Gräslök är busenkelt att odla, gott till fisk och annat nu till midsommar, den vill emellertid, till skillnad mot gul-löken, ha ganska lätt jord, gärna sandblandad.
Den får gå i blom om man vill, den går utmärkt att skörda ändå, dock blir själva blomstänglarna lite träiga, men blommorna är ätliga och man kan dekorera maträtter med dem.
Går att fröså eller sätta ut en färdig planta från matbutiken när man är färdig med den i köket (till skillnad mot de flesta andra kryddväxter tål gräslöken att stå tätt i en klump). Gräslök är flerårig och återkommer i många år om man sköter den, dock är det viktigt att man rensar bort gräs så att tuvan inte sätter igen enstaka strån gör inget, men låt inte gräset ta över handen, då dör den.
Jag brukar som en kul grej odla en stor tuva vid någon dekorativ sten eller gammal stubbe, etc, morfar gjorde också så, mest för skoj tror jag, vet inte om stenen/stubben har någon praktisk funktion, men de växer nog bland grus och sten naturligt i de länder grundformen kommer från tror jag.
.