Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löksort för rå förtäring  (läst 1475 gånger)

Eamonn

Löksort för rå förtäring
« skrivet: 08 jun-16 kl 19:38 »
Hej, jag gjorde en sökning men hittade inget så jag tänkte höra ifall ni har tips på bra löksort för odling som har smaken men kanske inte styrkan för att ha som råskivad på smörgås eller i sallader.
Tänkt odlingsland i Brottby/Norrtäljetrakten.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Löksort för rå förtäring
« Svar #1 skrivet: 08 jun-16 kl 21:19 »
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med egentligt svar, men rödlök tycker jag personligen passar bäst för det ni tänkt.
Generellt smakar långsamtväxande sorter mer, men kan bli rätt kraftiga i smaken, snabbväxande behöver som regel mycket vatten och mer näring men brukar få en mildare smak. (Gul lök jag odlat på tung lerjord har blivit mycket bra, men kan upplevas som litet för vass för detta, men jag tycker att den fungerar att blanda i liten mängd i väldigt tunna skivor i sallader och liknande).

Man behöver dock som regel förodla lökarna inomhus innan man planterar ut dem då de behöver rätt mycket tid på sig för att komma igång, sedan knäcker du blasten strax innan blomningen om ni vill få ut maximalt med god smak ur dem.
De vill ha ganska fuktig (dock inte sankt) och relativt tung jord.

Annars är det väl purjolök som gäller, den är ju god som den är och odlas på ungefär samma sätt (men som regel direkt från frö i stället för sättlök och den skall man naturligtvis inte trampa ned...) men det är kanske två olika saker. Den egenodlade brukar bli mycket bra, men tyvärr är det nog för sen att plantera nu om man inte har färdiga plantor tror jag.

När du skördar vanlig lök så glöm för all del inte att ta vara på späda skott om den skördas tidigt (och man inte skall lagra den), de är goda att strimla över mackan eller i en sallad.
« Senast ändrad: 08 jun-16 kl 21:28 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-16 kl 23:45 »
Gräslök och purjolök tycker jag är godast på smörgåsen. Även lite vitlöksblast är gott. Purjolök är lättast att odla från plantor. Du hinner fortfarande sätta. Också gräslök kan man fortfarande så, eller köpa en planta.
Kinesisk gräslök är också mycket god, men lite svårare att odla.

kurt

« Svar #3 skrivet: 09 jun-16 kl 03:46 »
Om man söker bland de frösådda lökarna (t ex på http://www.froer.nu) så finner man många varianter som är mildare t ex silverlök och de olika "jättelökarna"

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-16 kl 19:07 »
Gräslök är busenkelt att odla, gott till fisk och annat nu till midsommar, den vill emellertid, till skillnad mot gul-löken,  ha ganska lätt jord, gärna sandblandad.
Den får gå i blom om man vill, den går utmärkt att skörda ändå, dock blir själva blomstänglarna lite träiga, men blommorna är ätliga och man kan dekorera maträtter med dem.
Går att fröså eller sätta ut en färdig planta från matbutiken när man är färdig med den i köket (till skillnad mot de flesta andra kryddväxter tål gräslöken att stå tätt i en klump). Gräslök är flerårig och återkommer i många år om man sköter den, dock är det viktigt att man rensar bort gräs så att tuvan inte sätter igen enstaka strån gör inget, men låt inte gräset ta över handen, då dör den.

Jag brukar som en kul grej odla en stor tuva vid någon dekorativ sten eller gammal stubbe, etc, morfar gjorde också så, mest för skoj tror jag, vet inte om stenen/stubben har någon praktisk funktion, men de växer nog bland grus och sten naturligt i de länder grundformen kommer från tror jag.
.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Oodles of Joy

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-16 kl 14:13 »
Gräslök är busenkelt att odla
Där sa du verkligen dagens sanning. Jag tryckte ner ett par stycken i en jordfläck på baksidan utan en andra tanke och plötsligt hade jag mer gräslök än jag kunde äta upp! Gott är det också!
...Tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser