Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder från verkligheten (bondlurk EL)  (läst 5638 gånger)

Gilbert

• Gäst
Bilder från verkligheten (bondlurk EL)
« skrivet: 01 jun-16 kl 10:45 »
Den här skarvkabeln är nog värst denna veckan.

Gilbert

• Gäst
SV: Bilder från verkligheten (bondlurk EL)
« Svar #1 skrivet: 01 jun-16 kl 10:46 »
Lite mera ..,

Citat " Vad är det för fel på den, den fungerar ju".

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-16 kl 11:15 »
Äsch, nu är du kinkig ;D

Resonera som en Australiensare när man frågar om en spindel eller orm är farlig "- Nää, bara om du tar i den"

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jun-16 kl 12:07 »
Samma elektriker varit framme .... Jag har bytt ut all el och satt brytare och uttag med rätt IP klass på rätt ställen. Ett ställe vid dörren tänder hela stallet numera.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 jun-16 kl 12:08 »
Även om man bortser från sprucken isolering och slarvigt montage, så gillar jag inte alls när man gör en övergång från en platt 3-polig trefaskontakt (alltså utan nolla) till ett uttag med nolla (runt CEE-uttag eller platt 4-poligt). Det kan ställa till med mycket otrevliga saker om man t ex ansluter en maskin som kräver nolla, eller kopplar in en byggcentral och ansluter enfasprylar till den.
Att koppla ihop nolla med skyddsjord i den platta kontakten är livsfarligt, med tanke på hur dålig kontakt det brukar vara i skyddsjordsblecket. Ofta tjocka rost- och oxidskikt, ev fjädrande mässingbleck eller kontaktnit brukar vara avbruten eller saknas, osv osv. Om man tar ut ström från nollan så blir skyddsjordade saker (och de platta kontakterna själva) spänningsförande.

Det påminner mig om en sak jag såg när jag var i 11-årsåldern och hälsade på hos min morfars bror. Han hade dragit el själv till en bagarstuga på tomten - det satt sedan tidigare ett platt 3-poligt trefasuttag på boningshuset, nu hade han satt upp ett likadant på bagarstugan och gjort i ordning en lång skarvsladd med 3-polig stiftpropp i bägge ändar. Den bortre ändens stift var alltså spänningsförande. Någonstans halvvägs var kabeln skarvad, uppenbarligen var det en 4-ledare och en 7-ledare som hade skarvats ihop med stora mängder isoleringsband. Det låg döda myror inom en meters radie från skarven! Min morbror som var med såg till att oskadliggöra alltsammans, sedan såg någon annan släkting till att gräva ner en jordkabel till bagarstugan. När denne släkting ärvde gården några år senare, gjordes hela installationen om.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-16 kl 12:10 »
Mera skräck ...

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jun-16 kl 12:15 »
Även om man bortser från sprucken isolering och slarvigt montage, så gillar jag inte alls när man gör en övergång från en platt 3-polig trefaskontakt (alltså utan nolla) till ett uttag med nolla (runt CEE-uttag eller platt 4-poligt). Det kan ställa till med mycket otrevliga saker om man t ex ansluter en maskin som kräver nolla, eller kopplar in en byggcentral och ansluter enfasprylar till den.
Att koppla ihop nolla med skyddsjord i den platta kontakten är livsfarligt, med tanke på hur dålig kontakt det brukar vara i skyddsjordsblecket. Ofta tjocka rost- och oxidskikt, ev fjädrande mässingbleck eller kontaktnit brukar vara avbruten eller saknas, osv osv. Om man tar ut ström från nollan så blir skyddsjordade saker (och de platta kontakterna själva) spänningsförande.

Det påminner mig om en sak jag såg när jag var i 11-årsåldern och hälsade på hos min morfars bror. Han hade dragit el själv till en bagarstuga på tomten - det satt sedan tidigare ett platt 3-poligt trefasuttag på boningshuset, nu hade han satt upp ett likadant på bagarstugan och gjort i ordning en lång skarvsladd med 3-polig stiftpropp i bägge ändar. Den bortre ändens stift var alltså spänningsförande. Någonstans halvvägs var kabeln skarvad, uppenbarligen var det en 4-ledare och en 7-ledare som hade skarvats ihop med stora mängder isoleringsband. Det låg döda myror inom en meters radie från skarven! Min morbror som var med såg till att oskadliggöra alltsammans, sedan såg någon annan släkting till att gräva ner en jordkabel till bagarstugan. När denne släkting ärvde gården några år senare, gjordes hela installationen om.

Nu finns det ingen nolla i väggen heller, jag har bara återställt adaptern till nyskick. Den gamla var livsfarlig.
Man kan ju inte bomma igen uttaget. Uttaget används till en förlängning till en vedklyv.

Vi har en massa skituttag här också som jag bytt. Ibland har det varit utan nolla och då har jag dragit en 5-ledare. Jag har ofta byggboxar i andra ändan till GjerdeSåg och Planhyvel samt belysning och så slungrummet.

« Senast ändrad: 01 jun-16 kl 12:24 av Gilbert »

ensamhet

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-16 kl 12:20 »
Nu finns det ingen nolla i väggen heller

Om nollan inte är i väggen, så kanske han är ute och kopplar kabel?

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jun-16 kl 12:23 »
Det finns ingen nolla i kablaget och den har aldrig och kommer aldrig att kopplas ihop med skyddsjord.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-16 kl 12:26 »
Det finns ingen nolla i kablaget och den har aldrig och kommer aldrig att kopplas ihop med skyddsjord.

Ensamhet skojade
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-16 kl 12:30 »
Sedan har jag inte visat det värsta, tjuvkopplingen från elstolpen. Har haft ett samtal med farbrorn.

Han jobbar i skogen vid 90 och har trygghetslarm och helt övertygad om att den funkar långt ute i skogen. Han har fått en mobil och när vi kollade den hade han aldrig ringt så abonnemanget gått ut och numret gått till någon annan. Hemma funkar telefonen ....

Nu har han fått hörapparat så att vi kan kommunicera, senast ringde han på sin senior gsm telefon och han har lovat att inte pilla med el.

När vi kom på besök stod han på taket till ett högt 2-våningshus och justerade TV antennen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jun-16 kl 12:32 »
Ensamhet skojade

Du det fattade jag! Men kommentaren var nog till Torbjörn som klagade på nolla och byggboxar/230 uttag.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 01 jun-16 kl 12:34 »
Sedan har jag inte visat det värsta, tjuvkopplingen från elstolpen. Har haft ett samtal med farbrorn.

Han jobbar i skogen vid 90 och har trygghetslarm och helt övertygad om att den funkar långt ute i skogen. Han har fått en mobil och när vi kollade den hade han aldrig ringt så abonnemanget gått ut och numret gått till någon annan. Hemma funkar telefonen ....

Nu har han fått hörapparat så att vi kan kommunicera, senast ringde han på sin senior gsm telefon och han har lovat att inte pilla med el.

När vi kom på besök stod han på taket till ett högt 2-våningshus och justerade TV antennen.

Gäller att inte ta ifrån honom livsglädjen bara. Hellre säga att ni gör saker tillsammans än att han inte borde något.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jun-16 kl 12:41 »
Han har sin tuffa Viktor och kör timmervagn, det är livet och så förstås att vi tar med fikabröd.
Köper 2T till hans motorsåg osv. Vi pysslar om så gått det går, den här farbrorn är egensinnig som en katt så det finns ingen risk. Men jag vill inte hitta honom nertrillad från taket eller att ha varit i kontakt med 3-fas.

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 01 jun-16 kl 17:23 »
Äsch gubben är ju 90 år så uppenbarligen är han en säkerheten först-kille! :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 01 jun-16 kl 22:02 »
Låter som en föredömligt aktiv nittioåring!  Det är nog grundförutsättningen för att han ska bli ännu äldre!

Sen kan ju ni som tycker om honom ha lite förslag på hur han ska vara aktiv på ett ÄNNU bättre sätt!  Lycka till!

Och tack för alla de avskräckande exemplen.  Det där med stift ("hane") i bägge ändar har jag också sett, men det var en vanlig enfas ojordad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 01 jun-16 kl 22:11 »
Denna "eldosa" hittade jag vid kvarnen jag brukar köpa hönsmat hos...

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 jun-16 kl 22:45 »
Låter som en föredömligt aktiv nittioåring!  Det är nog grundförutsättningen för att han ska bli ännu äldre!

Sen kan ju ni som tycker om honom ha lite förslag på hur han ska vara aktiv på ett ÄNNU bättre sätt!  Lycka till!

Och tack för alla de avskräckande exemplen.  Det där med stift ("hane") i bägge ändar har jag också sett, men det var en vanlig enfas ojordad.

Det är kanske hälsosamt med lite elstötar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 01 jun-16 kl 23:49 »
Ja, den som bryter strömmen när han kopplar är en fegis ;D

Min far var elektriker och hade en del roliga historier från arbetslivet. Minns bland annat den om en arbetskamrat som alltid använde fingret istället för polprovaren, kittlade bara i den grova torra huden på gubben. Men så hade han varit ledig en längre tid och blivit mjuk i skinnet (och höll väl i något med vänsterhanden) så när han stoppade dit fingret fick han sig en pärla så att det blev lite flimmer på hjärtat. Några dagar på sjukan och så kom han tillbaks och gubbarna på verkstan frågade vad som hänt. -Jag gjorde bara så här, sade han och stoppade dit fingret igen, varpå det blev en vända till sjukhuset igen...

Själv har jag bara blivit uppiggad och lite förbannad i vissa fall över min dumhet.

Kul sidor Torbjörn! Men här behöver man bara titta i ladugårdarna med sina nakna trådar och porslinsknappar för att drömma sig tillbaks i tiden då elsäkerhet var en nymodighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser