Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Identifiera träslag  (läst 2323 gånger)

Skord

• Östergötland
Identifiera träslag
« skrivet: 07 jun-16 kl 20:54 »
Sågade ner ett litet träd på föräldrarnas sommarställe, men kan inte lista ut vad det är för sort. Är det sälg? Hursomhelst tog jag vara på några kvistfria bitar som jag tänkte ha som täljprojekt i sommar  :)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Identifiera träslag
« Svar #1 skrivet: 07 jun-16 kl 20:59 »
Brakved

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #2 skrivet: 08 jun-16 kl 06:01 »
tror jag med om kärnan är kopparfärgad.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skord

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-16 kl 09:51 »
Så här kärnan ut

Skord

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-16 kl 09:56 »
 .

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-16 kl 12:11 »
Den kan du göra krutkol av...  ;D

Vet inte hur träet är, men det borde påminna om hägg, du kan nog använda det till mindre slöjdalster om du vill testa.
Om du vill göra köksgeråd av det kan du sedan smörja med litet matolja när du är färdig, om det är vad jag också misstänker kan det dock kanske ge smak om det sitter länge i tex smör och liknande, men de tär nog inga problem om du vill göra en smörkniv om du lägger den på tallriken brevid när man ställer tillbaka det i kylen.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skord

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jun-16 kl 16:18 »
Jag får tälja något dekorativt istället om den smakar av sig :) Fungerar den brasved/bastuved?

Något som jag undrar över när jag läste på om brakved är storleken. Den som jag tog ner var ca 10 m hög och hade en brösthöjdsdiameter på 12 cm. Är inte det lite väl stort?

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-16 kl 17:07 »
Tror inte det smakar så mycket när det torkat, jag tror absolut att du kan slöjda matbestick av det.
Det brinner helt ok, men brinner nog ut relativt snabbt jämfört med björkved men det är nog inga problem att använda det i bastun.

Jag tycker också att det verkar enormt stort för att vara brakved, de blir mer som stora buskar.

Måste forska litet mer i detta...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 08 jun-16 kl 19:27 »
10m är väldigt stort för en brakved, men löven stämmer exakt. Eventuellt kan det vara dess släkting getapeln, den blir lite större och har liknande löv

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 20:56 »
Funderade om det kan ha varit en Hägg (en nära släkting, den blir ju ett riktigt träd, den kan mycket väl bli 10 meter hög men brukar grena ut sig i en trädkrona några meter upp) men löven ser inte riktigt ut att stämma, inte heller riktig för getapel då jag tycker att nerverna i bladen går fel (men jag ser inte riktigt)...
Dock har jag för mig att brakved kan bli uppåt fem-sex meter under extraordinärt bra förhållanden.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 09 jun-16 kl 20:58 »
Ja, 5m är nog de största jag har sett. Stammen kan möjligen ha närmat sig 10cm längst ner på de grövsta jag sett, men så har de tidigt förgrenat sig och blivit betydligt tunnare

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 jun-16 kl 21:05 »
Imponerande exemplar av Brakved som du hittat! Blir smått avundsjuk...

Samtidigt svider det lite i hjärteroten varje gång någon avverkar ett träd som är en högkvalitativ nektarproducent, men det kommer väl nya plantor hoppas vi.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 13 jun-16 kl 21:07 »
Brakved kommer tillbaka från stubben. Det är en buske som i princip inte går att döda, den kommer alltid tillbaka. Nästa år blommar den igen, eller möjligen nästa igen. Men annars håller jag med, man bör försöka undvika såga ner sådant som producerar nektar och bär.

Skord

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jun-16 kl 09:54 »
Jag håller med er, försöker övertala föräldrarna att tänka på biologisk mångfald. Men jag kan lugna er med att fanns gott om småplantor runt omkring så förhoppningsvis får de vara kvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser