Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverkar någon nya handhyvlar?  (läst 2305 gånger)

Foppa_7

• Bohuslän
Tillverkar någon nya handhyvlar?
« skrivet: 13 jun-16 kl 20:26 »
Är på jakt efter någon som kan tillverka en list/profil handhyvel till mig. Efter en listprofil jag har.

Mvh....Fredrik

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tillverkar någon nya handhyvlar?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-16 kl 21:01 »
Jag skulle säga att det blir betydligt billigare för dig att ge profilen till ett finsnickeri, och köpa listerna av dem sedan. Man beställer helt enkelt profilskär med just din profil, och använder dessa i en typ av universalkutter i snickeriets fräs.

Med timpeng och materialkostnad blir det som du nu söker efter väldigt dyrt för dig....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-16 kl 07:57 »
Kanske denne killen har kontakter och kan hjälpa dig? http://hyveldoktorn.se/sample-page/

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-16 kl 19:55 »
Jag brukar tillverka listhyvlar efter gamla profiler.

Tyvärr är jag sjukledig nu och har fullt upp med ryggrehabiliteringen och pysslar litet vid sidan om med förberedelser inför start av eget snickeri. Därför kan jag inte åta mig uppdraget.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 23 jun-16 kl 12:36 »
 Enkla frässtål kan vara ett alternativ
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jul-16 kl 18:13 »
Hjälpe mig! Kuttern på bilden förbjöds att användas i Sverige på 1980-talet. På ett snickeri där jag var anställd runt år 2000 hade vi en kille som envisades med att ändå använda en sådan då och då. En vacker dag small det - ena skäret var någon dm ifrån att döda en annan kollega, men gick istället igenom plåten på en bredbandsputs 30 meter bort.

I efterhand kunde vi konstatera att det ena skäret var 0,15 mm lägre än det andra...

Varning varning!! (:)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #6 skrivet: 16 jul-16 kl 15:36 »
 Man får vara noga. Det ska klinga när man spänt. det finns sprintar i spåret både uppe o nere.

kör försiktigt o akta dej för griloljan o sockrtet
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-16 kl 10:48 »
Världen är full av gamla klämflänskuttrar och fyrkantkuttrar i användning i småföretag. Oftast går det bra. Ibland inte.

Själv undviker jag dem till varje pris för jag vet med mig att jag är fumlig och tankspridd av naturen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Bokohammare, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser