Det finns alldeles för lite information i TS inlägg för att säga reklamation. Det står efter någon vecka. Var det ett övervintrat samhälle? Nyskapat? Exakt vilka datum? Är TS tillräckligt erfaren för att hitta ägg? Hur ser drottningcellerna ut egentligen?
Jag har sålt mycket bin och både här och på facebook är det kollektiva rådet att reklamera till säljaren vid minsta problem. Jag tycker det är fel. Reklamation ska göras när varan inte håller utlovad standard. Men i det måste man ta med att bin är levande djur som precis som en ko, gris, hund eller katt både kan bli sjuka och dö i samma sekund som man tagit över ansvaret. Valpar gör man t.ex. veterinärbesiktning av just för att minska sådana här diskussioner.
Till komplexiteten hör att köpet inte kan gå tillbaka utan en ny besiktning. Och när den genomförts och samhället skulle kunna få flyttas tillbaka har det gått så lång tid att det är helt meningslöst att försöka göra något åt eventuella problem.
Det brukar vara nybörjaren som tappar drottningen, sätter den i skattlådan, råkar klämma den för att sedan riva alla nödcellerna i tron att det är svärmning på gång.
Så mitt tips till köpare är: Titta själv i samhället. Om du inte själv förstår vad du ser, ta med någon som gör det. Och kom inte med några reklamationer om du inte tagit den möjligheten.
Men ibland hjälper inte ens det. Jag sålde två till en som både tittade och hämtade, men sedan blev de väldigt aggressiva hos honom. Syskonsamhällena jag hade kvar var det inte, men var f-n ska man göra? Efter upprepade påringningar kände jag mig tvingad att odla fram två drottningar till honom.
I praktiken blir en reklamation pengarna tillbaka och säljaren har blivit av med både ett bisamhälle som hen skulle kunna gjort något åt om det varit kvar, ramar och vax plus allt arbete. Det är inte konstigt det är brist på biodlare som vill sälja bin.