Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gurka  (läst 2028 gånger)

Hökenäs

• -
Gurka
« skrivet: 12 jun-16 kl 20:01 »
Jag har lite problem med mina gurkplantor.
När plantorna var 1dm höga ungefär så bildades det ett tjockt kluster av blommor. Jag knipsade av klustret efter att jag läst att man ska ta bort de första blommorna. Men jag har nog kapat av toppen på plantorna för de har stått still i tillväxten i några veckor nu. Kommer sidogrenar växa ut eller är det kört för dessa plantor nu?
De flesta plantorna fick dessa kluster, är det normalt? Någon enstaka hade det inte och dessa plantor är 10ggr så höga och har gurkor nu.

Gilbert

• Gäst
SV: Gurka
« Svar #1 skrivet: 12 jun-16 kl 20:08 »
Det finns så mycket att läsa om vad man ska med alla plantor, för mycket helt enkelt.
Jag låter gurkplantorna vara och skulle aldrig få för mig att klippa. När bröstbladen gulnat ner och lagt sig plockar jag bort dem, de lossar lätt och har släppt helt.
Därefter låter jag plantorna vara och får massor med fina gurkor för inläggning.

Jag är så älskad av odlingsfundamentalister!

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-16 kl 18:25 »
Vi har tre generationer plantor. Av de 10 första överlevde bara 2 st pga kyla och att flyttas ut och in mellan olika växthus.

De två har nu gurkor som kanske inte är så stöddiga än men idag tog jag en till leverpastejpackan.

Krispig och fin!!  Härligt med gurkor till midsommar. Har runt 70 plantor.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-16 kl 21:02 »
Jag har plockat 4 30 cm gurkor redan och kommer att ta 2 till imorgon. Det är mitt första försök på gurka. Har inte klippt något, men jag binder fast varje gurka med en bit plastad ståltråd. Det känns inte som att de små spiralerna den skickar ut kan hålla upp så stora gurkor.

Mvh
Magnus

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-16 kl 21:15 »
Jag kan inte lägga den tiden på alla plantor. Dessa gurkor blir ett par st per planta men hyffsat stora för inläggning och färsk konsumtion. Binder upp plantan med en pinne en gång, sedan plockar jag gurkor vid behov. Vi får så det räcker i alla fall och försöker låta allt ha sin gång. Plockar ogräs och vattnar, borde skyddat lite plantor mot solen men de kommer tebax ändå.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-16 kl 22:37 »
Jag har två plantor. Då har man tid att pyssla om dem. De ger ändå vad vi behöver under säsong. Vi drar upp lite frilandsgurka också för inläggning. Men sweet succsess skall ätas färsk, mums.

Mvh
Magnus

Hökenäs

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jun-16 kl 16:55 »
Slanggurkor har jag skördat några av men de plantor som jag troligen stympat händer det inte mycket med.
Det var inläggsgurkor, men jag funderar på om något gick fel med dem i tidigt stadie eftersom de bildade tjocka kluster med blommor när de bara var 1 dm höga. Med kluster menar jag ett 30 tal blommor som växte på typ 2 cm. Eller är det normalt ni som odlar gurkor?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-16 kl 08:16 »
Det låter inte normalt. Det är nog inte för sent att så en omgång till.

MVH
Magnus

Hökenäs

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jul-16 kl 16:05 »
Trots mina stympade plantor av inläggsgurka så har det trotts allt blivit ganska mycket gurka ändå :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser