Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan jag få tag i halsband?  (läst 5104 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Var kan jag få tag i halsband?
« skrivet: 22 apr-07 kl 10:47 »
Är det någon som har något tips var jag kan köpa halsband som är i lagom längd till dvärggetter. Har kollat på Granngården men där är de för långa samt lite för dyra.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Var kan jag få tag i halsband?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 10:56 »
Hundhalsband?

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 11:30 »
Hejsan. Mät runt halsen på geten och ta med måttet till en vanlig djuraffär. Då kan du hitta en mängd olika halsband till bra priser.
Mvh Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 16:37 »
En vanlig djuraffär... Köp ett grovt hundhalsband i läder. De håller...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 22:05 »
Eller om Du hittar vanliga läderremmar i ungefär rätt storlek.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 25 apr-07 kl 00:25 »
Halsband i lagom storlek brukar ofta vara för smala enl. mig. Jag köper breda långa på granngården, gör nya hål och klipper av dom.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 03:17 »
Köp ett för långt för breddens skull och anpassa det men köp det på Börjes i Tingsryd eller om Du gillar läderslöjd köp delarna på
Slöjd Detaljer i Skara. Det senare ger det billigaste halsbandet skulle jag tro.
Vill Du sedan ha en liten mässingsklocka i halsbandet, så Du kan höra geten, kan Du köpa den på MORELLS METALLGJUTERI i MORA. Riktigt fint arbete till bra pris!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 08 jun-07 kl 01:47 »
Tänk bara på att även rovdjuren, om sådana finns på trakten, hör var klockan befinner sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna

• -
SV: Var kan jag få tag i halsband?
« Svar #8 skrivet: 15 sep-08 kl 13:15 »
Jag tänkte skaffa halsband innan jag hämtar getterna för att ha när vi släpper in och ut dem i bilen mm för att de inte sticker om de blir rädd eller så. Kan alltså inte vänta och mäta då de är här. Kan nå'n av er snälla dvärggetsägare säga vilken längd jag bör köpa halsbandet i? Elelr är det bara köpa ett som är riktigt brett i läder och sedan klippa till det, som folk skrivit om ovan?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 15 sep-08 kl 15:14 »
Köp du ett brett och anpassa längden till geten vid ankomsten.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 20:44 »
Be dem mäta med ett måttband där du ska hämta getterna. LG-produkter (www.lgprodukter) har bra halsband i olika längder och varianter.
Lycka till  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 20:56 »
Eherm..jag köpte faktiskt mina till fåren för en liten slant på MAXI av alla ställen. :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 15 sep-08 kl 21:03 »
Eherm..jag köpte faktiskt mina till fåren för en liten slant på MAXI av alla ställen. :-[
Liten slant är bra!! Tror inte fåren bryr sig så mycket om var halsbanden är handlade..... ;)!
Jättebra att vi kan tipsa varandra! (och så kan man ju dra sitt ICA-kort där också....)

Goatgirl 1

• -
« Svar #13 skrivet: 15 sep-08 kl 21:03 »
mina getter har vanliga hundhalsband i tyg, kan man säga så? vet inte om det heter tyghalsband, min hjärna har stannat för tillfället..iallafall är det  såna som man själv kan dra ut och göra längre, när jag har köpt dessa så har jag kollat så att "låset" på halsbanden inte öppnar sig när man drar hårt..dom halsbanden kostar mellan 40-50kr..där brukar nog finnas 3 olika storlekar och jag tar den som är mellan..skickar med en bild där du ser två olika halsband på mina getter.Våra getter har halsbanden på sig alltid, det är bra för säkerhetsskull ifall man måste fånga dom snabbt eller när man tar in dom på kvällen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 15 sep-08 kl 21:04 »
Liten slant är bra!! Tror inte fåren bryr sig så mycket om var halsbanden är handlade..... ;)!
Jättebra att vi kan tipsa varandra! (och så kan man ju dra sitt ICA-kort där också....)
Exakt!  ;D
Kan tillägga att de håller bra, är perfekt långa (behöver inte klippas) och mjuka runt halsen på dem. Stör inte alls  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

dvärggeten

« Svar #15 skrivet: 17 sep-08 kl 11:07 »
Tänk bara på att möjligheten till att fastna någonstans är betydligt större med ett halsband runt halsen....

Suzniz

« Svar #16 skrivet: 17 sep-08 kl 17:03 »
Har vanliga hundhalsband till mina små liv. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Goatgirl 1

• -
« Svar #17 skrivet: 17 sep-08 kl 21:46 »
Mina getter har inte fastnat någonstans med sina halsband, halsbanden sitter löst, men dom kan ändå inte komma över hornen..Men jag har märkt att när dom stångas så fastnar ibland halsbandet i den andras horn, men det är bara en liten stund och dom får alltid loss det själv igen.

Anna

• -
« Svar #18 skrivet: 18 sep-08 kl 14:47 »
Jag tänkte nog inte ha på dem halsbanden jämt utan ta på dem när jag behöver ha dem i koppel. Som när de ska ut ur bilen tex innan vi lärt känna varandra. Tack för alla svar!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Tur-Johan, ravveljack

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser