En aggressiv tupp har hamnat i grytan. En pellegris går inte till avel. Så har det alltid varit och så måste det fortsätta vara både i självhushållningen och i produktionen. Det är samma med bina, de egenskaper som är dåliga för människan måste man hålla efter annars är det djurpark man håller på med.

;D ;D ;D ;D ;D

addebadde

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 jun-16 kl 17:37 »
Som kuriosa: Förr i tiden var ju svärmning något biodlare uppskattade, man hade inte lärt sig avläggarbildning och man hade kanske inte heller ramar på vårt sätt. I bitidningen på 40-talet (kanske tidigare, minns inte riktigt hur annonsen såg ut, bara fått den visad för mig) kunde det då annonseras om att man sålde drottningar där man kunde garantera 7 svärmar på en säsong. Men de sista svärmarna var ju förstås inte stora då.

Thomas_

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 jun-16 kl 17:39 »

Resultatet ur avelssynpunkt är i stort sätt det samma om jag inte skickar de till en "renparningsstation".

Ojojoj! Hoppas att du en dag ska få uppleva att där tog du alldeles fel.

Med riktiga "Ordentliga" Drottningar så blir biodlingen både trevlig och lönsam. Om man kan ha bin som inte kräver skyddskläder, och som ger skördar på över 100kg/samhälle och år - varför vill man då sträva efter att ha andra bin?

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 16 jun-16 kl 18:11 »
Men då menar du att tex svärmning är en dålig egenskap hos bina? Det är förståeligt - har biodlaren inte möjlighet att ta in svärmar så betyder de en förlust, förlust av bin och förlust av honung.
Men om biodlaren kan ta rätt på sina svärmar betyder de nästan smittfria samhällen, bara enstaka drönare att försörja, nästan en hel låda LN med proppmätta bin, bin som omorienterar direkt, jobbar, samlar och bygger extremt snabbt. Den 19/5 gick första svärmen här och förutom att visen är väldigt produktiv så kommer jag att kunna skörda honung från den svärmen. Enda jobb jag haft hittills är att slå ner svärmen i en låda med trådade ramar och lite mat och sätta på en skattlåda.

Thomas_

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 16 jun-16 kl 19:14 »
Det man tydligen glömmer att räkna med är att samma bin, kvar i modersamhället och utan svärmlust hade genererat 4-5 ggr mer yngel och honung, lågt räknat. Och med ännu färre minuters arbete från biodlaren.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #18 skrivet: 16 jun-16 kl 19:46 »
Hej

Skillnaden mellan de olika synsätten är:
medan Thomas är en honungsproducent, så är Christelle en biodlerska!
Det ligger "en hel värld" däremellan.

För egen del har jag vald inriktningen redan innan jag ens hade bi.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 16 jun-16 kl 20:49 »
Det man tydligen glömmer att räkna med är att samma bin, kvar i modersamhället och utan svärmlust hade genererat 4-5 ggr mer yngel och honung, lågt räknat. Och med ännu färre minuters arbete från biodlaren.
Jo, och med den skillnaden att du med en svärm har två samhällen och du kan sälja svärmen om du inte vill ha den låt säga för 1500 kronor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser