Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre klinga som klarar 5 mm breda spår?  (läst 4166 gånger)

Daniel Olsson

• Bohuslän
Mindre klinga som klarar 5 mm breda spår?
« skrivet: 03 jun-16 kl 14:30 »
Hej,
Har ett projekt på jobbet där vi behöver slitsa 5 mm breda, 25 mm djupa spår i ändarna på plaströr som är 375 mm långa så att det blir två halvcirklar i änden av röret med 5 mm gap. Har sett lite på att bygga en jigg som matar plaströren ner förbi två cirkelsågar som kapar ut ett spår i var ända på rören. Det fungerar fint och blir rena snitt men klingorna är ju inte breda nog.
Finns det några flotta verktyg med klinga som sågar 5 mm brett eller i närheten?
Bordsåg med jigg kunde fungera och ta en ända åt gången om jag kan bygga ett magasin för 10-15 rör och köra igenom.
I dag kör vi rören var för sig i en jigg med pinnfräs men det blir inga bra snitt och är mycket manuellt.

Har sett lite på dado blades / dado sets men de verkar vara förbjudna i alla fall för företagsbruk i Europa.

Några bra ideer?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Mindre klinga som klarar 5 mm breda spår?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-16 kl 16:43 »
Kan du inte använda två klingor samtidigt? Eller tre.

Själv är bäste dräng

• Östergötland

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-16 kl 20:17 »
Världen är full av olika slags spårfräsar som är tänkta att monteras i vertikalfräs med 30 mm axel. Amerikanska dado blad är också en fungerande lösning om sågen är byggd för att klara dem.

För att få använda ett dado blad eller fräsbett av något slag i en bordscirkelsåg i yrkesbruk måste sågen vara dimensionerad för det. Axeln måste vara tillräckligt grov och hela lagerbocken tillräckligt kraftig för att klara belastningarna.
Dessutom måste alla handmatade maskiner ha ett bromssystem som kan bromsa ned hela paketet från full fart till stillastående på under 10 sekunder...... och det vill säga en ganska kraftig broms. Dessutom måste det finnas ett klingskydd monterat på arm så man kan ha det på plats hela tiden.
Allt det här skulle göra en såg som klarar dadoblad väldigt dyr att tillverka och svår att sälja. Därför skriver tillverkarna att dadoblad inte får användas.

Jag skulle föreslå att du köper en billig gammal vertikalfräs som den här https://www.blocket.se/halland/Bordsfras_66491380.htm?ca=6&w=3 Om du hittar en 40-50-60-tals Waco eller Jonsered eller Bäuerle så har den sannolikt en mekanisk broms.
På fräsen monterar du en tappsläde (som den på bilden) med en  specialbyggd klämma så du kan spänna fast röret. Kring frässpindeln bygger du en skyddskåpa som sträcker sig en god bit fram över rörändan. Du kan kapsla in alltihop så att ingen arbetarskyddsinspektör kan komma till skada ens i teorin.

Om du bygger tilläggsutrustningen med eftertanke kring de gamla infästningarna behöver du inte göra någon skada på maskinen så när projektet är slut och fräsen inte längre behövs kan du skruva bort dina uppfinningar och sälja fräsen vidare åt någon snickare i oskadat skick.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jun-16 kl 14:42 »
Och vill du inte investera en enda krona, så kör du två ggr med sågklingan. Är det större antal ämnen som ska spåras så är det fräsning med 5mm verktyg som gäller, men är det 100 st eller färre - använd sågen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #5 skrivet: 05 jun-16 kl 18:17 »
 Det finns vobbler. Vet inte hur snittet blir.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Daniel Olsson

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 11:57 »
Stort tack för massa bra svar!

Det är ett stort antal plaströr (ofta ett par hundra per vecka) som skall bearbetas i bägge ändar. Tanken är at ta två U-profiler i aluminium med samma innermått som diametern på rörbitarna, ställa dem på ett bord och fästa en såg i var U-profil så att klingan sticker in lagom långt för att göra rätt spårdjup. Sen kunna mata på med rör uppifrån som går ner i U-profilerna, passerar sågarna och får då ett spår i var ände. Har gjort lite tester med handcirkelsågar som funkar fint men som sagt för smalt spår.
Pinnfräs är det vi använder i dag med en jigg som vi sticker in röret i och tar en ända i taget. Problemen med det är dels att röret gärna vrider sig så att snittet blir skevt ju längre in från kanten på röret man kommer. Det andra är att det är PE-plast i rören som är ganska mjukt så det blir en hel del fnas kring spåren som hänger kvar och kräver efterbearbetning.

Den smala skivfräsen ser ju fin ut och något i den riktningen jag letar efter men den är väl för stora horisontalfräsar? Något liknande men för en handcirkelsåg eller liknande mindre maskin alternativt bordssåg vore bra.

Även vertikalfräsen med matarverk blir lite stort även om den skulle fungera om jag kan göra ett magasin för 10-20 rör som är enkelt vändbart för att sen kunna köra andra sidan.

Två klingor bredvid varandra är ingen dum ide men finns det några sågar med axlar för det?

Det är väldigt lite krafter i det hela då det är relativt mjuk plast med några millimeters tjocklek det handlar om.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-16 kl 12:12 »
Gör en distansbricka så du kan sätta skivfräsen i cirkelsågen.

Daniel Olsson

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 10 jun-16 kl 13:33 »
Tjena,

Det där med distansbricka var inte dumt. Skall kolla om jag får tag på en såg där jag får plats med det på axeln kanske.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 10 jun-16 kl 19:45 »
En dado skulle vara trevligt att ha, eller nån slags spårfräs, typ 5-8mm som passade på min såg (20mm axel).

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 jun-16 kl 21:12 »
Stort tack för massa bra svar!
....
Tanken är at ta två U-profiler i aluminium med samma innermått som diametern på rörbitarna, ställa dem på ett bord och fästa en såg i var U-profil så att klingan sticker in lagom långt för att göra rätt spårdjup. Sen kunna mata på med rör uppifrån som går ner i U-profilerna, passerar sågarna och får då ett spår i var ände. Har gjort lite tester med handcirkelsågar som funkar fint men som sagt för smalt spår.
.....

Tror du måste hitta en lösning för att rörbitarmarna inte ska vrida/rotera under bearbetningen om du bara matar ner dem löst mellan profilerna.

Två eller tre av enklaste sortens sågklingor med brickor eller shims för rätt bredd på spåret. I värsta fall får du låta svarva/fräsa en liten passbit mellan klingor och maskinens axel.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-16 kl 22:27 »
En bricka på varje sida av sågbladet. Brickorna fräser Du ner, so tjockleken blir olika på sidorna. Snett alltså, so klingan vobblar. Genom att vrida brickorna ställer du in hur mycket vobbel, alltså spårbredd du vill ha.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Daniel Olsson

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 14 jun-16 kl 08:49 »
Vitis - Yes, det jag tänker mig med. Tänkte testa först med tight passform mellan aluprofilen och rören samt att det är nog höjd över så att tyngden av rören som matas på uppifrån stabiliserar med sågens rotationskraft som motkraft nerifrån. Dock inte säker på om det kommer hålla så plan B blir ett enkelt magasin där jag spänner fast 10-15 rör och kör igenom.

Det med två 2,5 mm sågklingor är bra men jag har lite problem att hitta små, gärna handsågar där jag får plats med det på axeln. Alla är ju anpassade klingor för den storleken på såg. Samma sak med den smala skivfräsen.

Hade det varit privat så hade jag kunnat specialbygga något och trixa till det men det måste även hålla för en inspektion av Norska arbetsmiljöverket så jag försöker hitta något som är så nära standard som möjligt, sätta ihop och så bygga matning och skydd runt.

fredde e - Samma sak med vobbelklingor och dado sets, är inte värt att åka dit på något sådant, då skickar vi hellre ut det till någon till en hög kostnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare (1 dolda)
fri, DrMerkwurdigliebe, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser